جريان دارويي كشور نشتي‌هايي دارد

جريان دارويي كشور نشتي‌هايي دارد

۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۰۱:۳۱:۲۰
|
کد خبر: ۳۲۲۴۶۵

متاسفانه امروز شاهد هستيم كه برخي اقلام دارويي كمياب در داروخانه‌ها به راحتي در بازار آزاد يافت مي‌شوند و اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه جريان دارويي در كشور ما (به غير از داروهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند) داراي نشتي‌هايي در حوزه‌هاي مختلف است.

متاسفانه امروز شاهد هستيم كه برخي اقلام دارويي كمياب در داروخانه‌ها به راحتي در بازار آزاد يافت مي‌شوند و اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه جريان دارويي در كشور ما (به غير از داروهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند) داراي نشتي‌هايي در حوزه‌هاي مختلف است. دبير شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم با بيان مطلب فوق اظهار كرد: از ۱۵ ماه پيش جلسات متعددي را با دستگاه‌هاي مختلف با هدف هماهنگي در حوزه پيشگيري از جرايم كالاهاي سلامت‌محور (با محوريت دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي) برگزار كرديم. او افزود: از آنجا كه حوزه دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي داراي چالش‌هاي متعددي است و دربرگيري اين موضوع ميان آحاد مختلف جامعه بالاست، به پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم و تاييد رييس شورا، مقرر شد كه اين نشست با موضوع پيشگيري از جرايم كالاهاي سلامت‌محور (دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي) برگزار شود.

دبير شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم تصريح كرد: در حوزه پيشگيري از جرايم حوزه دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي، قانون براي اشخاص حقيقي، حقوقي و بخش‌هاي دولتي، ضمانت‌هاي اجرايي قابل قبولي پيش‌بيني كرده كه از جمله آنها مي‌توان به ممنوعيت فعاليت اشخاص حقيقي، منع فعاليت واحد تجاري اشخاص حقوقي و انفصال از خدماتِ بخش‌هاي دولتي اشاره كرد. جهانگير ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد هستيم كه برخي اقلام دارويي كمياب در داروخانه‌ها به راحتي در بازار آزاد يافت مي‌شوند؛ اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه جريان دارويي در كشور ما (به غير از داروهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند)، داراي نشتي‌هايي در حوزه‌هاي مختلف است. او در ادامه بيان كرد: در بررسي‌هاي صورت گرفته، مشخص شد در زمينه پيشگيري از جرايم حوزه دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي، قوانين، مقررات و آيين‌نامه‌هاي خوب و متقني وجود دارد كه بخشي از آنها اجرا شده و برخي نيز به صورت كامل اجرا نشده است؛ همچنين بخشي از آيين‌نامه‌هاي موجود نيز از حيث زمانبندي، منقضي شده‌اند كه بايد به‌روزرساني شوند.