ما تاريخ داريم  اما فراموش كرديم
رييس‌جمهور:

ما تاريخ داريم اما فراموش كرديم

۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۰۰:۴۰:۴۵
|
کد خبر: ۳۲۲۴۲۸

رييس‌جمهور تاكيد كرد: كشورهاي ديگر تاريخچه فرهنگي ندارند اما آن را مي‌سازند. ما داريم، اما فراموش كرديم. دانش‌آموزان ما بايد با اين مفاهيم آشنا شوند و هر ايراني در هر كجاي دنيا دلش براي مملكت خود بتپد.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: كشورهاي ديگر تاريخچه فرهنگي ندارند اما آن را مي‌سازند. ما داريم، اما فراموش كرديم. دانش‌آموزان ما بايد با اين مفاهيم آشنا شوند و هر ايراني در هر كجاي دنيا دلش براي مملكت خود بتپد.

مسعود پزشكيان در ديدار با جمعي از مديران و فعالان ميراث فرهنگي، اظهار كرد: واقعيتي كه در منطقه با آن مواجه هستيم حادثه پشت سر حادثه است و مشكلاتي كه پيش مي‌آيد كار را سخت‌تر و سخت‌تر مي‌كند. يك حكومت وحشي را اروپا و امريكا گذاشته و از آن دفاع مي‌كنند كه هيچ چارچوب انساني را رعايت نمي‌كند.

وي ادامه داد: از حقوق بشر حرف مي‌زنند و مي‌گويند چرا يك قاتل را اعدام مي‌كنيد؟ اما كسي نيست به آنان بگويد كه چرا زنان و كودكان بي‌گناه را مي‌كشيد؟ حتي اگر ما بد باشيم شما كه ادعاي انسانيت مي‌كنيد آنچه كه هر روز مي‌بينيم را چه اسمي برايش مي‌گذاريد؛ اين وضعيت شرم آور است.

رييس‌جمهور بيان كرد: در زماني رييس دانشگاه بودم، يك روزي فردي گفت به شما نياز داريم. گفتم وقت ندارم، رفت رييس ميراث فرهنگي را آورد. ديدم از امكاناتي مي‌گويد كه از آن خبر نداريم. ۷۵۰ سال پيش در تبريز ما شهري وجود داشت كه با ۷ زبان زنده دنيا آنجا آموزش مي‌دادند. مديريتي مي‌كردند برمبناي فرآيند. من رييس دانشگاه شده بودم و نمي‌دانستم فرآيند يعني چه؛ مي‌خواهم بگويم كه كليت قضيه مديراني كه جرياني و گروهي مي‌آيند اين وضعيت را رقم مي‌زنند. هويت خود را نمي‌دانيم و ريشه ما را قطع كرده‌اند.

رييس‌جمهور تصريح كرد: كسي كه گذشته خود را نداند، نمي‌تواند براي آينده خود نقشه بكشد. ريشه‌هاي محكمي كه در فرهنگ، مديريت، مسائل سياسي و اجتماعي داريم به ما درس مي‌دهد. امروز دانشگاه‌هاي ما حداقل سطح ۲ هستند؛ يعني در كنار آموزش بعضا كار تحقيقاتي انجام مي‌دهند، اما بيش از ۹۰درصد مقالات و تحقيقات در طاقچه‌ها خاك مي‌خورد. حدود ۷۵۰ سال پيش ما دانشگاه‌هاي رده چهار داشتيم. هنر اين‌گونه زندگي كردن و در كنار هم بودن و رشد كردن و توسعه دادن چيزي بود كه ما ۲ هزار و ۵۰۰ سال پيش داشتيم، اما امروز ما را با هم به دعوا مي‌اندازند تا هرچه مي‌خواهند به ما تحميل كنند.

وي تاكيد كرد: اگر مسلمان با هم بودند، مي‌توانستند اين بلا را سر منطقه ما بياورند؟ كشورهاي ديگر تاريخچه فرهنگي ندارند اما آن را مي‌سازند. ما داريم، اما فراموش كرديم. دانش‌آموزان ما بايد با اين مفاهيم آشنا شوند. بايد بدانند چه نوع مديريتي توانسته اين توسعه را در آن دوران رقم بزند. زماني كه ما را از ريشه تمدن و مديريت و فرهنگ ببرند ما را بي‌هويت كرده و هر كاري مي‌خواهند با ما مي‌كنند. ايران ما مملو از سرمايه‌هاي فرهنگي، هنري، سياسي، علمي و فرهنگي است.

پزشكيان اضافه كرد: بايد بتوانيم اين فرهنگ را به ساير كشورها ارايه دهيم. در مجلس بوديم و يكي از آقايان گفت نظرت درباره حكومت پارلماني چيست؟ گفتم چرا حكومت اسلامي ايجاد نمي‌كنيد؟ گفتم اگر راست مي‌گوييد نامه امام به مالك را بگذاريد جلوي خود و اجرايي كنيد. اگر ما اين نامه را در عرصه حكومتداري امروزي اجرايي كنيم ديگر هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد. شاخص اينكه مديري بماند يا نماند رضايت مردم است.

رييس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: ما براي ماندن و نماندن يك شاخص بيشتر نبايد داشته باشيم. آيا خدمتگزار مردم هستيم يا نه. حرف‌هاي ما براي كسب راي نبود. ما بر اساس اعتقاد خود حرف مي‌زنيم. هر كاري از دست‌مان بر بيايد براي اينكه بتوانيم ايران را به جايگاه خود برسانيم كوتاهي نخواهيم كرد. درخصوص مشكلات نيز آقاي دكتر عارف با شما بنشينند و مشكلات را احصا كنند. ما هرقدر كه بتوانيم به شما كمك خواهيم كرد. ما را گذاشتند كه مشكل شما را حل كنيم. اگر در توان ما باشد و امكانش وجود داشته باشد بدون منت به شما كمك خواهيم كرد.

وي در پايان بيان كرد: بايد هويت خود را و ريشه‌هايي كه عميق و پرافتخار است به دنيا عرضه كنيم. بايد اين ريشه‌ها را شفاف كنيم. بايد به دانش‌آموزان آموزش داده و هر ايراني در هر جاي دنيا دلش براي مملكت خود بتپد. ما اين هويت را بايد به رخ جهانيان بكشانيم.