ضرورت تعطيلي شنبه براي هماهنگي با نظم جهاني

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۰۱:۲۱:۵۱
|
کد خبر: ۳۲۲۲۸۶

نايب‌رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه كشورهاي اسلامي در منطقه هم به تعطيلي روز شنبه تن دادند و ايران هم بايد يك روز همين مسير را برود، گفت: اگر پنجشنبه و جمعه تعطيل شود، چهار روز با دنيا قطع ارتباط هستيم و اين موضوع منجر به عقب ماندن ايران در حوزه‌هاي تكنولوژي، علم، تجارت و غيره از دنيا مي‌شود.

نايب‌رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه كشورهاي اسلامي در منطقه هم به تعطيلي روز شنبه تن دادند و ايران هم بايد يك روز همين مسير را برود، گفت: اگر پنجشنبه و جمعه تعطيل شود، چهار روز با دنيا قطع ارتباط هستيم و اين موضوع منجر به عقب ماندن ايران در حوزه‌هاي تكنولوژي، علم، تجارت و غيره از دنيا مي‌شود. صدرالدين نياوراني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه بالاخره يك روزي كشور به تعطيلي روز شنبه كه عرف منطقه شده، تن مي‌دهد، تصريح كرد: كشورهاي مترقي و اسلامي هم در منطقه به تغيير تعطيلات تن دادند. حتي برخي كشورها مثل تركيه، شنبه و يكشنبه تعطيل هستند و روز جمعه ساعت نماز را تعطيل مي‌كنند. 

وي با بيان اينكه تعطيلي روز شنبه و يكشنبه از مسائل مذهبي گذشته و خيلي از كشورهاي اسلامي هم آن را قبول كردند، گفت: برخي كشورهاي غيراسلامي با مذاهب ديگر هم هستند كه براي هماهنگي با نظم جهاني شنبه و يكشنبه تعطيل هستند.  نياوراني افزود: نمي‌توان گفت فعالان اقتصادي كه از تعطيل شدن روز پنجشنبه متاثر مي‌شوند، بخش كوچكي هستند. اگر فعالان اقتصادي بخش كوچكي هستند، دولت يك ماه به آنها مرخصي دهد و از آنها ماليات نگيرد.

به گفته نايب‌رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق بازرگاني ايران اگر پنجشنبه و جمعه تعطيل شود، چهار روز با دنيا قطع ارتباط هستيم و اين موضوع منجر به عقب ماندن ايران در حوزه‌هاي تكنولوژي، علم، تجارت و غيره از دنيا مي‌شود، چراكه ارتباط ما در اين روزها با دانشگاه‌ها هم قطع خواهد بود.
نياوراني با بيان اينكه باتوجه به فرهنگ تعطيلي جمعه در ايران، بهترين حالت تعطيلي جمعه و شنبه است، تصريح كرد: اما در ۵۰ سال آينده حتما ايران هم شنبه و يكشنبه تعطيل خواهد بود، چون براي هماهنگي با جهان چاره ديگري نخواهد داشت.