مسير فاينانس چين از حل مشكل با امريكا ميگذرد
وزير پيشين صمت ميگويد: من از چند كشور اروپايي فاينانس در مقادير كم ميآورم اما از چين نميتوانم؛زيرا تا وقتي مشكل ما با امريكا حل نشود چين يك قدم جلو نميآيد.
وزير پيشين صمت ميگويد: من از چند كشور اروپايي فاينانس در مقادير كم ميآورم اما از چين نميتوانم؛زيرا تا وقتي مشكل ما با امريكا حل نشود چين يك قدم جلو نميآيد. در شرايطي كه سهم كمتر از ۱۰۰ شركت ايراني بيش از ۸۰ درصد صادرات غيرنفتي است و از ميان بيش از ۶۰ هزار بنگاه كوچك و متوسط و بزرگ، كمتر از ۵۰۰ شركت هستند كه سالها بيش از ۹۲ درصد صادرات را در اختيار داشته و جغرافياي صادراتي كشور در حال تحليل است و كشورهاي اندكي بازار هدف تجاري ايران هستند، لزوم تنوعبخشي به سبد صادراتي و توانمندسازي بنگاههاي تجاري از جمله وظايفي است كه ميتواند در دستور كميته برند اتاق ايران قرار گيرد. بر همين اساس، صبح دوشنبه نخستين نشست همانديشي برندهاي برتر تجاري اتاق بازرگاني در محل اين سازمان، با حضور فعالان برتر كشور و صاحبان نام در حوزههاي مختلف و همچنين محمدرضا نعمتزاده (وزير اسبق صنعت) برگزار شد.
در اين نشست صمد حسنزاده، رييس اتاق بازرگاني ايران ضمن ابراز ناراحتي نسبت به مشكلات در مسائل مديريتي، اظهار كرد: به اعتقاد بنده، در تمام مسائل با حمايتهاي قانوني ميتوانيم بزرگترين مشكلات را در كشور حل كنيم. كشور ما يك درصدِ مساحت و يك درصد جمعيت جهان در اختيار دارد؛ اين درحالي است كه ۱۵ درصد ذخاير طبيعي دنيا، در اين كشور است و در نتيجه كشور ما توانمنديهاي بسياري دارد. بنابراين اميدوار هستيم كه نگاه مسوولان به صادرات نگاه ويژهتري باشد و در زيرمجموعه آن موضوع برندسازي توجه داشته باشند. وي يادآور شد: زماني بود كه اجناس كرهاي در ايران مورد استقبال نبود اما امروزه چهار برند براي كره جنوبي تبديل به سرمايهاي ملي و جهاني شده و همين برندها سبب شدهاند كه كالاي كرهاي در بازار ايران، جاي خود را پيدا كند. حسنزاده افزود: بهطور مثال بازار كشور جمهوري آذربايجان، بازار بزرگي نيست اما در همين بازار هم محصولات ايراني به عنوان محصولات بيكيفيت عرضه ميشود و رغبتي براي خريد آنها وجود ندارد. اين درحالي است كه به جرات ميتوان گفت هيچ كجاي دنيا، هيچ فعال اقتصادي در شرايط تاجران ايراني نميتواند كار كند اما تجارت در كشور ما، با وجود اين مشكلات، همچنان برقرار است. در ادامه اين نشست، فعالان و صاحبان برندهاي تجاري، هريك به بيان نقطه نظرات پيرامون حل مشكل برندسازي در ايران پرداختند.
جايگاه برندينگ در توليد و تجارت
محمدرضا نعمتزاده، وزير اسبق وزارت صنعت نيز در اين نشست همانديشي برندهاي برتر تجاري در اتاق بازرگاني ايران- ضمن اشاره بر جايگاه برندينگ در توليد و تجارت، اظهار كرد: در برخي شركتهاي جهان گاهی ارزش برند از ارزش محصول بالاتر است؛ ما هم بايد در اين زمينه مواد قانوني ايجاد كنيم و توجه داشته باشيم براي حفظ برند بايد بيشتر از ايجاد آن، تلاش كرد. وي ضمن اشاره به ناترازي حاملهاي انرژي در كشور، گفت: در برنامه هفتم توسعه، توليد برق ايران بايستي به ۱۲۷ هزار مگاوات برسد كه براي دستيابي به اين ميزان بايد حدود ۳۰ هزار مگاوات برق توليد شود. باتوجه به تجربهاي كه در اين حوزه دارم، اين امر شدني است اما براي تحقق آن، بايد بخش خصوصي به كار بيايد. در گاز نيز براي توليد ۴۰۰ ميليون مترمكعب در شبانهروز نياز به ظرفيتسازي است كه اين معادل ۱۴ فاز پارس جنوبي است. نعمتزاده همچنين به اهميت توليد برق از منابع تجديدپذير تاكيد كرده و افزود: در برق تجديدپذير ميگويند بايد ۱۲ هزار مگاوات توليد كرد كه اين ميزان، ۱۰ برابر توليد كنوني و بدين معناست كه در پايان برنامه هفتم، ۱۰ درصد توليد برق كشور از منابع تجديدپذير خواهد بود. اين در حالي است كه امروز امارات ۳۰ درصد و عمان دو سال ديگر، ۳۰ درصد برق خود را از منابع تجديدپذير تامين ميكنند و متوسط تامين در اروپا نيز ۴۰ درصد است. وي خاطرنشان كرد: همين الان ميتوانم از چند كشور اروپايي فاينانس در مقادير كم بیاورم اما از چين نميتوانم؛ زيرا تا وقتي مشكل ما با امريكا حل نشود چين يك قدم جلو نميآيد. وزير پيشين صمت به جايگاه برندينگ در توليد و تجارت نيز اشاره و اظهار كرد: در برخي شركتهاي جهان گاه ارزش برند از ارزش محصول بالاتر است، ما هم بايد در اين زمينه مواد قانوني ايجاد كنيم و توجه داشته باشيم براي حفظ برند بايد بيشتر از ايجاد آن تلاش كرد.
