زنگ   هشدار  تراز  تجاري
كسري تجاري در نيمه اول سال 6.8 ميليارد دلار اعلام شد

زنگ هشدار تراز تجاري

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۴۷:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۲۳۷۲

براساس آمار گمرك ايران، در از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور ماه، تجارت خارجي كشور به استثناي نفت خام نفت كوره، نفت سفيد و بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمداني به ۵۸.۳ ميليارد دلار رسيد.

تعادل |

براساس آمار گمرك ايران، در از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور ماه، تجارت خارجي كشور به استثناي نفت خام نفت كوره، نفت سفيد و بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمداني به ۵۸.۳ ميليارد دلار رسيد. ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور ۲۵ ميليارد و ۷۵۸ ميليون دلار و واردات ۳۲.۵ ميليارد دلار عنوان شده است. اما تحليل اين آمار نشان مي‌دهد، تراز تجاري در نيمه اول سال منفي 6 ميليارد و 800 ميليون دلار بوده است كه زنگ هشدار تراز تجاري را به صدا درآورده است. اين گوياي اين است كه كفه واردات در تجارت خارجي ايران سنگيني مي‌كند. همچنين مطابق آمارها، طي شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بيشترين ميزان صادرات كشور به مقصد كشورهاي چين، عراق، تركيه و افغانستان انجام شده است. در مقابل، امارات متحده عربي با اختصاص رقمي بالغ بر ۹.۹۸ ميليارد دلار و سهمي در حدود ۳۰.۶۵ درصد از كل ارزش واردات در جايگاه نخست كشورهاي طرف معامله واردات به كشور قرار گرفته است. براساس گزارش گمرك ايران، سه استان هرمزگان، تهران و خوزستان در جايگاه اول تا سوم مبادلات تجاري در شش ماهه نخست امسال قرار گرفته‌اند.

 

تجارت از ۵۸ ميليارد دلار گذشت

گمرك ايران در گزارشي آمار و اطلاعات تجارت خارجي كشور در نيمه نخست امسال را منتشر كرده كه براساس آن ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور (به استثناي نفت خام نفت كوره و نفت سفيد و همچنين بدون صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر ۷۰ هزار و ۳۴۲ هزار تن و به ارزش ۲۵ ميليارد و ۷۵۸ ميليون دلار (۲۵.۷ ميليارد دلار) بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايشي ۳.۴۵ درصدي در وزن و ۶.۴۸ درصدي در ارزش دلاري داشته است. همچنين ميزان واردات كشور در اين مدت با افزايشي ۲.۸ درصدي در وزن و ۶.۵ درصدي در ارزش دلاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۸ هزار و ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۳۲ ميليارد و ۵۷۳ ميليون دلار (۳۲.۵ ميليارد دلار) رسيده است. براين اساس ميزان تجارت خارجي كشور (اعم از واردات و صادرات) در نيمه نخست سال جاري از مرز ۸۸ ميليون و ۶۱۱ هزار تن عبور كرد كه ارزشي برابر با ۵۸ ميليارد و ۳۳۱ ميليون دلار دارد.

 

تابستان داغ تجارت خارجي كشور

همچنين براساس آماري كه سيد روح‌الله لطيفي، سخنگوي كميسيون روابط بين‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ارايه كرده، در تابستان امسال تجارت غيرنفتي كشور به ۳۰ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار رسيد كه از اين ميزان ۱۲.۳ ميليارد دلار صادرات و ۱۸.۳ ميليارد دلار واردات انجام شده است. ميزان صادرات كشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال ۱۴۰۲ رشد ۶.۲ درصدي داشته و ميزان واردات به كشور در تابستان امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱.۶ درصدي داشته است. آمارها نشان مي‌دهد، در تيرماه امسال سه ميليارد و ۹۴۵ ميليون دلار كالاي ايراني صادر شده (رشد ۱۰ درصدي)، در مرداد ماه، با رشد ۱۸ درصدي نسبت به مرداد سال قبل، چهار ميليارد و ۴۷۰ ميليون دلار كالاي غير نفتي صادر شده و در سومين ماه تابستان نيز ۳.۹ ميليارد دلار (كاهش ۷.۱ درصدي) كالاي ايراني صادر شده است. پايين‌ترين ميزان واردات كالا به كشور در تابستان مربوط به تير ماه با سه ميليارد و ۹۴۴ ميليون دلار بوده كه نسبت به تير ماه سال ۱۴۰۲ با كاهش ۲۸.۴ درصدي همراه بوده است. اما بيشترين ميزان واردات با ۶.۴ ميليارد دلار و رشد ۲۱.۶ درصدي مربوط به مرداد ماه بوده و بعد از آن در شهريور ماه ۶.۳ ميليارد دلار كالا وارد كشور شده كه ۱۲ درصد بيشتر نسبت به شهريور سال قبل بوده است. تراز تجاري كشور، در فصل تابستان امسال با اضافه شدن واردات بيش از ۲.۵ ميليارد دلار طلا و خودرو، در كنار نهاده‌هاي توليد، نهاده‌هاي دامي و ماشين الات صنعتي، با وجود رشد صادرات، به منفي ۶ ميليارد دلار رسيد. ميزان تجارت كشور در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نيز ۱۰ درصد رشد داشته است.

