پرداخت بخشي از معوقات مشكل اصلي جامعه پرستاري نيست
پرستاران باز هم تاكيد كردند: مطالبات ما تنها معوقات مالي نيست!

پرداخت بخشي از معوقات مشكل اصلي جامعه پرستاري نيست

۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۰۱:۲۹:۵۲
|
کد خبر: ۳۲۲۴۶۳

سال‌هاست كه پرستاران تلاش مي‌كنند تا صداي خود را به گوش مسوولان برسانند و اين واقعيت را به آنها نشان دهند كه بي‌توجهي به وضعيت پرستاران و كمبود نيروي پرستار و اجبار پرستاران به اضافه كاري همه و همه تنها باعث يك اتفاق مي‌شود كه نتيجه آن هم به ضرر كساني كه به عنوان بيمار در بيمارستان‌ها بستري مي‌شوند. اين واقعيت كه امروزه در بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي مي‌توان به وضوح آن را ديد پايين آمدن كيفيت خدمات درماني است كه به بيماران ارايه مي‌شود.

گلي ماندگار|

سال‌هاست كه پرستاران تلاش مي‌كنند تا صداي خود را به گوش مسوولان برسانند و اين واقعيت را به آنها نشان دهند كه بي‌توجهي به وضعيت پرستاران و كمبود نيروي پرستار و اجبار پرستاران به اضافه كاري همه و همه تنها باعث يك اتفاق مي‌شود كه نتيجه آن هم به ضرر كساني كه به عنوان بيمار در بيمارستان‌ها بستري مي‌شوند. اين واقعيت كه امروزه در بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي مي‌توان به وضوح آن را ديد پايين آمدن كيفيت خدمات درماني است كه به بيماران ارايه مي‌شود. سرگرداني بيماران به دليل نبود پرستار به تعداد كافي و البته بسياري ديگر از مشكلاتي كه اين بيمارستان‌ها با آن مواجهند. هر چند كه مسوولان حوزه بهداشت و درمان در دولت سيزدهم تلاش مي‌كردند كه بگويند در دوران طلايي بهداشت ودرمان كشور به سر مي‌بريم اما واقعيتي كه در بيمارستان‌ها و ديگر مراكز درماني دولتي و غير دولتي جريان داشت بسيار متفاوت‌تر از اظهاراتي بود كه مسوولان در سخنراني‌هاي خود بيان مي‌كردند.

هرچند دولت تازه از راه‌ رسيده است و توقع تغيير و رفع مشكلات بزرگ در همين ابتداي راه چندان هم منطقي به نظر نمي‌رسد، اما مساله اينجاست كه بسياري از اين مشكلات كارد را به استخوان رسانده‌اند و اگر هرچه سريع‌تر براي رفع آنها چاره‌اي انديشيده نشود، معلوم نيست چه بر سر حوزه سلامت خواهد آمد. جايي كه دولت وظيفه دارد تا با ارايه خدمات و تسهيلات به‌موقع به نجات جان بيماران كمك كند اما در سايه بي‌توجهي و شعارزدگي نه‌تنها سلامت بيماران تضمين نمي‌شود كه هر روز بر انبوه مشكلاتي از جمله شلوغي بيمارستان‌هاي دولتي، سرگرداني مردم، نبود پزشك متخصص در اين بيمارستان‌ها و از همه مهم‌تر افزايش بي‌رويه قيمت دارو افزوده مي‌شود؛ در اين بين بيش از همه مردم هستند كه هم بايد ضرر مالي ببينند و هم ضرر جاني. تمام اين بي‌توجهي‌ها به جايي رسيد كه پرستاران براي رساندن صداي اعتراض خود به مسوولان مجبور شدند براي اولين‌بار طي 100 سال اخير دست از كار بكشند. اما اين‌بار هم مسوولان به آنها وعده‌هايي دادند كه هر چند برخي از معاونت‌هاي وزارت بهداشت ودرمان مدعي اعمال برخي از وعده‌ها هستند اما مساله اينجاست كه پرستاران معتقدند مسوولان وزارت بهداشت و درمان به صورت آگاهانه مطالبات آنها را تا حد معوقات مالي تقليل داده‌اند.

 

بيانيه پرستاران و تشريح مطالبات اصلي

شايد به همين دليل است كه طي روزهاي گذشته پرستاران در بيانيه‌اي به تشريح اصلي‌ترين مطالبات صنفي خود پرداختند. پرستاران در بيانيه‌اي ضمن تاكيد بر اينكه خواسته‌هاي قانوني برآورده نشده است، به مهم‌ترين مطالبات كادر درمان كشور اشاره كردند.

