امنيت لينك‌هاي ارسالي را جدي بگيريد!

۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ۰۱:۳۷:۵۲
|
کد خبر: ۳۲۲۵۳۸

با توجه به افزايش استفاده از اينترنت و فضاي مجازي، كاربران بايد نسبت به اين تهديدات آگاه باشند و از كليك برروي لينك‌هاي ناشناس خودداري كنند بنابراين آموزش و افزايش آگاهي عمومي در اين زمينه مي‌تواند به كاهش خطرات ناشي از لينك‌هاي آلوده كمك كند. به گزارش ايسنا، يكي از مشكلات امنيتي ديجيتال كه روزبه‌روز و با سرعت دامنه وسيع‌تري پيدا مي‌كند، انتشار لينك‌هاي آلوده يكي از چالش‌هاي جدي درزمينه امنيت ديجيتال است كه به سرعت در حال گسترش است.

با توجه به افزايش استفاده از اينترنت و فضاي مجازي، كاربران بايد نسبت به اين تهديدات آگاه باشند و از كليك برروي لينك‌هاي ناشناس خودداري كنند بنابراين آموزش و افزايش آگاهي عمومي در اين زمينه مي‌تواند به كاهش خطرات ناشي از لينك‌هاي آلوده كمك كند. به گزارش ايسنا، يكي از مشكلات امنيتي ديجيتال كه روزبه‌روز و با سرعت دامنه وسيع‌تري پيدا مي‌كند، انتشار لينك‌هاي آلوده يكي از چالش‌هاي جدي درزمينه امنيت ديجيتال است كه به سرعت در حال گسترش است. اين لينك‌ها معمولاً به عنوان بخشي از حملات سايبري طراحي‌شده‌اند و مي‌توانند از طريق ايميل، شبكه‌هاي اجتماعي، پيام‌رسان‌ها و ... به كاربران ارسال شوند. هدف اصلي اين لينك‌ها، فريب كاربران و هدايت آنها به سايت‌هاي مخرب يا آلوده است. اين سايت‌ها ممكن است حاوي بدافزارهايي باشند كه به سيستم كاربر آسيب مي‌زنند يا اطلاعات حساس او را سرقت مي‌كنند. همچنين، برخي از اين لينك‌ها به صفحات فيشينگ هدايت مي‌كنند كه در آنها تلاش مي‌شود تا اطلاعات شخصي، مانند رمز عبور يا شماره كارت اعتباري، از كاربران دزديده شود. با توجه به افزايش استفاده از اينترنت و فضاي مجازي، كاربران بايد نسبت به اين تهديدات آگاه باشند و از كليك بر روي لينك‌هاي ناشناس خودداري كنند بنابراين آموزش و افزايش آگاهي عمومي در اين زمينه مي‌تواند به كاهش خطرات ناشي از لينك‌هاي آلوده كمك كند. 

درنهايت، استفاده از نرم‌افزارهاي امنيتي معتبر نيز مي‌تواند به شناسايي و مسدود كردن اين تهديدات كمك كند. علي‌اصغر زارعي - مدرس دانشگاه و كارشناس ارشد مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي، مهندسي فناوري و اطلاعات- در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه بسياري از لينك‌هايي كه كاربران دريافت مي‌كنند، ممكن است به‌ظاهر معمولي و استاندارد به نظر برسند، اظهار كرد: حتي لينك‌هاي كوتاه شده نيز مي‌توانند حاوي محتواي مخرب باشند و تشخيص آلوده بودن آنها از روي ظاهر غيرممكن است؛ اين به اين معناست كه كاربران نبايد به‌سادگي بر اساس شكل و ساختار لينك‌ها، امنيت آنها را ارزيابي كنند. وي افزود: برخي از لينك‌ها ممكن است به وب‌سايت‌هاي فيشينگ يا حاوي بدافزار هدايت كنند؛ براي حفظ امنيت، بايد احتياط بيشتري به خرج داده و از كليك كردن بر روي لينك‌هاي مشكوك خودداري كرد؛ بنابراين هرگز سعي نكنيد امنيت سايت‌ها را از ظاهر لينك‌ها تشخيص دهيد.

عضو كميسيون كسب و كارهاي مجازي و اقتصاد ديجيتال نصر كشور گفت: زماني كه يك لينك را دريافت مي‌كنيد، مهم است كه قبل از كليك كردن بر روي آن، احتياط كنيد، اين لينك مي‌تواند از طريق ايميل، پيامك، شبكه‌هاي اجتماعي يا ... ارسال‌شده باشد. با توجه به اينكه برخي لينك‌ها ممكن است حاوي محتواي مخرب باشند، بررسي امنيت آنها ضروري است. زارعي همچنين تشريح كرد: براي اين كار، مي‌توانيد از ابزارهاي آنلاين براي تحليل لينك استفاده كنيد يا آدرس را به‌طور دستي بررسي كنيد. علاوه بر موارد گفته شده به نشانه‌هاي مشكوك در متن لينك يا فرستنده توجه كنيد. اين اقدامات مي‌تواند به شما كمك كند تا از مشكلات امنيتي جلوگيري كنيد و اطلاعات شخصي‌تان را حفظ كنيد. براي بررسي امنيت لينك‌ها، يكي از بهترين روش‌ها استفاده از سرويس‌هاي آنلاين رايگان است. اين ابزارها به شما كمك مي‌كنند تا خطرات احتمالي لينك‌ها را شناسايي كنيد. استفاده از اين وب‌سايت‌ها بسيار ساده و كاربرپسند است و تنها كافي است كه لينك موردنظر را در قسمت جست‌وجوي سايت قرار دهيد. پس از واردكردن لينك، با فشردن دكمه Enter، فرآيند جست‌وجو آغاز مي‌شود. اين بررسي معمولاً در چند ثانيه انجام مي‌شود و نتايج به شما نمايش داده مي‌شود. اگر نتيجه بررسي مثبت بود، به اين معناست كه لينك امن است و مي‌توانيد با خيال راحت روي لينك كليك كنيد و از آن استفاده كنيد. اين سايت‌ها به عنوان ابزارهاي امنيتي عمل مي‌كنند كه هدف اصلي آنها محافظت از كاربران در برابر تهديدات سايبري است. تروجان‌ها نرم‌افزارهايي هستند كه به‌ظاهر بي‌ضرر به نظر مي‌رسند، اما مي‌توانند به سيستم كاربر آسيب برسانند يا اطلاعات حساس را سرقت كنند.