بهترين استراتژي‌ سرمايه‌گذاري هنگام افزايش ريسك

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۵۶:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۲۱۹۰

در مواجهه با ريسك سيستماتيك در بازارهاي مالي، سرمايه‌گذاران بايد به استراتژي‌هاي جامعي فكر كنند كه نه تنها ريسك را كاهش دهند، بلكه فرصت‌هاي موجود در شرايط بحراني بازار را نيز به بهترين نحو به‌كار گيرند.

اقتصادآنلاين| در مواجهه با ريسك سيستماتيك در بازارهاي مالي، سرمايه‌گذاران بايد به استراتژي‌هاي جامعي فكر كنند كه نه تنها ريسك را كاهش دهند، بلكه فرصت‌هاي موجود در شرايط بحراني بازار را نيز به بهترين نحو به‌كار گيرند.

ريسك سيستماتيك به گونه‌اي است كه از طريق متنوع كردن سبد سهام از بين نمي‌رود، زيرا اين ريسك ناشي از عوامل كلان اقتصادي مانند ركود اقتصادي، تغييرات نرخ بهره، يا شوك‌هاي سياسي است كه كل بازار را تحت تأثير قرار مي‌دهد. بنابراين، بايد از ابزارها و استراتژي‌هاي متنوعي براي مديريت آن استفاده شود. تنوع‌سازي يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين ابزارهاي مديريت ريسك است، اما بايد توجه داشت كه تنوع‌سازي صرفاً در سهام‌هاي مختلف نمي‌تواند ريسك سيستماتيك را كاهش دهد، زيرا اين نوع ريسك كل بازار را درگير مي‌كند. بنابراين، سرمايه‌گذاران مي‌توانند پرتفوي خود را نه تنها با سهام‌هاي مختلف، بلكه با كلاس‌هاي دارايي مختلف مانند اوراق قرضه، طلا، املاك و مستغلات و حتي نقدينگي تنوع دهند. تنوع‌سازي در اين كلاس‌ها كمك مي‌كند كه سرمايه‌گذاران به دارايي‌هايي كه تحت تأثير عوامل مختلف اقتصادي و غيرمرتبط با يكديگر قرار دارند، دسترسي پيدا كنند. براي مثال، در زمان ركود اقتصادي كه بازار سهام افت مي‌كند، اوراق قرضه دولتي يا طلا ممكن است عملكرد بهتري داشته باشند و از ضررهاي بزرگ جلوگيري كنند.

به عنوان مثال فردي كه سال گذشته ريسك ورود به صندوق‌هاي درآمد ثابت را به جان خريد، اكنون بازدهي بهتري نسبت به سرمايه‌گذاران بازار سهامي كسب كرده است. شايد در آن مقطع مورد نكوهش خود و اطرافيان قرار گرفته و گزاره «سود ثابت بانكي نه تنها سرمايه‌گذاري نيست بلكه نمي‌تواند حافظ ارزش سرمايه باشد» را به كرات شنيده باشد. اما اكنون ريسك ورود به اين صندوق‌ها جواب داده است.
تجربيات جهاني نشان داده است كه برخي دارايي‌ها در زمان‌هاي بحران بازار به عنوان پناهگاه امن عمل مي‌كنند. طلا، اوراق قرضه دولتي و ارزهاي قوي از جمله اين دارايي‌ها هستند. در زمان نوسانات شديد بازار، سرمايه‌گذاران به دارايي‌هايي كه كمتر تحت تأثير اين نوسانات قرار مي‌گيرند روي مي‌آورند.
تحقيقا آقاي بار و مكدرموت با استفاده از مدل‌هاي اقتصاد سنجي نيز نشان مي‌دهد كه طلا به عنوان يك پناهگاه امن، در زمان‌هاي بحران عملكرد خوبي دارد، زيرا ارزش آن به عوامل خارجي مانند نرخ بهره يا وضعيت اقتصادي كشورها كمتر وابسته است. به همين ترتيب، اوراق قرضه دولتي نيز به دليل امنيت بالاي خود، در زمان‌هاي عدم اطمينان اقتصادي به يكي از مقاصد اصلي سرمايه‌گذاران تبديل مي‌شود.