پست از اركان اساسي توسعه اقتصاد ديجيتال است
وزير ارتباطات گفت: پست امروزه در جايگاه يك توانمندساز و زير ساخت اساسي در شكلگيري و توسعه كسب و كارهاي كوچك و متوسط و موتور محرك اقتصاد ديجيتال و نمادي از توسعه و پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه شناخته ميشود. به گزارش ايسنا، سيدستار هاشمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- فرارسيدن ۱۷ مهر روز جهاني پست را به تمامي كاركنان شركت ملي پست در سراسر كشور تبريك گفت و افزود: در طول تاريخ پست ابزار ارتباطي كارآمد بين اقوام و ملل بوده و در انتقال فرهنگ دانش و اخبار نقش بيبديل و بسزايي ايفا كرده است.
وزير ارتباطات گفت: پست امروزه در جايگاه يك توانمندساز و زير ساخت اساسي در شكلگيري و توسعه كسب و كارهاي كوچك و متوسط و موتور محرك اقتصاد ديجيتال و نمادي از توسعه و پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه شناخته ميشود. به گزارش ايسنا، سيدستار هاشمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- فرارسيدن ۱۷ مهر روز جهاني پست را به تمامي كاركنان شركت ملي پست در سراسر كشور تبريك گفت و افزود: در طول تاريخ پست ابزار ارتباطي كارآمد بين اقوام و ملل بوده و در انتقال فرهنگ دانش و اخبار نقش بيبديل و بسزايي ايفا كرده است. در عصر حاضر نيز با تغيير سبك زندگي مردم و با وجود پيشرفتهاي شگرف فناوري اطلاعات و ارتباطات كه بر همه ابعاد زندگي سايه افكنده نقش پست به عنوان يكي از قديميترين و پايدارترين ابزارهاي ارتباطات فيزيكي بيش از پيش نمايان و پابرجاست و اين صنعت با تطبيق خدمات و سرويسهاي خود با نيازهاي روزافزون و متنوع جامعه و استفاده از فناوريهاي نوين به يكي از اركان اساسي و محورهاي توسعه اقتصاد ديجيتال مبدل شده است. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: پست به عنوان يكي از قديميترين و مردميترين نهادهاي ارتباطي عاملي زيربنايي در زندگي اجتماعي و اقتصادي بشر بوده و با انطباقپذيري بالا متاثر از تغييرات خواست و نياز جامعه همواره نقشي محوري و تاثيرگذار در توسعه و پيشرفت جوامع ايفا كرده است به گونهاي كه امروزه در جايگاه يك توانمندساز و زير ساخت اساسي در شكلگيري و توسعه كسبو كارهاي كوچك و متوسط و موتور محرك اقتصاد ديجيتال و نمادي از توسعه و پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه شناخته ميشود.
وي تأكيد كرد: با توجه به اهميت روز افزون خدمات پستي در عصر حاضر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان متولي راهبري و توسعه بخش و صنعت پست كشور توسعه زير ساختهاي پستي طراحي و ارايه خدمات نوين و ارتقاي كيفيت خدمات را به عنوان يكي از برنامههاي با اولويت خود در دولت وفاق ملي پيگيري ميكند. هاشمي همچنين تشريح كرد: ما بر آنيم با تدوين و اجراي برنامههاي راهبردي توسعه خدمات پستي افزايش رفاه و روحيه اميدواري در كاركنان حمايت از سرمايهگذاري بخش خصوصي ساماندهي و توسعه همكاريهاي متقابل فعالين در اين حوزه و تقويت همكاريهاي بينالمللي به توسعه پايدار اقتصادي كشور كاهش تاثيرات زيست محيطي و افزايش رفاه مردم كمك كنيم همچنين با گسترش خدمات پستي پايدار در نقاط روستايي و غير برخوردار علاوه بر تسهيل ارتباطات زمينه را براي توسعه كسبو كارهاي محلي و ايجاد اشتغال مولد فراهم كنيم. طبق اعلام شركت ملي پست، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه بررسي ظرفيتهاي بخش پست با اطمينان نشان ميدهد كه آينده صنعت پست كشور بسيار روشن و رو به توسعه است، اظهار كرد: از اين رو با اتكا به توانمنديهاي داخلي و بهرهگيري از توان شركتهاي دانش بنيان و نوآور در استفاده از فناوريهاي نوين ميتوانيم خدمات پستي كشور را به سطح استانداردهاي جهاني ارتقاء داده و رضايتمندي ذينفعان را حاصل كنيم.
افزايش ۱۵ درصدي ترافيك مرسولات پستي
همچنين محمد احمدي- مديرعامل شركت ملي پست ايران- با اشاره به اينكه روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار مرسوله در سراسر كشور توزيع ميشود، گفت: توزيع اين مرسولات را حدود ۶ هزار نفر در مناطق شهري و حدود ۴ هزار نفر در مناطق روستايي به عهده دارند. مديرعامل شركت ملي پست ايران به افزايش فناوريها در عمليات پست اشاره و تاكيد كرد: زيرساختهايي در پست در حال شكلگيري است كه دستيار پستي هوشمند بر اساس آن ايجاد خواهد شد تا به مردم خدمت دهد. وي درباره فرآيندهاي پستي و سرويسهاي شركت ملي پست اظهار كرد: رويكردي كه از چند سال گذشته شكل گرفت و تا ما بتوانيم طعم خدمت را با توسعه فناوري و استفاده از ابزارهاي فناورانه ارايه خدمات پستي را براي مردم راحتتر كنيم، مجموعهاي از خدمات الكترونيك را شكل داديم. مديرعامل شركت ملي پست گفت: امروز ما بسيار علاقهمند به اين موضوع هستيم كه مردم ديگر براي پيگيري مرسولات خود نياز نباشد كه خود اقدام رهگيري انجام دهند و به زودي شرايطي را فراهم ميكنيم كه از طريق بستر پيام رسانهاي داخلي ما به سراغ مردم برويم و اعلام كنيم هر لحظه مرسوله آنها در چه وضعيتي قرار دارد. احمدي با تأكيد بر اينكه به دنبال اين هستيم تا يك تجربه متفاوتي براي مشتري خود ايجاد كنيم، تشريح كرد: واقعا كار لجستيك بسيار سخت و پر هزينه است و طبيعتا در اجراي آن مسالههاي مختلفي وجود دارد اما هدف ما اين است كه سرعت خدمت رساني را بالا ببريم. البته استفاده از فناوريهاي جديد مانند توزيع مرسولات در صندوقهاي هوشمند پستي در مناطقي كه در مسير رفت و آمد مردم هستند سال گذشته با استفاده از شركتهاي دانشبنيان آغاز شد. احمدي گفت: سرانه مرسولات پستي از شاخصهاي توسعه يافتگي كشورهاست كه اين عدد در كشورهاي پيشرفته حدود ۵۰۰ و در كشور ما عددي غيرقابل دفاع يعني زير ۱۰ است كه بايد با فرهنگسازي بيشتر افزايش يابد. وي ادامه داد: استفاده از خدمات پستي در حوزه پست نامه ويژه در حوزه خدماتي كه تبليغات مستقيم محسوب ميشوند، در كشور ما مرسوم نيست بنابراين بخشي به خدمات تبليغات مستقيم باز ميگردد؛ ما در اين زمينه هم فعاليتهايي انجام دادهايم و به زودي يك سامانه خدمات رسان براي دسترسي حوزه كسب و كاري براي اينكه بتوانند تبليغات مستقيم و هدفمند انجام دهند، رونمايي خواهيم كرد. اين شاخص توصيفي چند لايه است اما فاصله ما با اين عدد زياد است.