اولتيماتوم دادستان براي ترخيص ۳۷۵۰ خودروي وارداتي

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۰۱:۲۲:۲۶
|
کد خبر: ۳۲۲۲۸۷

دادستان تهران گفت: وارد‌كنندگان خودرو در اسرع‌وقت نسبت به اظهار خودرو‌هاي وارداتي اقدام كنند تا فرآيند ترخيص به سرعت انجام شود و كالا‌ها مشمول مقررات متروكه نشود.

دادستان تهران گفت: وارد‌كنندگان خودرو در اسرع‌وقت نسبت به اظهار خودرو‌هاي وارداتي اقدام كنند تا فرآيند ترخيص به سرعت انجام شود و كالا‌ها مشمول مقررات متروكه نشود.

دادستان تهران در بازديد از پاركينگ محل نگهداري خودرو‌هاي وارداتي گمرك غرب تهران گفت: امروز شاهد واردات حجم قابل توجهي از خودرو‌هاي سواري و كشنده به منظور تامين نياز داخل و تنظيم بازار اين محصولات هستيم كه
به تبع آن بايد تلاش مسوولان امر در جهت انجام فرآيند ترخيص به صورت مضاعف صورت پذيرد تا شاهد رسوب خودرو‌هاي وارداتي نباشيم.

به گزارش قوه قضاييه، با توجه به واردات چندهزار دستگاه خودرو در ماه‌هاي اخير به كشور و به منظور بررسي آخرين وضعيت ترخيص خودرو‌هاي وارداتي، علي صالحي دادستان عمومي وانقلاب تهران، روز شنبه ۱۴ مهر به همراه جمعي از مقامات قضايي و مديران وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، سازمان توسعه تجارت، گمرك جمهوري اسلامي ايران و شركت سايپا از پاركينگ محل نگهداري خودرو‌هاي وارداتي گمرك غرب تهران بازديد و ضمن استماع توضيحات مسوولان، دستورات لازم را در جهت تسريع در فرآيند تعيين تكليف خودرو‌هاي موجود صادر كرد.

دادستان تهران با حضور در جمع مسوولان و مديران حاضر در اين بازديد ضمن تسليت شهادت سيدحسن نصرالله فرمانده جبهه مقاومت و سردار نيلفروشان، اظهار كرد: ياد و خاطره تمام شهداي محور مقاومت را گرامي مي‌داريم و اميدواريم
به زودي شاهد نابودي رژيم منحوس و كودك‌كش صهيونيستي باشيم.

وي در ادامه، صيانت از حقوق عامه و عمل به دستورات رييس قوه‌قضاييه در جهت كمك حداكثري به دولت و تعيين تكليف كالا‌هاي موجود و جلوگيري از رسوب آنها را به عنوان هدف بازديد‌هاي مستمرخود و ساير قضات دادسراي تهران از انبار‌هاي گمرك، اعلام كرد.

صالحي در بازديد از گمرك غرب با تاكيد بر اهتمام دادستاني تهران در جهت تحقق شعار سال گفت: با‌توجه به استماع توضيحات مديران و كارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي حاضر در جلسه مصوب شد، مشكلات موجود در حوزه صادرات واردات به صورت موضوعي به دادستاني تهران منعكس تا از طريق مبادي ذي‌صلاح، پيگيري و نسبت به مرتفع شدن مشكلات آنها اقدام شود.

دادستان تهران در اين بازديد ضمن بررسي وضعيت تعيين تكليف وسايل نقليه موجود ازجمله تاريخ ورود خودرو‌ها به گمرك، علل عدم ترخيص و رسوب آنها، همزمان با حضور ميداني در محوطه پاركينگ گمرك و پس از برگزاري جلسه با مديران حاضر، توضيحات فني لازم را از مسوولان حاضر اخذ و دستورات لازم را در جهت جلوگيري از رسوب خودرو‌ها صادر كرد.

صالحي بيان كرد: نبايد ترخيص خودرو‌ها با اطاله چند ماهه مواجه شود در حالي كه اين خودرو‌ها و به ويژه كشنده‌ها مورد نياز عمومي است.

دادستان تهران يادآور شد: امروز شاهد واردات حجم قابل‌وجهي از خودرو‌هاي سواري و كشنده به منظور تامين نياز داخل و تنظيم بازار اين محصولات هستيم كه به تبع آن مي‌بايست تلاش مسوولان امر در جهت انجام فرآيند ترخيص به صورت مضاعف صورت پذيرد تا شاهد رسوب خودرو‌هاي وارداتي نباشيم.

وي افزود: باتوجه به اينكه واردات خودرو و كشنده‌ها با تخصيص ارز از منابع داخلي و سرمايه عمومي انجام مي‌شود و البته نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي و جلوگيري از مخاطرات متعدد ناشي از فرسودگي وسايل نقليه اين حوزه، اولويت ويژه اين دادستاني محسوب مي‌شود، لذا از مسوولان امر انتظار مي‌رود، اهتمام جدي به اين حوزه و حل مسائل وارد‌كنندگان از قبيل مشكل ثبت سفارش، تخصيص ارز و صدور مجوز‌هاي لازم داشته باشند.

صالحي بيان كرد: با توجه به وقفه صورت گرفته در ارايه خودرو در سامانه يكپارچه عرضه خودرو وارداتي، مصوب شد فورا درخصوص حل مسائل اجرايي اقدام و در صورت وجود خودرو، عرضه در سامانه به صورت مرتب انجام شود و حداكثر در فواصل ۱۵ روز صورت پذيرد و عرضه خودرو منوط به تكميل سبد خودرويي و تعداد معين نشود تا درنتيجه كاهش عرضه، موجبات افزايش بي‌ضابطه قيمت خودرو و نارضايتي عمومي فراهم نشود. وي در ادامه اظهار كرد: با توجه به واردات ۲۲۰۰ دستگاه خودروي وارداتي و طولاني شدن روند ترخيص آنها، بعد از برگزاري چندين جلسه در اين دادستاني و پيگيري‌هاي صورت گرفته، ارزش‌گذاري اين خودرو‌ها كه با وقفه مواجه شده بود به سرانجام رسيد و دستور ابلاغ موضوع به مبادي ذي‌ربط ظرف سه روز آينده صادر شد. همچنين مصوب شد ۲۲۰۰ دستگاه خودروي مذكور و ۱۵۵۰ دستگاه خودروي ديگر كه در انتظار انجام فرآيند اداري عرضه در سامانه يكپارچه قرار دارند، ظرف يك هفته آينده به متقاضيان عرضه شود.

دادستان تهران در پايان به واردكنندگان خودرو كه در ثبت اظهارنامه خودرو‌هاي خود تعلل مي‌كنند، گفت: وارد‌كنندگان خودرو در اسرع‌وقت نسبت به اظهار خودرو‌هاي وارداتي اقدام كنند تا فرآيند ترخيص به سرعت انجام شود و كالا‌ها مشمول مقررات متروكه نشود.