هماهنگي  ميدان و ديپلماسي
حسن بهشتي‌پور، كارشناس روابط بين‌الملل در يادداشتي در «تعادل» تحليل كرد

هماهنگي ميدان و ديپلماسي

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۲۵:۲۴
|
کد خبر: ۳۲۲۱۷۰

سرعت انتشار اخبار در رخدادهاي منطقه‌اي بسيار بالا رفته است. هر دقيقه و هر ساعت اخبار تازه‌اي از تحولات جديد مخابره مي‌شود. در آخرين دست از اين نوع خبرها، شنيديم كه عباس عراقچي پس از حضور در لبنان راهي سوريه و دمشق شده و با رييس‌جمهور سوريه گفت‌وگو كرده است.

حسن بهشتی پور

سرعت انتشار اخبار در رخدادهاي منطقه‌اي بسيار بالا رفته است. هر دقيقه و هر ساعت اخبار تازه‌اي از تحولات جديد مخابره مي‌شود. در آخرين دست از اين نوع خبرها، شنيديم كه عباس عراقچي پس از حضور در لبنان راهي سوريه و دمشق شده و با رييس‌جمهور سوريه گفت‌وگو كرده است. اين حضور نهايت شجاعت و دليري مقامات ايران را نشان مي‌دهد و ستودني است، ضمن اينكه نشان مي‌دهد در ايران، ميدان و ديپلماسي در يك راستا عمل مي‌كنند.اما نكته غير قابل انكار آن است كه شرايط منطقه شرايط بحراني است. البته حضور مردم و شخص رهبري در نماز جمعه اخير براي روحيه دادن به جبهه مقاومت و نااميد ساختن دشمن بسيار اثرگذار بوده است. دشمن پس از اين رخداد متوجه شد علي‌رغم همه تلاش‌هايش نتوانسته خللي در روحيه مردم ايران ايجاد كند و اقشار مختلف همچنان پشتيبان كشور و نظام هستند. 

در نقطه مقابل هم در جبهه دشمنان نااميدي ايجاد كرد. اما علي‌رغم اين رخدادهاي مثبت نمي‌توان انكار كرد كه طي حدود 20روز اخير با شهادت نيروهاي ارشد مقاومت، دشمن فشار زيادي به حماس و حزب‌الله وارد كرده است. بايد به دقت بررسي شود دليل وقوع اين رخدادها آيا پروژه نفوذ است يا اينكه با استفاده از فناوري‌هاي نوين و خاص است كه يك چنين داده‌هاي اطلاعاتي مستندي در اختيار دشمن قرار گرفته است. البته بدون ترديد نيروهاي حزب‌الله، حماس و جريان مقاومت اين ضربات را پاسخ خواهند داد. نمي‌توان فراموش كرد كه سال‌ها زمان نياز است تا فرمانده و مديري در سطح و اندازه سيدحسن نصر‌الله ظهور و بروز پيدا كند و در راس يك سازمان امنيتي، سياسي، اقتصادي و نظامي بنشيند. همه تحليلگران امروز قبول دارند كه نتانياهو تا زماني كه انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا برگزار شود به ادامه بحران و جنگ نياز دارد. 
نتانياهو اميد دارد كه با روي كار آمدن ترامپ بتواند موقعيت خود در پهنه سياسي اسراييل را محكم كند. هر لحظه كه آتش‌بس برقرار شود و نبرد پايان پذيرد، كميته رسيدگي به تخلفات در داخل اسراييل به احتمال بالاي 90 درصد نتانياهو را بركنار كرده و او را دادگاهي مي‌كند. اين وضعيت شرايط نتانياهو را دشوار و ويژه مي‌كند. در اين ميان حزب‌الله به دنبال سازماندهي و ارتباطات خاص است تا بتواند ظرفيت‌هاي خود را در راستاي يك هدف مشخص هماهنگ كند. هنوز مشخص نيست كه اسراييل قرار است چه اقداماتي عليه كشورهاي مختلف محور مقاومت صورت د‌هد. آيا به رفتارهاي مخرب و جناياتش ادامه مي‌دهد؟ يا با آتش‌بس موافقت مي‌كند؟ مردم ايران و جريان مقاومت به جز مقاومت در برابر جنگ‌افروزي اسراييل و متحدانش چاره‌اي جز مقاومت و ايستادگي ندارند. اسراييل نشان داده به هيچ نهاد بين‌المللي قانوني پايبند نيست و تنها ابزار قدرت را مي‌شناسد. بنابراين جريان مقاومت و مردم ايران متوجه شده‌اند در برابر يك چينن رژيمي چاره‌اي جز مقاومت ندارند. برخي اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چه راهكاري در حوزه ديپلماسي براي دولت وجود دارد؟ واقع آن است كه در شرايط فعلي ديپلماسي براي پايان دادن به تنش كارايي ندارد. چون منطقه در شرايط جنگي قرار دارد. قبل از آغاز جنگ است كه ديپلماسي كاربرد دارد، پس از آغاز نبرد اما ديپلماسي در حاشيه قرار مي‌گيرد و ظرفيت‌هاي جنگي در اولويت قرار مي‌گيرد. در شرايط جنگي مساله تعيين كننده، روحيه بالا، امكانات خوب و برنامه‌ريزي صحيح براي مقابله با دشمن است تا به وضعيت جديدي رسيده و ديپلماسي فعال شود. اما در شرايط ويژه جنگي مانند امروز، چاره‌اي جز مقاومت و افزايش توان نظامي وجود ندارد. البته حضور شجاعانه عراقچي در لبنان و سوريه حقيقتا قابل توجه است. حضوري كه نشان مي‌دهد هماهنگي خوبي ميان ديپلماسي و ميدان وجود دارد. همانطور كه در داخل مقامات از رخدادها هراسي ندارند، در خارج از كشور هم اين شجاعت و ايستادگي وجود دارد. اسراييل نشان داده به هیچ قانون و هنجاري پايبند نيست و بعيد است ديپلماسي و گفت‌وگو و مذاكره بتواند تغييري در اين فضا به وجود بياورد. مگر اينكه امريكا با نفرستادن سلاح و فشار بيشتر به اسراييل كمي از بار جنايات اسراييل بكاهد كه آن هم بعيد است.