هشدار وزير ارتباطات درباره فيلترشكن‌ها

۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ۰۱:۳۸:۲۰
|
کد خبر: ۳۲۲۵۳۹

وزير ارتباطات گفت: به‌طور متوسط حدود دو سوم از مشتركان همراه از فيلترشكن‌ها استفاده مي‌كنند كه بسياري از آنها از مجاري غيررسمي در اختيار قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود اين گوشي‌ها يا سيستم‌ها به عنوان بستري براي حمله به زيرساخت‌هاي كشور مورد استفاده قرار گيرد. به گزارش ايسنا، ستار هاشمي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: موضوع فيلترينگ مطالبه عمومي است و از ابتدا هم اين موضوع را پيگيري كرده‌ايم و در دستور كار جدي ما قرار دارد.

وزير ارتباطات گفت: به‌طور متوسط حدود دو سوم از مشتركان همراه از فيلترشكن‌ها استفاده مي‌كنند كه بسياري از آنها از مجاري غيررسمي در اختيار قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود اين گوشي‌ها يا سيستم‌ها به عنوان بستري براي حمله به زيرساخت‌هاي كشور مورد استفاده قرار گيرد. به گزارش ايسنا، ستار هاشمي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: موضوع فيلترينگ مطالبه عمومي است و از ابتدا هم اين موضوع را پيگيري كرده‌ايم و در دستور كار جدي ما قرار دارد. وي افزود: ما با تمام توان و انرژي براي گشايش در اين زمينه موضوع را دنبال مي‌كنيم و از ابتدا كارگروه‌هاي ويژه در اين زمينه تشكيل داديم و خودم هم در آنها حضور داشتم. وزير ارتباطات يادآور شد: در آينده نزديك به جمع‌بندي مناسبي مي‌رسيم و اخبار خوبي را در اين زمينه به مردم اعلام مي‌كنيم.

هاشمي بيان كرد: ما نيز به وضعيت موجود نقد داريم و درباره محدوديت‌هاي ايجاد شده با ادله مختلف باور داريم بايد در اين محدوديت‌ها تغيير نگرش و نگاه اتفاق بيفتد و به‌روز آوري شود. هاشمي ادامه داد: يكي از دلايل مربوط به امنيت سايبري است. به روايت آمار در گزارش‌هايي كه منتشر شده به‌طور متوسط حدود دو سوم از مشتركان همراه از فيلترشكن‌ها استفاده مي‌كنند كه بسياري از آنها از مجاري غيررسمي در اختيار قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود اين گوشي‌ها يا سيستم‌ها به عنوان بستري براي حمله به زيرساخت‌هاي كشور مورد استفاده قرار گيرد كه آسيب جدي به امنيت سايبري است. وزير ارتباطات تاكيد كرد: استفاده از فيلترشكن‌ها هزينه مالي به سبد خانوارها اضافه كند و گردش مالي غيرشفافي دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد بخشي از اين اقتصاد غيرشفاف از جيب دولت خارج شده است و به جاي اينكه براي توسعه زيرساخت استفاده شود وارد بازار غيرشفاف مي‌شود. هاشمي يادآور شد: از باب فرهنگي، فرزندان ما در معرض انواع و اقسام محتواها قرار گرفته‌اند كه نگراني‌هايي را ايجاد مي‌كند. در محتوايي كه قبل از ۱۴۰۱ و فضاي محدودسازي وجود داشت چنين چيزي را شاهد نبوديم. وي گفت: از نظر فرهنگي كاركرد اين بحث زيرسوال است. كيفيت شبكه نيز متاثر از آن شده و عملاً مردم نيز از كيفيت گلايه‌هايي داشته باشند كه به حق است. بايد زيرساخت‌هاي ارتباطي را ارتقاء دهيم. با اجماع و وفاق و تعامل مي‌توان اين گشايش را ايجاد كرد و كيفيت اينترنت را به صورت مشخص بالا برد. وزير ارتباطات درباره وابستگي‌هاي نسبي فروشندگان فيلترشكن‌ها تصريح كرد: كارهاي امنيتي و اطلاعاتي در اين خصوص انجام شده است اما به دلايل متعدد شايد خيلي راهگشا نباشد. در كوتاه‌مدت ممكن است كمك‌كننده باشد اما در طولاني‌مدت راهگشا نيست. هاشمي افزود: اگر بر گردش مالي فروش فيلترشكن كه در داخل كشور اتفاق مي‌افتد تمركز كنيد، اين مبالغ به سمت رمزارزي مي‌رود و عملاً امكان پايش وجود ندارد. اگر در بحث‌هاي مرتبط با فيلترينگ و گشايش‌هاي آن به عنوان مطالبه عمومي و وعده دولت مي‌گوييم شتابزده عمل نكنيم به همين دليل است، چون اقدامات شتابزده ممكن است ما را به اهداف مشخص نرساند. وي درباره بررسي ميزان مصرف مردم و اينكه عده‌اي اعتقاد دارند بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام مي‌رسد، گفت: اين گزارش‌ها را از مردم به صورت مستقيم و نمايندگان مردم دريافت كرده‌ايم و بر مبناي آن به تيم جديدي كه در سازمان تنظيم مقررات مستقر شده‌اند، دو ماموريت مشخص داده‌ايم؛ اول بررسي ميزان مصرف اينترنت و واقعي بودن آن است كه بايد به پايش جدي منجر شود. هاشمي ادامه داد: ماموريت ديگر هم بحث‌هاي مربوط به پوشش و كيفيت اينترنت در روستاهاست. گزارش‌هاي اوليه استخراج شده و اميدواريم در بازه زماني كوتاه‌مدت نشست رسانه‌اي با حضور رسانه‌ها باشيم. وزير ارتباطات درباره وضعيت صنعت فضايي نيز اظهار كرد: در بحث صنعت ماهواره‌اي و فضايي و توسعه ماهواره‌ها با جديت بيشتر موضوع را دنبال خواهيم كرد. به رييس سازمان فضايي ماموريت داديم با نگاهي كه در دولت گذشته موضوع را دنبال كردند در اين مسير همراه ما باشند. آقاي سالاريه از نظر تخصصي و دانشي جزو چهره‌هاي برتر كشور است از اين رو در ادامه مسير ابقا شده است.