بخشي از اين مطالبات به اين شرح است: اصلاح تعرفه پرستاري دقيقا همانند آنچه كه براي پزشكان اجرا مي‌شود؛ اصلاح حكم پرستاران بر اساس نرخ تورم به ويژه حق شاغل، حق شغل، حق مسكن و حق اياب و ذهاب؛ اصلاح مبلغ اضافه كاري بر اساس نرخ تورم، همچنين اجراي قانون «اضافه كار اختياري» بدون تحت فشار قرار دادن پرسنل؛ اصلاح فوق‌العاده خاص با ضريب۳؛ استخدام نيروهاي جديد براساس استاندارد جهاني «نسبت پرستار به تخت» و استخدام نيروهاي طرحي دوران كرونا، نيروهاي ۸۹ روزه، نيروهاي شركتي و قراردادي؛ اجراي صحيح قانون مشاغل سخت و زيان‌آور و ارتقاء بهره وري و همچنين افزايش كيفيت رفاهيات همانند آنچه كه براي كارمندان ساير ارگان‌ها اجرا مي‌شود. پرستاران خواستار تحقق اين مطالبات قانوني شدند و تاكيد كردند با پرداخت بخشي از معوقات اوضاع تغيير نمي‌كند.

 

نابساماني در وزارت بهداشت و درمان

از سوي ديگر اما اخباري از نابساماني‌هاي بسياري در وزارت بهداشت و درمان شنيده مي‌شود. اخباري كه حكايت از تعلل براي تعيين معاونت‌ها و رياست دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و ... دارد. به گفته برخي از فعالان حوزه سلامت تا وقتي تكليف معاونت‌ها مشخص نشود، تا وقتي بخش‌هاي مربوط به كادر درمان وضعيت مشخصي پيدا نكنند، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم فرد يا افرادي در وزارتخانه پيگير احقاق حقوق پرستاران باشند.

دبيركل خانه پرستار در اين باره به تعادل مي‌گويد: متاسفانه شرايط طوري رقم خورده كه تمام اميدهاي ما براي اينكه بتوانيم تغييرات اساسي در وضعيت بهداشت و درمان و به‌خصوص پرستاران بدهيم كم‌كم نااميد مي‌شود. اينكه دولت تمام مطالبات پرستاران را به پرداخت معوقات مالي محدود كرده يك طرف ماجراست، از طرف ديگر تعلل در انتصاب معاونت‌هاي وزارت بهداشت و رياست دانشكده‌هاي علوم پزشكي نيز به چالشي تازه در اين حوزه بدل شده است.

 

اداره دانشكده‌هاي علوم پزشكي با حكم سرپرستي

محمد شريفي‌مقدم مي‌افزايد: مساله اينجاست كه مسوولان بدون اينكه دليل قانع‌كننده‌اي براي اين كار داشته باشند در انتخاب معاونت‌ها تعلل مي‌كنند. از طرفي اكثر دانشكده‌هاي علوم پزشكي بدون اينكه رياست‌شان مشخص شده باشد و تنها با افرادي كه حكم سرپرست دارند اداره مي‌شوند. اين باعث شده بسياري از زيرمجموعه‌هاي آنها با اين بهانه كه تكليف‌شان مشخص نيست دست از كار بكشند و مشكلات تازه‌اي در اين حوزه پيش بيايد. او ادامه مي‌دهد: تا وقتي تكليف معاونت‌ها مشخص نشود، تا وقتي بخش‌هاي مربوط به كادر درمان وضعيت مشخصي پيدا نكنند، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم فرد يا افرادي در وزارتخانه پيگير احقاق حقوق پرستاران باشند. اين در حالي است كه تا سر رسيدن مهلتي كه پرستاران به دولت داده‌اند زمان زيادي باقي نمانده است.

 

افزايش ترك كار پرستاران و بي‌‌اعتنايي وزارت بهداشت و درمان

دبيركل خانه پرستار در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود توضيح مي‌دهد: همين تعلل‌ها موجب شده بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي با كمبود كادر درمان و به‌خصوص پرستار مواجه باشند. از آنجا كه تكليف مطالبات پرستاران روشن نشده و شواهد هم هيچ نشاني از بهبود وضعيت ندارد، آمار ترك كار پرستاران رو به افزايش است. در حال حاضر بيمارستان‌هاي دولتي با كمبود شديد پرستار مواجهند و اگر اين روند ادامه پيدا كند، معلوم نيست چه سرنوشتي در انتظار بيماراني است كه در اين بيمارستان‌ها بستري هستند. او اضافه مي‌كند: زماني ما نگران افزايش ميزان مهاجرت پرستاران بوديم اما حالا ديگر مساله فقط مهاجرت نيست و پرستاران تنها به اين خاطر كه مي‌بينند هيچ اراده‌اي براي بهبود وضعيت‌شان نيست و موقعيت كاري و معيشتي‌شان هر روز بدتر از روز قبل مي‌شود، ترجيح مي‌دهند بدون اينكه حتي به بيمارستان‌ها اعلام كنند كار را رها كنند و خانه‌نشين شوند يا به مشاغل ديگري روي بياورند.