 

بزرگ‌ترين شريك صادراتي ايران

طي شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بيشترين ميزان صادرات كشور به مقصد كشورهاي چين، با رقمي بالغ بر ۷.۱۶ ميليارد دلار و سهم ۲۷.۸ درصدي از كل ارزش صادرات، عراق با ۵.۲۱ ميليارد دلار و سهم ۲۰.۲ درصدي، امارات متحده عربي با ۳.۴۲ ميليارد دلار و سهم ۱۳.۲ درصدي، تركيه با ۲.۳۹ ميليارد دلار و سهم ۹.۲ درصدي و افغانستان با ۱.۰۷ ميليارد دلار و سهم ۴.۱ درصدي از كل ارزش صادرات صورت گرفته است.

 

كشورهاي عمده طرف معامله واردات

در نيمه نخست امسال، امارات متحده عربي با اختصاص رقمي بالغ بر ۹.۹۸ ميليارد دلار و سهمي در حدود ۳۰.۶۵ درصد از كل ارزش واردات در جايگاه نخست كشورهاي طرف معامله واردات به كشور قرار گرفته است. همچنين كشورهاي چين با ۸.۴۶ ميليار دلار و سهم ۲۵.۹ درصدي، تركيه با ۵.۱ ميليارد دلار و شهم ۱۵.۷ درصدي، آلمان با ۱.۲ ميليارد دلار و سهم ۳.۷ درصدي، روسيه با ۷۹۷ ميليون دلار و سهم ۲.۴۵ درصدي جزو كشورهاي عمده طرف معامله واردات به كشور بوده‌اند. گفتني است

طي شش ماهه نخست سال، ۱۴۰۳ ميزان ترانزيت خارجي كشور به ۱۱ هزار و ۵۱۶ هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۴۲ درصد رشد داشته است.

 

استان‌هاي برتر در مبادلات تجاري

گمرك ايران اخيرا گزارشي از مبادلات تجارت خارجي به تفكيك استان‌ها منتشر كرده كه بر اساس آن، در بين ۳۱ استان كشور، در شش ماهه نخست امسال بيشترين ميزان مبادلات تجاري به لحاظ حجم و ارزش مربوط به استان هرمزگان با ۲۴.۸ ميليون تن به ارزش ۱۵.۳ ميليارد دلار بوده است. گمركات استان هرمزگان در مجموع ۲۸ درصد از وزن و ۲۶.۳ درصد از ارزش كل مبادلات كشور را در اين مدت به خود اختصاص داد. مطابق اين گزارش، استان تهران با ۷۷۵ هزار تن و به ارزش ۹.۲ ميليارد دلار و استان خوزستان با ۱۸.۱ ميليون تن و به ارزش ۷.۶ ميليارد دلار از نظر ارزش كل مبادلات تجاري كشور در ۶ ماهه سال جاري در بين گمركات استان‌ كشور در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. در خصوص استان‌هايي كه در شش ماهه ۱۴۰۳ داراي بيشترين سهم از كل ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند، استان بوشهر با ۱۵.۶ ميليون تن به ارزش ۵.۸ ميليارد دلار، استان هرمزگان با ۲۰.۸ ميليون تن و ۵.۵ ميليارد دلار، استان خوزستان ۱۰.۵ ميليون تن و به ارزش ۳.۴ ميليارد دلار، ۳ استان كشور بودند كه به ترتيب بيشترين سهم از كل ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند. بر اساس اين گزارش، استان‌هاي هرمزگان، تهران و خوزستان در شش ماه سال جاري سه استاني بودند كه در بين استان‌هاي كشور بيشترين سهم از كل ارزش واردات را به خود اختصاص دادند. همچنين در اين مدت از گمركات استان هرمزگان ۳.۹ ميليون تن به ارزش ۹.۹ ميليارد دلار، تهران ۲۹۶ هزار تن و به ارزش ۸.۳ ميليارد دلار و خوزستان ۷.۶ ميليون تن به ارزش ۴.۲ ميليارد دلار كالا وارد كشور شده است. براساس اين آمار، استان‌هاي بوشهر، كرمانشاه و آذربايجان غربي در جايگاه‌هاي چهارم تا ششم مجموع كل مبادلات تجاري در نيمه اول امسال قرار گرفته و ساير گمركات استان‌هاي كشور در مجموع ۱۵ ميليارد دلار مبادلات تجاري داشته‌اند. گفتني است؛ طي شش ماهه نخست امسال، ميزان ترانزيت خارجي كشور با وزن ۱۱ هزار و ۵۱۵ هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل۴۹.۴ درصد افزايش داشته است.