واردات گندم صفر شد

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۵۰:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۲۳۷۷

مجري طرح گندم و برنج وزارت جهاد كشاورزي در نخستين نشست ستاد زراعت كشور كه با حضور مديران توليدات گياهي استان‌ها و اعضاي بنياد ملي گندم‌كاران كشور برگزار شد، اظهار كرد: مقام معظم رهبري در رابطه با اهميت امنيت غذايي و خودكفايي فرمودند «مساله امنيت غذايي از اولويت‌هاي مهم كشور است و به مناسبت امنيت غذايي، توليد گندم بسيار حائز اهميت است».

مجري طرح گندم و برنج وزارت جهاد كشاورزي در نخستين نشست ستاد زراعت كشور كه با حضور مديران توليدات گياهي استان‌ها و اعضاي بنياد ملي گندم‌كاران كشور برگزار شد، اظهار كرد: مقام معظم رهبري در رابطه با اهميت امنيت غذايي و خودكفايي فرمودند «مساله امنيت غذايي از اولويت‌هاي مهم كشور است و به مناسبت امنيت غذايي، توليد گندم بسيار حائز اهميت است». سهراب سهرابي، ادامه داد: دهه ۹۰ و ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سال‌هايي بود كه به خودكفايي رسيديم كه در اين سال‌ها ميزان اختصاص كود و استفاده از بذور اصلاح شده بيشتر بوده است. سهرابي تصريح كرد: توليد گندم از ۹ ميليون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ ميليون تن رسيده كه به دليل مصرف متعادل كودهاي شيميايي، توسعه سامانه‌هاي نوين آبياري، افزايش مصرف بذرهاي اصلاح شده، افزايش سطح كشت‌هاي مكانيزه و شرايط اقليمي بوده است.

وي افزود: اين افزايش توليد به خصوص در ديمزارها را مديون طرح جهش توليد در ديمزارها هستيم؛ واردات گندم از ۷ ميليون تن در سال ۱۴۰۰ به صفر رسيده است و مصرف كودهاي پتاسه از ۶۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۷ هزار تن رسيده است، همچنين در مبارزه با بيماري‌ها به بيش از يك ميليون هكتار مبارزه رسيده‌ايم. مجري طرح گندم عنوان كرد: قيمت گندم امسال به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد و اين افزايش قيمت باعث خودكفايي شده است. وي ادامه داد: ۱۱ ميليون و ۹۸۳ هزار تن خريد تضميني گندم انجام شده كه خوزستان، كردستان و گلستان سه استان برتر در اين زمينه هستند. سهرابي با بيان اينكه بايد به توليد گندم دوروم در كشور توجه شود، گفت: اين نوع گندم در زمينه تنش‌ها، تغييرات اقليم و آفات  مقاوم است.