چالش جدي خريداران خودروهاي چيني

۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۰۱:۲۷:۲۳
|
کد خبر: ۳۲۲۴۶۰

در حال حاضر خريداران خودروهاي مونتاژي، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه براي خريد، با مشكلات بسياري در تامين قطعات مواجه هستند و متأسفانه شركت‌هاي فروشنده خودرو هيچ تعهدي براي تأمين لوازم يدكي و ارايه خدمات پس از فروش ندارند.

در حال حاضر خريداران خودروهاي مونتاژي، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه براي خريد، با مشكلات بسياري در تامين قطعات مواجه هستند و متأسفانه شركت‌هاي فروشنده خودرو هيچ تعهدي براي تأمين لوازم يدكي و ارايه خدمات پس از فروش ندارند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، در سال‌هاي اخير هشدارها درباره مشكلات تأمين قطعات خودروهاي وارداتي و مونتاژي و افزايش نارضايتي مردم، بيشتر شده است. ورود خودروهاي چيني با تنوع بالا و توليد كم به بازار ايران، اكنون چالش تأمين قطعات يدكي آنها را به يك دغدغه جدي براي مصرف‌كنندگان و مساله‌اي نگران‌كننده براي مسوولان و كارشناسان خودرو تبديل كرده است.

در حال حاضر خريداران خودروهاي مونتاژي، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه براي خريد، با مشكلات بسياري در تامين قطعات مواجه هستند. اين قطعات كمياب و گران شده‌اند؛ و متأسفانه شركت‌هاي فروشنده خودرو هيچ تعهدي براي تأمين لوازم يدكي و ارايه خدمات پس از فروش ندارند و بسياري از خودروها بدون رعايت اصول اوليه وارد كشور مي‌شوند. در برخي موارد، قيمت اين قطعات از نمونه‌هاي ژاپني و اروپايي نيز بيشتر است.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد مشكل تأمين قطعات يدكي به تمامي خودروهاي چيني و قطعات مختلف آنها مربوط مي‌شود. از نياز به چراغ‌ها و قفل درب‌ها گرفته تا براكت‌هاي سپر و قطعات داخلي مرتبط با سيم‌كشي موتور، همه اين موارد شامل اين مشكلات هستند. حتي نمايندگي‌هايي كه اين خودروها را وارد بازار كرده‌اند، اطلاعات كاملي از جزييات فني آنها ندارند.
البته وابستگي به واردات قطعات از خارج كشور، قيمت آنها را به نوسانات دلار گره زده و همين مساله نيز موجب افزايش نارضايتي و عدم اطمينان مصرف‌كنندگان شده است. با اين شرايط، اگر تعداد و تنوع واردكنندگان خودرو افزايش يابد، چالش‌هاي مربوط به تأمين قطعات يدكي نيز پيچيده‌تر خواهد شد. چراكه به دليل تحريم‌ها، امكان خريد اين خودروها از توليدكننده اصلي وجود ندارد، بنابراين نه گارانتي مناسبي براي اين خودروها ارايه مي‌شود و نه تأمين قطعات به‌درستي صورت مي‌گيرد.
نيك آيين رييس اتحاديه لوازم يدكي تهران با انتقاد از بي‌توجهي به وضعيت بازار قطعات و لوازم يدكي خودروها، بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه تأمين قطعات خودروهاي چيني، چه وارداتي و چه مونتاژي، به يكي از چالش‌هاي اصلي صنعت لوازم يدكي خودرو تبديل شده است. عواملي مانند افزايش نرخ ارز، تورم و وارداتي بودن اين قطعات از دلايل عمده اين چالش‌ها به شمار مي‌روند.

وي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اينكه مشكل عمده خودروهاي چيني به گيربكس آنها اختصاص دارد، افزود: برخي از اين خودروها در زمان ترافيك‌گيريكس داغ كرده و راننده در استفاده از خودرو با مشكل روبرو مي‌شود. حتي حجم زيادي از خودروهاي چيني كه در نمايندگي‌ها خاك مي‌خورد به دليل نبود قطعات يدكي است اما نكته مهم اينجاست شركتهاي مونتاژكار نيز در توليد خودرو كيفيت لازم را لحاظ نمي‌كنند كه همين موضوع باعث مشكلات مردم در استفاده از اين خودروها مي‌شود.
نيك ايين با تاكيد براينكه دانش تعميرات خودروهاي چين در انحصار نمايندگي‌ها قرار دارد، افزود: مشتري يا بايد قطعات استوك را به خودروي خود نصب كند يا ماشين را راهي نمايندگي كرده و چندين ماه منتظر تأمين آن باشد.

وي با اعلام اينكه تعميرگاه‌هاي خودرو قطعات استوك را قبول ندارند، گفت: اما مشتري به دليل هزينه بالاي قطعات اصلي يا نبود آن قطعات استوك را روي خودروها نصب مي‌كند كه همين امر در آينده چالش جدي را براي خودروها به وجود مي‌آورد.
رييس اتحاديه تعميركاران خودرو در ادامه صحبت‌هاي خود به قيمت بالاي قطعات خودروهاي چيني كه متاثر از نرخ ارز افزايش مي‌يابد اشاره كرد و گفت: هر زمان كه قيمت ارز تغيير مي‌كند قيمت قطعات بازار نيز به صورت نامتعارف افزايش پيدا مي‌كند. مشتري نمي‌تواند با قيمت هاي بالا نسبت به خريد قطعات اقدام كند.