 

اتصال تمام روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار  به شبكه ارتباطي

سيد ستار هاشمي كه همچنين ميزبان اعضاي كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي بود، خاطرنشان كرد كه حضور نمايندگان در وزارت ارتباطات، سرآغازي براي هم‌افزايي و هماهنگي بيشتر شود تا وزارت ارتباطات با اتكا به ظرفيت نمايندگان مجلس، گام‌هاي بلندي را براي تحقق دولت الكترونيك و دولت هوشمند بردارد. وي با اشاره به بازديد نمايندگان از سامانه‌هاي مركز ملي تبادل اطلاعات و پنجره ملي خدمات دولت هوشمند، ابراز اميدواري كرد كه مردم در نهايت زيرساخت‌هاي فراهم شده را در زندگي خود لمس كنند و امور زندگي‌شان تسهيل شود. وزير ارتباطات با تاكيد بر اينكه دولت الكترونيك زماني به‌طور كامل محقق مي‌شود كه مردم نيازي به مراجعه حضوري به دستگاه‌هاي اجرايي و ارايه مدرك پيدا نكنند، گفت: اين مساله به‌طور جدي در دستور كار وزارت ارتباطات قرار دارد كه در نهايت منجر به اجراي «قانون دوام» نيز خواهد شد. هاشمي همچنين اتصال روستاهاي فاقد ارتباطات و ارتقاي كيفيت ارتباطات در روستاهاي متصل را از اولويت‌هاي وزارت ارتباطات در دوره جديد دانست. وزير ارتباطات در ادامه در پاسخ به درخواست نمايندگان مجلس، مباحث تبييني حول محور اقدامات انجام گرفته در حوزه‌هاي ماموريتي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را ضروري دانست و تاكيد كرد كه به منظور تقويت اميدآفريني در جامعه در آينده، آشنايي مردم با دستاوردها به شكل ويژه‌اي دنبال خواهد شد.