برندسازي فرآيند است نه اتفاق يك روزه
در ادامه شهرام شكوري شركت طرفه نگار تصريح كرد: بايد نگاه خود را به برند عوض كنيم. برند اتفاق نيست، يك سيستم نيست بلكه برند فرآيند است. وقتي برند رشد ميكند، يعني طرح، قالب صنعت نوآوري رشد ميكند. بايد فرآيند نگهداري برند مورد توجه باشد. توسعه برند نياز به فرآيندي در مسير نياز دارد تا مانا و پايا باشد. بعد از آن علي محموديسراي، رييس هياتمديره فدراسيون حمل و نقل و لجستيك ايران از اهميت سيستم حمل و نقل در كنار توسعه تجارت و برندينگ گفت. عبدالرضا يعقوبزاده، رييس هياتمديره اتحاديه توليد تجهيزات پزشكي هم از مشكلات تحريم و نبود زيرساختها يمناسب در حوزه توسعه صادرات و برندينگ گفت. بعد از آن عليرضا مقدسزاده اردبيلي، نماينده شركت فرايند نو تصريح كرد: وظيفه اصلي بخش خصوصي توليد ثروت است. بايد شركتهاي بزرگ ما در خارج از كشور توان رقابت داشته باشند. بايد بخش خصوصي زبان واحدي در مقابل حاكميت داشته باشند تا در نتيجه آن جايگاه برند هم درست شود.
به تقويت جايگاه برند كارفرمايي توجه شود
محمد خلج، مدير اپليكشن تاكسي اينترنتي هم در اظهاراتي بيان كرد: قرار است در منطقه منا تا 2030 حدود 250 شركت يونيكورن به وجود بيايد. سهم همسايههاي ما از اقتصاد ديجيتال و تجارت الكترونيك بالاست و سهم ايران هم هيچ. ما نهتنها از جذب سرمايهگذار خارجي غافل شديم بلكه سرمايهگذار فعلي را هم از دست ميدهيم. در حوزه اقتصاد ديجيتال به برند كارفرمايي توجه كنيم تا ميزبان شركتها و سرمايهگذارهاي بزرگ باشند. اين نوعي ميانبر است و كمك ميكند اقتصاد رونق بگيرد. بايد برند كارفرمايي بهجايي برسد كه ديگران براي همكاري با اين برند رغبت داشته باشند. مسعود گلشيرازي، هم گفت: بايد روي برند ملي بالاتر از برند كارفرمايي و بنگاهي كار شود. يك برند معتبر بازار را ميسازد ولي برندهاي ضعيف اين بازار را خراب ميكنند. در ادامه محمداسماعيل قدس، از يك گروه صنعتي نيز عنوان كرد: برند ملي بايد در منطقه شناختهشده باشد. بهجاي توجه به نداشتهها به داشتههاي خود فكر كنيم. امير حسيني، مديرعامل يك هلدينگ معدني هم گفت: بايد بنگاهها مشخص كنند كه در چه حوزهاي ميخواهند فعاليت كنند و چه ابزارهايي خواهند داشت. به تمام استراتژيها در سطوح مختلف توجه شود و نيازسنجي واقعي انجام شود. در ادامه حسين بحرينيان ديگر فعال اقتصادي گفت: عدم توجه به هايتك باعث شده تا برندهاي ما از رقابت با رقباي خود عقب بمانند. تكثرگرايي مانع از تجميع سرمايه و هزينه براي نوآوري ميشود. مثلاً به حوزه خودرو و كفش نگه كنيد. صنايع چند روز در هفته برق ندارند. در قيمتگذاري قابليت رقابت با چين را نداريم. در هزينه تبليغات كلي سازمان داريم كه سوبسيد ميدهد ولي اين سوبسيدها هدفمند نيست. حتي در كشورهايي كه هزينه سياسي دادهايم نتوانستهايم بهره اقتصادي بهره نبردهايم. بحرينيان گفت: بايد جلوي موازيكاري و تكثرگرايي در حوزه تجارت خارجي و برندينگ گرفته شود. بايد از تجارب دنيا درس بگيريم؛ به وضعيت خودرو در كره جنوبي و ژاپن توجه كنيد. ژاپن 6 كارخانه خودروسازي دارد و کرهجنوبی دو كارخانه هيوندا و كيا دارد و جايگاه صنعت خودرو اين دو كشور را با صنعت خودروسازي در ايران مقايسه كنيد. با اين وضعيت نميتوانيم برند ملي داشته باشيم.