آيفون بي‌رجيستر همچنان طرفدار دارد
هشدارهاي بي‌نتيجه مسوولان براي نخريدن مدل‌هاي جديد گوشي‌هاي اپل

آيفون بي‌رجيستر همچنان طرفدار دارد

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۰۱:۱۳:۲۴
|
کد خبر: ۳۲۲۲۸۰

مسوولان دولتي در سال‌هاي گذشته خريد آيفون‌هاي مدل 14 به بعد را بارها در قالب هشدار، تهديد و حتي التماس منع كرده‌اند، اما باز هم عده‌اي اسير وسوسه خريد يك آيفون غيرقانوني و بدون كد رجيستري مي‌شوند.

مسوولان دولتي در سال‌هاي گذشته خريد آيفون‌هاي مدل 14 به بعد را بارها در قالب هشدار، تهديد و حتي التماس منع كرده‌اند، اما باز هم عده‌اي اسير وسوسه خريد يك آيفون غيرقانوني و بدون كد رجيستري مي‌شوند. بيشتر اين افراد اعتقاد دارند مشكل رجيستري بالاخره روزي حل مي‌شود يا مثلا مي‌توانند با كمك يكي از روش‌هاي دورزدن رجيستري و شيوه‌هاي برگشت آنتن آيفون هرطور شده مشكل را برطرف كنند. حالا كه حدود ۲ ماه از استقرار دولت چهاردهم مي‌گذرد، بسياري از افراد براساس قول‌هايي كه داده شد، اميد دارند كه اتفاقاتي جديد بيفتد. رييس انجمن موبايل ايران معتقد است امكان و اميد به رفع ممنوعيت آيفون وجود دارد. از طرفي عده‌اي از مردم هيچ اميدي به اين بازگشايي ندارند اما در هر صورت همه طرفداران آيفون رفتار خريدشان در نسبت با اين برند تغييري نكرده است.

مفهوم رجيستر گوشي اين روزها ديگر براي هيچ كسي مبهم نيست. رجيستري يك راهكار براي مبارزه با قاچاق گوشي‌هاي هوشمند به داخل كشور است. چون هر سال، ميلياردها تومان براي قاچاق اين گوشي‌ها هزينه مي‌شود بدون اينكه نظارت خاصي روي آن وجود داشته باشد. با تصويب طرح رجيستري در پايان سال ۱۳۹۶، قرار شد تا از ثبت اطلاعات گوشي‌هاي قاچاق در يك سيستم يكپارچه و جامع و از ارايه خدمات به آنها جلوگيري شود. حالا هنگام خريد گوشي يا وارد كردن آن از خارج از كشور، كاربران موظفند ابتدا آن را رجيستر كنند. عده‌اي از فروشندگان موبايل معتقدند رفتار مردم نسبت به خريد آيفون تغييري نكرده است و آيفون به دليل محبوبيتش، هميشه مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد؛ اما عده‌اي هم معتقدند رفتار مشتري در دو ماه گذشته تغيير كرده است و مردم با روي كار آمدن دولت جديد و وعده‌هايي كه داده شد، اميد به رفع ممنوعيت واردات آيفون‌هاي جديدتر دارند و در نتيجه عده‌اي از افراد كه در حال حاضر آيفون ۱۳ دارند، به اميد رفع ممنوعيت آيفون ۱۶ به سمت اين مدل آمده‌اند كه اگر اين مدل گوشي رجيستر شد، قيمت كمتري براي خريد آن هزينه كنند. مهدي اسدي، رييس انجمن موبايل ايران، در اين مورد به پيوست گفت كه احتمال رفع ممنوعيت واردات آيفون‌هاي ممنوع شده زياد است و اگر چالش‌هاي ارزي رفع شود، اميدواريم اين اتفاق به زودي بيفتد. در همين خصوص مهدي بكايي، فروشنده موبايل آيفون درباره رفتار مشتري گفت: بيشتر افراد هنوز اميدوارند كه آيفون رجيستر شود اما اگر رجيستر نشود هم اين گوشي طرفداران ثابت خودش را دارد. در دوران انتخابات طرفداران دولت فعلي و برخي از نمايندگان وعده‌هايي دادند و مردم را اميدوار كردند اما در نهايت بازار آيفون مثل هميشه مشتري دارد. به گفته بكايي، از سال ۱۳۸۶ كه آيفون در كشور عرضه شد، هيچ سالي بازار مثل الان آشفته نبود. او گفت: يكي از بهترين اتفاقاتي كه در چند سال اخير در اين حوزه افتاد، طرح رجيستري تلفن همراه بود اما ممنوعيت واردات برندي خاص اين طرح را زير سوال برد. در حال حاضر تعداد زيادي موبايل رجيستر نشده وارد و توسط مردم خريداري شده است.

