قانون حمايت از معلولان را اجرا كنيد!

قانون حمايت از معلولان را اجرا كنيد!

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۵۹:۱۲
|
کد خبر: ۳۲۲۱۱۹

افراد داراي معلوليت در نامه‌اي به رييس‌جمهور نوشتند: بعد از گذشت ۶ سال از تصويب قانون جز در موارد محدود و معدودي، مواد اين قانون اجرا نشده و تلاش ما براي رفع موانع اجراي آن به نتيجه نرسيده است.

افراد داراي معلوليت در نامه‌اي به رييس‌جمهور نوشتند: بعد از گذشت ۶ سال از تصويب قانون جز در موارد محدود و معدودي، مواد اين قانون اجرا نشده و تلاش ما براي رفع موانع اجراي آن به نتيجه نرسيده است. داراي معلوليت در نامه‌اي به رييس‌جمهور، خواستار اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان شدند. آنها در اين نامه نوشتند: «بعد از گذشت ۶ سال از تصويب قانون جز در موارد محدود و معدودي، مواد اين قانون اجرا نشده و تلاش ما براي رفع موانع اجراي آن به نتيجه نرسيده است.» 
آن‌ها همچنين به مشكلاتِ معيشتي خود اشاره كردند و خواستار اجراي ماده ۲۷ قانون حمايت از معلولان شدند. طبق اين ماده: «دولت مكلف است كمك هزينه معيشت افراد داراي معلوليت بسيار شديد يا شديد فاقد شغل و درآمد را به ميزان حداقل دستمزد سالانه تعيين و اعتبارات لازم را در قوانين بودجه سنواتي كشور منظور نمايد.» اما به گفته اين افراد: مبلغي كه در حال حاضر بابتِ اين ماده به آنها تعلق مي‌گيرد، ۳۲۰هزار تومان است كه با ميزان قانوني بسيار فاصله دارد و نيازهاي معيشتي اين قشر آسيب‌پذير را تأمين نمي‌كند. 
در ادامه اين نامه آمده است: «تصويب بند «ب» تبصره ۱۵ قانون بودجه توسط مجلس يازدهم كه پرداخت كمك هزينه معيشت به معلولان را به سقف اعتبارات و آيين‌نامه هيات وزيران محدود مي‌كند، به‌طور مستقيم با ماده ۲۷ در تضاد است. اين آيين‌نامه پرداخت مبالغي از ۱ تا ۳ ميليون تومان براي سه دهك اول و تنها ۵۰۰ هزار تومان براي دهك‌هاي بالاتر را در نظر گرفته است كه به وضوح با روح قانون حمايت از حقوق معلولان مغايرت دارد. با توجه به اين وضعيت، از رياست محترم مجلس شوراي اسلامي درخواست مي‌شود كه در تصويب قانون بودجه سال آينده، بند «ب» تبصره ۱۵ را حذف نمايند تا مانعي براي اجراي كامل ماده ۲۷ وجود نداشته باشد. حذف اين بند و الزام دولت به پرداخت حداقل دستمزد سالانه به معلولان واجد شرايط، گامي ضروري در راستاي تأمين حقوق قانوني و بهبود وضعيت معيشتي اين قشر خواهد بود. »