صندوق طلا نسبت به خريد سنتي طلا چه برتري دارد؟

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۳۲:۰۶
|
کد خبر: ۳۲۲۳۵۷

آناهيتا فولادي‌فر در خصوص مزاياي صندوق‌هاي طلا گفت: خريد طلاي فيزيكي هميشه يك نگراني همراه خود دارد و آن نگهداري و امنيت آن است. اين چالش با ابزارهاي مبتني بر طلا در بورس مرتفع شده كه يكي از اين ابزارها صندوق‌هاي طلا هستند.

باشگاه خبرنگاران| آناهيتا فولادي‌فر در خصوص مزاياي صندوق‌هاي طلا گفت: خريد طلاي فيزيكي هميشه يك نگراني همراه خود دارد و آن نگهداري و امنيت آن است. اين چالش با ابزارهاي مبتني بر طلا در بورس مرتفع شده كه يكي از اين ابزارها صندوق‌هاي طلا هستند. او افزود: در اين ابزار مالي، خريد با سرمايه‌هاي خيلي كوچك امكان پذير بوده و اين مزيت به سرمايه‌گذاران خرد اجازه مي‌دهد تا با سرمايه حداقل ۵۰۰ هزار تومان نيز بتوانند روي دارايي طلا سرمايه‌گذاري كنند. حال آنكه خريد انواع سكه‌هاي طلا و حتي يك گرم طلاي ۱۸ عيار نيز با اين حجم از سرمايه ممكن نيست. اين مقام مسوول ادامه داد: مزيت ديگري كه صندوق‌هاي طلا براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده، نقدشوندگي بالاي آن است كه خيلي راحت در بورس خريد و فروش مي‌شوند. وجود بازارگردان‌ها هم اين روند را تسهيل كرده و اگر سرمايه‌گذاري قصد فروش واحدهاي صندوق طلاي خود را داشته باشد، كمتر از چند دقيقه زمان نياز دارد. فولادي‌فر قابليت نوسان‌گيري و كسب بازدهي از نوسان قيمت اونس جهاني طلا را نيز به عنوان مزيت ديگر اين صندوق‌ها برشمرد و گفت: قيمت طلا هم مانند بقيه دارايي‌ها هميشه در بازارهاي جهاني در حال نوسان است.

در نتيجه حرفه‌اي‌هاي بازار از اين موقعيت براي افزايش بازدهي خود بهره گرفته و نوسان‌گيري مي‌كنند. او گفت: نكته حائز اهميت ديگر در خصوص سرمايه‌گذاري بر روي صندوق‌هاي طلا كارمزد كمتر آن نسبت به خريد و فروش فيزيكي طلاست؛ به‌طوري كه در سرمايه‌گذاري در بازار طلا به صورت سنتي به دليل پرداخت كارمزد ساخت طلا، مدتي طول مي‌كشد تا فرد به نقطه سر به سر و سوددهي برسد. رييس اداره توسعه ابزارهاي مالي بورس كالاي ايران تاكيد كرد: سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي طلا ريسك‌هاي معمول خريد و نگهداري فيزيكي طلا از قبيل تقلبي بودن يا عيار پايين را نيز ندارد و اين مزيت ديگر سرمايه‌گذاري در بازار طلا از طريق اين ابزار است. معافيت مالياتي و خريد و فروش به صورت برخط از طريق سامانه‌هاي معاملاتي همه كارگزاري‌ها نيز ديگر مزاياي صندوق‌هاي طلاست كه علاوه بر حفظ ارزش پول در شرايط تورمي، مي‌تواند به رشد سرمايه افراد متناسب با رشد قيمت طلا كمك كرده و سرمايه‌گذار را از سود بازار طلا منتفع كند. فولادي فر با بيان اينكه مزاياي صندوق‌هاي طلا تنها متوجه سرمايه‌گذاران نيست، اظهار داشت: به كمك صندوق‌هاي طلا توليدكنندگان شمش مي‌توانند با توجه به روند رو به رشد اين صندوق‌ها با اطمينان بيشتري نسبت به ميزان تقاضاي موجود در خصوص عرضه شمش به بازار تصميم‌گيري كرده و براي توليد آتي خود برنامه‌ريزي كنند. او در پايان گفت: هم‌اكنون ۶۰۰ هزار مشتري به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم از طريق صندوق‌هاي طلا در معاملات گواهي سپرده شمش طلا فعال هستند و اين رويه نشان مي‌دهد عموم مردم نيز در حال آشنايي با ابزارهاي  مالي  طلا  در  بازار  سرمايه هستند.