اما چيزي كه باعث شده است مردم نسبت به بازگشايي اين محدوديت‌‌ها كمي اميدوار شوند وعده‌هايي است كه هنوز به نتيجه نرسيده است. حدود يك ماه پيش معاون وزير صمت گفته بود نمي‌توانيم مردم را از مصرف موبايل‌هاي خاصي محروم كنيم؛ البته ما با هيچ انحصار داخلي و خارجي همراهي نكرده‌ايم و نخواهيم كرد. بعدتر برادران در مصاحبه‌اي گفت كه دليل اصلي ممنوعيت واردات آيفون ارزبري اين گوشي‌ها بوده است، اما به گفته او وزارت صمت در ارديبهشت ماه اين موضوع را به صورت مكتوب پيگيري كرده است. او گفت: «اگر اين گشايش صورت بگيرد، مي‌توانيم با برخي روش‌ها كمك كنيم تا دغدغه بانك مركزي و حوزه‌هاي ذي‌صلاح در حوزه تجارت بين‌الملل كاهش پيدا كند.» طبق گفته معاون وزير صمت، حوزه‌ معاونت صنايع عمومي وزارت صمت موافق گشايش در اين موضوع است، اما اين حوزه و شخص او در اين مساله تعيين‌كننده نيستند و مراجع ديگري بايد تصميم‌ نهايي بگيرند. اهميت اين موضوع در اين مدت تا جايي پيش رفت كه ۵ مهر امسال، جلال رشيدي كوچي، نماينده سابق مجلس، از طرف مردم كارزاري را نوشت كه در همان روزهاي اول ۵۴ هزار جمع شد. كارزار «درخواست رجيستري و رفع ممنوعيت واردات گوشي‌هاي آيفون». اين كارزار با هدف خارج نشدن غيرقانوني ارز از كشور و استفاده قانوني شهروندان از اين برند آغاز شد.

 

تعزيرات كجاي ماجراست؟

به گفته فروشندگان موبايل در بازار موبايل، آنتن آيفون‌هاي رجيستر نشده به صورت ۲ ماه در ميان يا ۲۰ روز يك‌بار تمديد مي‌شود و كاربر مي‌تواند با هات‌اسپات آنتن داشته باشد. يكي از فروشندگان موبايل در اين باره گفت كه هر از چندگاهي از تعزيرات سركشي مي‌كنند اما از آنجايي كه در مغازه موبايل قاچاق نگه نمي‌داريم، درنتيجه مساله‌اي پيش نمي‌آيد. البته گفته مي‌شود بازار دست دوم فروشي در بالاترين حد ممكن در حال پيشروي است.

به نظر مي‌آيد تعزيرات و نهادهاي ذي‌ربط نيز نمي‌توانند براي جمع‌آوري اين مدل تلفن همراه كاري كنند يا حداقل نمي‌‌خواهند؛ زيرا مهر ۱۴۰۲ سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفته بود كه با هماهنگي ضابطان نسبت به جمع‌آوري كالاي آيفون ۱۴ و ۱۵ اقدام مي‌شود. او در آن زمان گفته بود كه حدود يك درصد جامعه كاربر اين كالاي لوكس هستند، اما بيش از ۳۰ درصد سبد ارزي كشور را به خود اختصاص داده است. در آن زمان سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفته بود كه دانگل‌هاي آي‌كاس كه آنتن‌دهي گوشي‌هاي رجيستر نشده را فعال مي‌كرد نيز قاچاق محسوب شده و از سطح عرضه، جمع‌آوري خواهند شد.

 

مردم تحت هر شرايطي آيفون مي‌خرند

درحال حاضر بازار آيفون همچنان با استقبال هميشگي مردم مواجه است و حتي بعضي از افراد كه به دليل آنتن ضعيف گوشي‌هاي رجيستر نشده‌ سراغ مدل‌هاي قديمي آن رفته بودند، تصميم به خريد آيفون ۱۶ گرفتند، چرا كه احتمال بازگشايي واردات وجود دارد. داور امان‌پور، فروشنده آيفون در بازار موبايل گفت كه مردم تحت هر شرايطي آيفون مي‌خرند فقط برخي از صحبت‌ها اميد را بيشتر مي‌كند و بسياري از افراد هم هيچ اميدي ندارند اما درهرصورت مي‌خرند. به گفته او، حدود دو هفته است كه آيفون ۱۶ در بازار است و از همان روز اول برايش مشتري بود. او گفت: درحال حاضر فقط آيفون ۱۳ معمولي توليد مي‌شود و بقيه مدل‌هاي ۱۳ توليد ندارد، اما اين موضوع خيلي فرقي براي مردم ندارد درهر صورت مي‌خرند. طبق بررسي‌هاي ميداني، قيمت آيفون ١۶ از ٧٠ ميليون شروع مي‌شود و تا ١١٠ ميليون ادامه دارد؛ عده‌اي از فروشندگان هم آيفون ۱۶ معمولي را حدود ۶۳ ميليون و آيفون ۱۶ پرو را ۹۰ ميليون مي‌فروشند. يكي از دلايل تفاوت قيمت و سليقه‌اي برخورد كردن فروشندگان، همين بازار زيرزميني است.