۲،۹ ميليارد  دلار  قطعات  خودرو  وارد  شد
در نيمه نخست امسال

۲،۹ ميليارد دلار قطعات خودرو وارد شد

۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ۰۱:۴۳:۱۶
|
کد خبر: ۳۲۲۵۴۶

در نيمه نخست امسال ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ ميليارد دلار وارد كشور شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۱۷ و ۱۸ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

در نيمه نخست امسال ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ ميليارد دلار وارد كشور شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۱۷ و ۱۸ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس اعلام گمرك ايران، در نيمه اول سال جاري ۳۲۹ هزار تن اجزا و قطعات خودرو و موتورسيكلت به ارزش ۳.۱ ميليارد دلار وارد كشور شده است. اين ميزان اجزا و قطعات خودرو و موتورسيكلت وارداتي به لحاظ وزن ۱۷.۶ درصد و از حيث ارزش ۲۰ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

همچنين در اين مدت ۱۰ هزار و ۸۶۵ تن به ارزش ۳۱.۶ ميليون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسيكلت صادر شده كه از لحاظ وزن ۱۳ درصد كاهش و از حيث ارزش ۸ درصد افزايش داشته است.

بر اساس اين گزارش، از مجموع صادرات اجزا و قطعات (خودرو و موتورسيكلت) در ۶ ماهه امسال، ۹ هزار و ۲۳۵ تن به ارزش ۲۶.۸ ميليون دلار به صادرات اجزا و قطعات خودرو و يك هزار و ۶۳۰ تن به ارزش ۴.۸ ميليون دلار به صادرات اجزا و قطعات موتورسيكلت اختصاص داشت.

در اين مدت صادرات اجزا و قطعات خودرو به لحاظ وزن ۱۸ درصد كاهش و از حيث ارزش ۳ درصد افزايش داشته است، اين در حالي است كه صادرات اجزا و قطعات موتورسيكلت در همين مدت به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۴۱ درصد و ۴۴.۵ درصد با افزايش همراه بود. اين گزارش در خصوص واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسيكلت به تفكيك در ۶ ماهه ۱۴۰۳ تشريح مي‌كند كه در اين مدت ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ ميليارد دلار وارد كشور شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۱۷ و ۱۸ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

در همين مدت ۳۷ هزار تن اجزا و قطعات موتورسيكلت به ارزش ۲۶۴ ميليون دلار وارد كشور شده است كه به لحاظ وزن ۲۰ درصد و از حيث ارزش ۳۶ درصد كاهش داشته است.

اين گزارش در خصوص عمده‌ترين مقاصد صادراتي اجزا و قطعات خودرو، مي‌افزايد: عراق با اختصاص سهم ۳۸ درصد، فدراسيون روسيه با ۲۱ درصد و امارات متحده عربي با ۱۱ درصد، عمده‌ترين مقصد صادراتي اجزا و قطعات خودرو به لحاظ ارزش بوده‌اند.

بيشترين ميزان واردات اجزا و قطعات خودرو نيز از مبدا كشورهاي چين، امارات متحده عربي و تركيه بوده است كه به ترتيب ۷۰ درصد ۱۴ درصد و ۶ درصد از ارزش كل اجزا و قطعات خودرو وارداتي به كشور را به خود اختصاص داده است.

اين گزارش در خصوص مقاصد صادراتي اجزا و قطعات موتورسيكلت، مي‌افزايد: كل صادرات اجزا و قطعات موتورسيكلت در نيمه اول امسال به ۶ كشور انجام گرفت كه به لحاظ ارزش عراق با اختصاص سهم ۷۶ درصدي، بزرگ‌ترين مقصد صادرات اجزا و قطعات موتورسيكلت بوده است.

بيشترين ميزان واردات اجزا و قطعات موتورسيكلت به لحاظ ارزش از كشورهاي چين با سهم ۶۷.۷ درصد، امارات متحده عربي با ۲۷.۸ درصد و تايلند با ۳.۸ درصد انجام گرفته است.