تشكيل نهاد جديد براي رسيدگي به شكايات عليه فيس‌بوك، تيك‌تاك و يوتيوب

۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ۰۱:۳۹:۱۶
|
کد خبر: ۳۲۲۵۴۱

كاربران رسانه اجتماعي در اتحاديه اروپا مي‌توانند شكايت‌هاي خود عليه فيس‌بوك، تيك‌تاك و يوتيوب بر سر نظارت بر محتوا را نزد يك نهاد تازه تاسيس در ايرلند مطرح كنند. به گزارش ايسنا، اين نهاد كه از سوي «هيات نظارتي متا پلتفرم» حمايت شده و مورد تاييد رگولاتور رسانه ايرلند قرار گرفته است، به عنوان يك نهاد حل و فصل اختلاف خارج از دادگاه تحت «قانون خدمات ديجيتال» اتحاديه اروپا، عمل خواهد كرد.

كاربران رسانه اجتماعي در اتحاديه اروپا مي‌توانند شكايت‌هاي خود عليه فيس‌بوك، تيك‌تاك و يوتيوب بر سر نظارت بر محتوا را نزد يك نهاد تازه تاسيس در ايرلند مطرح كنند. به گزارش ايسنا، اين نهاد كه از سوي «هيات نظارتي متا پلتفرم» حمايت شده و مورد تاييد رگولاتور رسانه ايرلند قرار گرفته است، به عنوان يك نهاد حل و فصل اختلاف خارج از دادگاه تحت «قانون خدمات ديجيتال» اتحاديه اروپا، عمل خواهد كرد. تاكنون، افراد و سازمان‌هايي كه از رسانه اجتماعي استفاده مي‌كردند، بدون مراجعه به دادگاه، گزينه‌هاي محدودي براي اعتراض به تصميمات محتوا در شركت‌هاي رسانه اجتماعي داشتند.

 نهاد جديد به نام «مركز تجديدنظر اروپا»، قبل از پايان سال، فعاليتش را آغاز خواهد كرد و در ابتدا، پرونده‌هاي مربوط به فيس‌بوك، تيك‌تاك و يوتيوب را بررسي خواهد كرد و به تدريج، پلتفرم‌هاي رسانه اجتماعي بيشتري را تحت پوشش قرار خواهد داد. 

توماس هيوز، مديرعامل اين نهاد كه مدير اجرايي سابق گروه حق آزادي بيان «ماده ۱۹» است، اظهار كرد: ما مي‌خواهيم كاربران حق انتخاب براي مطرح كردن شكايت به نهادي را داشته باشند كه از دولت‌ها و شركت‌ها مستقل است و به تضمين منصفانه و بي‌طرفانه بودن سياست‌هاي محتواي پلتفرم‌ها متمركز است. در اين بيانيه آمده است: نهاد جديد با تيمي از كارشناسان، هر پرونده را ظرف مدت ۹۰ روز بررسي خواهد كرد و تصميم مي‌گيرد كه آيا تصميمات پلتفرم‌ها، مطابق با سياست‌هاي محتواي آنها بوده است يا خير. توماس رگنيه، سخنگوي كميسيون اروپا گفت: ما از صدور گواهينامه نهادهاي مستقل جديد توسط رگولاتور ايرلندي استقبال مي‌كنيم. 
ما از توسعه موثر و يكنواخت اين سيستم در سراسر اتحاديه اروپا حمايت خواهيم كرد تا براي همه كاربران اين بلوك، حقوق آنلاين‌قوي‌تري فراهم كنيم. «مركز تجديدنظر اروپا» كه در دوبلين مستقر است و يك كمك يك‌باره از «هيات نظارتي متا» دريافت كرده است، از طريق هزينه‌هاي دريافت شده از شركت‌هاي رسانه اجتماعي براي هر پرونده، تامين مالي خواهد شد. 
كاربراني كه شكايتي را مطرح مي‌كنند، يك هزينه اسمي پرداخت خواهند كرد كه در صورت صدور راي به نفع آنها، پول آنها برگردانده مي‌شود. با اين حال، طبق مقررات «قانون خدمات ديجيتال»، پلتفرم‌هاي آنلاين ممكن است از تعامل با چنين نهاد حل و فصل اختلافي، سرباز بزنند و اين نهاد از اختيار وضع جريمه براي حل و فصل الزام آور اختلاف بين طرفين برخوردار نيست. بر اساس گزارش رويترز، «مركز تجديدنظر اروپا»، هيات‌مديره‌اي متشكل از هفت مدير غيراجرايي خواهد داشت.