نگراني بابت حذف ايران از كريدورها وجود ندارد

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۰۱:۰۶:۳۲
|
کد خبر: ۳۲۲۱۹۸

مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي گفت: در كريدور «راه توسعه» عراق، ايران مي‌تواند از طريق مرزهاي خسروي، مهران به مسير توسعه متصل شود و براي حوزه آسياي ميانه دسترسي خوبي ايجاد كند.

مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي گفت: در كريدور «راه توسعه» عراق، ايران مي‌تواند از طريق مرزهاي خسروي، مهران به مسير توسعه متصل شود و براي حوزه آسياي ميانه دسترسي خوبي ايجاد كند.

 جواد هدايتي در گفت‌وگو با ايلنا اظهار كرد: به دنبال آن بار كشورهايي مانند عربستان و اردن حتي منطقه شاخ آفريقا از خسروي وارد ايران شوند كه اين امر يك فرصت براي ايران محسوب مي‌شود. او درباره تحقق ترانزيت 40 ميليون تني در پايان برنامه هفتم با توجه چالش‌ها و تنش‌هاي منطقه‌اي اظهار كرد: هدف‌گذاري ترانزيت 40 ميليون تن برنامه هفتم است كه ابلاغ شده و متوليان بخش ترانزيت از جمله سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به عنوان دستگاه اجرايي، مكلف است تمام تلاش خود را انجام دهد تا اين برنامه محقق شود يا به تحقق حداكثري برسيم. مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي با اشاره به راه‌اندازي كريدور آيمك يا كريدور مياني براي حذف ايران از كريدورهاي منطقه‌اي گفت: شكل‌گيري كريدورها مي‌تواند از ايده‌هاي اتصالي شروع شود كه نمونه آن كريدور آيمك است.  هدايتي ادامه داد: همچنين، كريدور مياني يا تراسيكا كه بنيان و راه‌اندازي آن به سه دهه گذشته برمي‌گردد و با تمام مشكلاتي كه شكل‌گيري اين كريدور داشت از جمله ترانشيپمنت در درياي سياه، درياي خزر و ضعف زيرساختي مناطق قفقاز و آسياي ميانه، اما از آنجايي كه پشت آن يك اراده سياسي با اين هدف كه ايران و روسيه در اين مسير حضور نداشته باشند.