اسقاط ۱۶۰ هزار خودروي فرسوده در سال جاري
آمارها نشان ميدهد كه به صورت ميانگين ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومي و حدود ۷ ميليون خودروي فرسوده هم در حال تردد در خيابانها هستند، ضمن اينكه از ۱۳ ميليون موتور سيكلتي كه تاكنون شمارهگذاري شده، حدود ۱۰ ميليون موتور سيكلت فرسوده است و اين درحالي است كه طبق ماده ۸ قانون هواي پاك، تمامي افرادي كه داراي وسايل نقليه هستند بايد خودرو خود را پس از رسيدن به سن فرسودگي از رده خارج كنند.
آمارها نشان ميدهد كه به صورت ميانگين ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومي و حدود ۷ ميليون خودروي فرسوده هم در حال تردد در خيابانها هستند، ضمن اينكه از ۱۳ ميليون موتور سيكلتي كه تاكنون شمارهگذاري شده، حدود ۱۰ ميليون موتور سيكلت فرسوده است و اين درحالي است كه طبق ماده ۸ قانون هواي پاك، تمامي افرادي كه داراي وسايل نقليه هستند بايد خودرو خود را پس از رسيدن به سن فرسودگي از رده خارج كنند.
حالا و در چنين شرايطي، رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور با بيان اينكه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه خودروي حمل و نقل عمومي فرسوده اسقاط كرديم كه ۸۰۰۰ دستگاه آن تاكسي بوده است، گفت: در سال جاري ۱۶۸ هزار خودروي غيرتاكسي اسقاط شده است.
به گزارش ايسنا، مهران سالاريه اظهار كرد: نوسازي تاكسيهاي فرسوده از سال ۱۴۰۲ و اواخر خردادماه سال گذشته استارت مجدد خورد و تا پايان سال عملكرد قابل توجهي داشتيم و ۸۰۹۸ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومي سال قبل نوسازي شدند كه از اين تعداد بالغ بر ۹۰ درصد تاكسيهاي شهري و ۷۱۲ دستگاه نيز مربوط به تاكسيهاي برونشهري بوده است.
او ادامه داد: در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و به ويژه تاكسيها ۶۳ ميليون ليتر بنابر بررسي كارشناسان در مصرف سوخت صرفهجويي صورت گرفت و ۶۲ ميليون دلار براي كشور اين نوسازيها آورده داشته است.
رييس ستاد نوسازي ناوگان و اسقاط خودروهاي فرسوده ضمن اشاره به اينكه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي براي سال جاري يكي از دغدغههاي اين ستاد است، گفت: ۲۲۰۶ دستگاه حمل و نقل عمومي تاكنون نوسازي شده كه قابل قبول نبوده و توقع بيشتري در اين زمينه براي نوسازي ناوگان حمل و نقل وجود دارد.
سالاريه اظهار كرد: البته نسبت به سالهاي قبل روند رو به جلويي را شاهد هستيم بهطوري كه ۵۷ هزار دستگاه خودرو از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ براي نوسازي اسقاط شده بودند، اين در حالي است كه فقط سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه خودروي حمل و نقل عمومي فرسوده اسقاط كرديم كه ۸۰۰۰ دستگاه آن تاكسي بوده است.
او با بيان اينكه در حوزه خودروهاي غيرتاكسي ۱۶۸ هزار دستگاه از ابتداي سال تاكنون اسقاط شدهاند، اظهار كرد: بايد در اين حوزه اقدامات بيشتري صورت گيرد و آسيبشناسي كنيم كه چرا در اين مدت نسبت به سال گذشته با كاهش نوسازي در اين حوزه روبرو بودهايم.
رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور يكي ديگر از دلايل كاهش نوسازي در حمل و نقل عمومي را بدقولي و تاخير در تحويل وعدههاي خودروسازان براي تحويل خودروهاي توليد شده عنوان كرد و گفت: از وزارت كشور درخواست داريم تا پيگيريهاي لازم در اين زمينه را انجام دهند.
سالاريه همچنين به تخصيص منابع صندوقي كه براي نوسازي ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شده، اشاره كرد و گفت: براي نوسازي ناوگان (از محل عوارض خودروهاي توليد شده براي نوسازي ناوگان حمل و نقل بايد خودروسازان به حساب صندوق ۱.۵ درصد پرداخت كنند كه تاكنون بالغ بر هشت تا ۱۰ همت جمعآوري شده) منابعي از اين صندوق تخصيص داده شده است.
او ادامه داد: متاسفانه طي يكسال و نيم گذشته با وجود اينكه اين تسهيلات وارد خزانه شده و طبق قانون بايد ۱۰۰ درصد تخصيص يابد، هنوز اين امر محقق نشده و مطالبه ماست تا با مكاتبه با خزانهداري و رايزني با بانكها شماره حسابي (صندوق كه زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است) هرچه زودتر براي تخصيص منابع اعلام شود.
به گفته رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور سال گذشته شهرداريها خود براي نوسازي ناوگان حمل و نقل ورود كرده و با بانكها رايزنيهاي لازم را براي ارايه تسهيلات انجام دادهاند كه توقع داريم اين خودروسازان با عمل به تكليف خود هرچه سريعتر براي رفع مشكل نوسازي ناوگان اقدام كنند.
تعويض مخازن سي ان جي فرسوده
۶۰۰۰ تاكسي در كشور
از سوي ديگر مدير طرح سي ان جي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به اينكه تعداد ۱۱ هزار تاكسي براي تعويض مخازن فرسوده خود ثبت نام كردهاند، گفت: تاكنون ۶۰۰۰ مخزن به صورت رايگان تعويض شده و بيش از ۵۰۰۰ مخزن فرسوده باقي مانده كه به زودي تعويض خواهد شد. سعيد رحمان سالاري با اعلام اينكه از سال ۱۳۸۲ طرح سي ان جي شدن خودروها آغاز شد، اظهار كرد: از سال ۱۳۸۲ تاكنون ۲۳۵۰ جايگاه سي ان جي در سطح كشور احداث شده است كه از ابتداي اجراي اين طرح در صنعت سي ان جي ۲۰ برابر سرمايهگذاري شده است. به گفته او طبق طرح تبديل خودروهاي بنزيني به دوگانه سوز ميتوان طي سه سال ۳۴۰ هزار خودرو را به دوگانهسوز تبديل كنيم، از قرارداد ۲۰ ميليون دلاري با ايران خودرو براي تبديل ۴۵ هزار خودروي وانت بار و تاكسي به دوگانهسوز خبر داد. مدير طرح سي ان جي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران به پرداخت ۲۰ درصد هزينه تبديل مسافربرهاي اينترنتي شخصي دوگانهسوز طي سالهاي گذشته اظهار كرد: مصوبه جديدي در سال گذشته از سوي شوراي اقتصاد داشتيم كه ديگر اين ۲۰ درصد هم رانندگان پرداخت نكنند.
سالاري با بيان اينكه براي تبديل خودروها به دوگانهسوز سايت طي ۱۰ روز آينده بازگشايي مجدد ميشود و خودروها ميتوانند براي تبديل به دوگانهسوز مراجعه كنند و در طرح تبديل شركت داشته باشند، ادامه داد: ۴۵۰۰ خودرو در صف تبديل خودرويشان به دوگانهسوز بودند كه با باز شدن سايت در ماه اول طرح تبديل براي آنها اجرا خواهد شد.