ريسك‌هاي تحميل شده بر بازار عمدتا از حيطه اختيارات سازمان بورس خارج هستند

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۳۴:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۲۳۶۰

علي بهشتي‌روي، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به سخنان رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع كارگزاران گفت: افرادي كه وارد بازار سرمايه مي‌شوند بايد بدانند كه اين بازار، با بازارهاي كم‌ريسك چون سيستم  بانكي  متفاوت  است.

علي بهشتي‌روي، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به سخنان رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع كارگزاران گفت: افرادي كه وارد بازار سرمايه مي‌شوند بايد بدانند كه اين بازار، با بازارهاي كم‌ريسك چون سيستم  بانكي  متفاوت  است.

او با بيان اينكه بين ريسك و بازده رابطه مستقيمي وجود دارد، افزود: در ادبيات مالي گفته شده اگر ريسك بيشتري را بپذيريد، هم احتمال كسب سود بيشتري نصيب‌تان مي‌شود ولي البته امكان دارد به جاي سود، ضرر و زيان بيشتري را نيز متحمل شويد.

او گفت: اين روزها بازار در شرايطي است كه به‌ناچار باید سازمان بورس تلاش مي‌كرد رقم زيان را به حداقل برساند. به نظر مي‌رسد اعمال محدوديت دامنه‌ نوسان، بر مبناي همين منطق اعمال شده است.

او با تاكيد بر اينكه اثرگذاري سازمان بورس بر روند ريسك‌هاي سيستماتيك بسيار اندك است، گفت: نكته مهم آن است كه بخشي از ريسك‌ سيستماتيك بازار، در بحران اخير منطقه، ريشه دارد كه قاعدتا از عهده سازمان بورس و حتي دولت خارج است. بخش ديگري از ريسك‌هاي سيستماتيك بازار مربوط به تصميمات نهادهاي سياستگذار نظير وزارتخانه‌هاي دولتي است. كه در اين حوزه دكتر صيدي  وعده داده منافع بازار سرمايه را در قالب بودجه سالانه و تعامل و مذاكره  با  دستگاه‌ها  دنبال كند.
مديرعامل كارگزاري مهرآفرين افزود: رييس سازمان بورس به درستي گفته نبايد در سياستگذاري به گونه‌اي عمل شود كه عملا دست در جيب ناشران كنيم. به نظر مي‌رسد دكتر صيدي به دنبال حل معضلات و مسائل مبتلابه بازار سرمايه در حوزه‌هايي نظير ماليات، حقوق مالكانه معادن و... است كه اين موضوع مي‌تواند بر روند بازار بسيار موثر  باشد.
او افزود: بايد به تيم مديريت سازمان بورس فرصت بدهيم تا به روش خود ريسك‌هاي سيستماتيك ناشي از عملكرد دستگاه‌هاي دولتي را تا حد امكان كاهش بدهد، در اين صورت مردم با بازارآشتي خواهند كرد. البته اگر همزمان ريسك‌هاي ناشي از بحران منطقه‌اي هم رفع شود، سطح اعتماد سرمايه‌گذاران به بورس بار ديگر به سرعت افزايش مي‌يابد.
بهشتي‌روي، در پايان استراتژي صبر و حفظ آرامش را بهترين راهكار در شرايط فعلي بورس دانست و افزود: اغلب كارشناسان متفق‌القولند، در صورتي كه ريسك‌هاي سيستماتيك از سر راه بازار برداشته شود و ريسك‌هاي داخلي افزايش پيدا نكند، شاهد اتفاقات خوبي در روند  آينده  بورس خواهيم  بود.