سوء‌مديريت در بازار سرمايه

سوء‌مديريت در بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۱۶:۳۱
|
کد خبر: ۳۲۲۳۴۰

بر اساس بررسي برخي شاخص‌ها همانند كاهش ميزان p/e از چهار سال گذشته، كاهش ارزش دلاري بازار سرمايه به كمتر از ۱۳۰ ميليارد تومان، پتانسيل افزايش نرخ دلار نيمايي نسبت به ارز آزاد و عقب‌ماندگي بازدهي بورس نسبت به ساير بازارهاي مالي نسبت به چهار سال گذشته مولفه‌هايي هستند كه شرايط اين روزهاي بورس را تعيين مي‌كنند.

فردين آقابزرگي

بر اساس بررسي برخي شاخص‌ها همانند كاهش ميزان p/e از چهار سال گذشته، كاهش ارزش دلاري بازار سرمايه به كمتر از ۱۳۰ ميليارد تومان، پتانسيل افزايش نرخ دلار نيمايي نسبت به ارز آزاد و عقب‌ماندگي بازدهي بورس نسبت به ساير بازارهاي مالي نسبت به چهار سال گذشته مولفه‌هايي هستند كه شرايط اين روزهاي بورس را تعيين مي‌كنند. اين‌گونه موارد و بررسي‌ سوابق تاييد مي‌كند كه طي ۳۰ سال گذشته بازدهي بورس بالغ بر ۴۶۰۰ برابر و رتبه دوم سكه برابر با ۲۱۰۰ و پس از آن رتبه سوم بازدهي از ۳۰ سال گذشته مسكن با ۱۹۰۰ برابر است. بنابراين مي‌توان گفت كه ريسك‌هاي سيستماتيك و احيانا عملكردهاي نامناسب مسوولان بازار سرمايه و اقتصادي در كنترل ريسك‌هاي غيرسيستماتيك همانند قيمت‌گذاري دستوري، نرخ خوراك پتروشيمي‌ها، بهره مالكانه و... كه نقطه بسيار ضعيف آن را در زمان رياست آقاي عشقي مشاهده كرديم، اينها نمونه از مواردي است كه نسبت به خواسته و مطالبات سهامداران انحراف داشتيم. بورس طي سه سال اخير تلاطم‌هاي بسياري را تجربه كرد. براي نمونه آخرين وقايع هليكوپتر رييس‌جمهور، ترور سردار سليماني، ۱۱ سپتامبر، ركود اقتصادي ۲۰۰۸ و ساير تنش‌هايي كه در گذشته تكرار شده است. تغييراتي در دولت‌ها، وزرا و دولتي كه بورس را قمارخانه مي‌دانستند و تا دولت دوازدهم كه همه را به بورس دعوت كردند؛ با وجود تمامي اين فراز و نشيب‌ها بورس همچنان كار خود را انجام داده است؛ اما شرايط حال حاضر پس از گذشت سه سال پي در پي، ركودي است كه ناشي از سوءمديريت در بازار سرمايه است.

نااميدي و نااطميناني سهامداران بيش از پيش تشديد شد؛ اما اين نقش اساسي بورس در بازه بلندمدت به هيچ عنوان تضادي با اين موضوع ندارد. بحث امروز تنش‌هاي سياسي و سايه جنگ، تبعات عميق و غيرقابل پيش‌بيني بودن آينده است كه به صورت سيستماتيك تاثير خود را مي‌گذارد.  نقشه اقتصادي در دنيا حكم بر تداوم و عميق‌تر شدن بين ايران و اسراييل و افزايش تنش نيست، چراكه اقتصاد دنيا مثل كشور امريكا رتبه اول GDP است و حدود ۲۵ الي ۲۶ درصد GDP دنيا را داراست و پس از آن اروپا، چين و روسيه كه مجموعا حدود ۶۰ درصد از GDpدنياست. اقتصاد نقشه دنيا خواهان اين تنش‌ها نيست؛ لذا اراده حاكم در نقشه دنيا اين مسائل را به شكل لازم حل و فصل خواهد كرد. اين اراده مشخص ايران و اسراييل نيست و اراده اقتصاد دنياست. در نتيجه به شخصه نگراني ندارم و بورس ارزنده است. پيشنهادم اين است كه اگر تصميماتي در خصوص وقايع سيستماتيك قرار است گرفته شود؛ اولين قدم اصلاح دامنه نوسان از مثبت و منفي يك به دامنه نوسان نامتقارن يعني منفي يك و مثبت شش تغيير كند. نمادهاي مثبت و صف خريد در زمان محدود يك درصدي در تله گير مي‌كنند. با فرض ادامه‌دار نشدن تنش‌ها اين دامنه نوسان نامتقارن مي‌تواند شرايط بورس را بهبود بخشد.