 

وضعيت حوزه سلامت بحراني است

دبيركل خانه پرستار در پايان مي‌گويد: همين الان هم وضعيت در حوزه بهداشت و درمان و به‌خصوص بيمارستان‌هاي دولتي بحراني است. اگر هرچه زودتر اقدامات لازم براي استخدام نيروي پرستار با شرايط بهينه كه آنها را ترغيب به استخدام كند انجام نشود، اگر دولت مطالبات پرستاران را جدي نگيرد و راهكاري مناسب براي احقاق حقوق جامعه پرستاري نينديشد، معلوم نيست در آينده‌اي كه چندان هم دور نيست چه بر سر سيستم بهداشت و درمان كشور خواهد آمد.

تا روز پرستار بايد مطالبات بحق پرستاران پرداخت شود

حالا اما وقت آن رسيده كه مسوولان در مورد بي‌توجهي به خواست پرستاران و مطالبات آنها توپ را به زمين يكديگر بيندازند. از يك طرف سازمان نظام پرستاري معتقد است معوقات مالي پرستاران به وزارت بهداشت داده شده اما اين وزارتخانه آن را در امور ديگري هزينه كرده و از طرف ديگر رييس كميسيون بهداشت و درمان اين وزارتخانه را به تمرد از دستور رييس‌جمهور متهم كرده و معتقد است تا فرا رسيدن روز پرستار كه تنها يك ماه ديگر به آن باقي مانده بايد مطالبات به حق پرستاران به آنها پرداخت شود.

حسينعلي شهرياري، رييس كميسيون بهداشت مجلس، درباره پيگيري مطالبات پرستاران به تجارت نيوز گفت: در جريان همه مشكلات جامعه پرستاري هستيم، به همين دليل نامه‌اي خدمت آقاي رييس‌جمهور نوشتيم، دكتر پزشكيان به رييس برنامه و بودجه ارجاع دادند، آقاي پورمحمدي هم در جواب نامه ما به رييس‌جمهور، اقدامات انجام‌شده و در جريان را نوشته‌اند كه اين كارها انجام شده و داريم پيگيري مي‌كنيم.

شهرياري با اشاره به تحقق نيافتن دستورات رييس‌جمهور گفت: تا امروز آنچه شاهد هستيم حداقل در دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت و درمان آن چيزي كه خواسته ما بوده و رييس برنامه و بودجه هم تاييد كرده هنوز اتفاق نيفتاده است. به همين دليل نامه‌اي تهيه مي‌شود خطاب به وزير بهداشت تا اطلاع دهيم كه دستورات آقاي رييس‌جمهور و رييس برنامه و بودجه اجرايي نشده و چرا اجرايي نشده است. رييس كميسيون بهداشت در پاسخ به اين سوال كه تعلل و كم‌كاري از سازمان برنامه و بودجه بوده كه مبلغ را اختصاص نداده يا دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تعلل كرده‌اند توضيح داد: سازمان برنامه و بودجه اعلام كرده اين مبلغ را اختصاص داده اما از دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت احساس مي‌شود كه اختصاص نيافته و اجرايي نشده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به نزديك بودن روز پرستار گفت: ۱۷ آبان ماه روز پرستار است و ما در تلاشيم تا اين روز بخش قابل توجهي از اين مطالبات كه بحق هم هستند عملياتي شود.

 

پرداخت 25 هزار تومان بابت ساعت اضافه‌كار يك پرستار توهين است

رييس كميسيون بهداشت مجلس با تاكيد بر اينكه ما در كميسيون بهداشت و مجلس با جديت در حال پيگيري اين موضوع هستيم ادامه داد: پيگيري‌هاي ما هم مربوط به مطالبات معوق و هم افزايش قيمت ساعت كار و... مي‌شود. اينكه در ازاي ساعت اضافه‌كار يك پرستار ۲۵ هزار تومان پرداخت كنند به نظر من توهين است. او در پايان درباره سرانجام پيگيري مطالبات پرستاران گفت: بالاخره ما اين شرايط را براي آقاي وزير مي‌نويسيم و ايشان به ما مي‌گويد كه مشكل كجاست تا اگر لازم باشد دوباره پيگيري‌ شود.