کدام استان‌ها کمترین و بیشترین نرخ بیکاری را دارا هستند؟ + جدول

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۱۷:۲۰:۰۱
کد خبر: ۳۲۲۳۱۹

مرکز آمار، چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۳ را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری در سطح کشور کاهش یافته. یک نکته مهم در گزارش یاد شده این است که در پنج استان با بیشترین نرخ بیکاری، روند این شاخص بر خلاف شرایط کشوری افزایشی بوده، اما در پنج استان با کمترین نرخ بیکاری، شاخص کاهش یافته است.

استان هایی با کمترین و بیشترین نرخ بیکاری + جدول

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار از شرایط بازار کار، میانگین نرخ بیکاری در کشور کاهشی بوده و از 7.7 درصد در بهار 1403 به 7.5 درصد در تابستان رسیده است. همچنین نرخ بیکاری در تابستان سال جاری، نسبت به همین بازه در سال گذشته نیز کاهشی بوده است. 

جدول زیر نگاهی دارد به برخی داده‌های مهم در گزارش مرکز آمار از بازار کار در تابستان 1403.

بیکاری - تابستان 1403

6 استان با نرخ بیکاری دو رقمی

در حالی که میانگین نرخ بیکاری کشور در گزارش مرکز آمار تک رقمی ثبت شده، این شاخص همچنان در شش استان کشور دو رقمی است.

این استان‌ها عبارتند از؛ سیستان و بلوچستان (14 درصد)، خوزستان (13.1 درصد)، کرمانشاه (12.6 درصد)، قم (10.9 درصد)، اردبیل (10.6 درصد) و لرستان (10.5 درصد).  

استان‌هایی با بیشترین و کمترین نرخ بیکاری

در این میان، 15 استان بر خلاف روند کلی کشور، افزایش نرخ بیکاری را تجربه کرده‌اند. پنج استانی که در تابستان 1403، بیشترین نرخ بیکاری را داشته‌اند، در همین دسته قرار می‌گیرند. در مقابل، پنج استانی که در صدر فهرست کمترین نرخ بیکاری قرار می‌گیرند، از روند کاهشی کل کشور پیروی کرده‌اند.

جدول زیر نگاهی دارد به پنج استان با بیشترین و پنج استان با کمترین نرخ بیکاری.

بیکاری استان ها- تابستان 1403

تغییر جایگاه استان‌ها در فهرست کمترین نرخ بیکاری

در میان پنج استانی که کمترین نرخ بیکاری را دارند، استان مرکزی در بهار 1403 نیز صدرنشین بوده اما مازندران از رتبه هفتم به دوم رسیده است. کاهش رتبه، به معنای بهبود جایگاه استان، در فهرست استان‌ها با کمترین نرخ بیکاری است. البته در این تغییر، علاوه بر شرایط هر استان، تغییرات روند بیکاری در دیگر استان‌ها نیز موثر است.

در این میان، سمنان در در بهار سال جاری، در جایگاه دوم قرار داشت اما این استان در تابستان به رتبه نهم سقوط کرده است.

خراسان رضوی نیز که بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، جایگاه سومین استان با کمترین نرخ بیکاری را در اختیار دارد، در بهار 1403 رتبه نهم را داشت. همچنین، آذربایجان غربی اکنون در رده چهارم فهرست ایستاده است اما در بهار امسال، در جایگاه سوم بود. 

تهران اما در گزارش جدید رتبه پنجم را دارد؛ در حالی که در بهار 1403، چهارم بود. در این میان، خراسان جنوبی در بهار در جایگاه پنجمین استان با کمترین نرخ بیکاری بود اما در تابستان سال جاری به رتبه هشتم سقوط کرده است.

جدول زیر این تغییرات را نشان می‌دهد.

کمترین بیکاری استان ها- تغییر جایگاه- تابستان 1403

تغییر جایگاه استان‌ها در فهرست بیشترین نرخ بیکاری

به گزارش تجارت‌نیوز، در فهرست استان‌هایی با بیشترین نرخ بیکاری نیز، به غیر از سیستان و بلوچستان که در بهار و تابستان 1403 صدرنشین بوده است، تغییراتی دیده می‌شود.

خوزستان در تابستان سال جاری، در جایگاه دومین استان کشور با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد اما این استان در بهار، جایگاه چهارم را داشت. در مقابل، کرمانشاه از رتبه دوم در گزارش پیشین، به جایگاه چهارم در تابستان رسیده است. کاهش رتبه، به معنای بدتر شدن و افزایش آن به معنای بهبود جایگاه استان، در فهرست استان‌ها با بیشترین نرخ بیکاری است. در اینجا هم علاوه بر شرایط خود استان، تغییرات روند بیکاری در دیگر استان‌ها نیز عامل اثرگذاری محسوب می‌شود.

قم اما با افزایش قابل توجه نرخ بیکاری در تابستان مواجه شده و این شاخص از 7.3 به 10.9 درصد رسیده است؛ در نتیجه شاهد کاهش رتبه استان در فهرست استان‌هایی با بیشترین نرخ بیکاری، از بیستم به چهارم هستیم. اردبیل نیز با توجه به شرایط خود استان و تغییرات دیگر استان‌ها، شرایط مشابهی دارد؛ به گونه‌ای که نرخ بیکاری این استان از 9.6 به 10.6 و جایگاه آن از شانزدهم به پنجم رسیده است.

در این میان، استان لرستان در بهار 1403، جایگاه سوم فهرست را داشت اما در آخرین گزارش در رتبه ششم ایستاده. کرمان نیز از رتبه پنجم به سیزدهم رسیده است.  

جدول زیر این تغییرات را نشان می‌دهد.

بیشترین بیکاری استان ها- تغییر جایگاه- تابستان 1403