دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان:

مهاجرت افغان‌ها از چابهار به مركز كشور

۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ۰۱:۴۴:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۲۵۴۷

دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان گفت: شاهد انعقاد قراردادهاي محرمانه و زيرزميني افغان‌ها براي اجاره مسكن هستيم به‌طوري كه قرارداد اجاره خانه به نام يك ايراني ثبت مي‌شود اما افغان‌ها در آن خانه ساكن مي‌شوند و اجاره‌بها را مي‌پردازند.

دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان گفت: شاهد انعقاد قراردادهاي محرمانه و زيرزميني افغان‌ها براي اجاره مسكن هستيم به‌طوري كه قرارداد اجاره خانه به نام يك ايراني ثبت مي‌شود اما افغان‌ها در آن خانه ساكن مي‌شوند و اجاره‌بها را مي‌پردازند.

مجيد كوچ رضايي، دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان در گفت‌وگو با  ايلنا درباره فروش املاك و اراضي به اتباع افغان به ويژه در منطقه چابهار اظهار داشت: خريد و فروش املاك و مستغلات براي اتباع افغان و هر اتباع خارجي ممنوع است و انجام نمي‌شود. اگر هر معامله‌اي انجام شود فاقد ارزش است و ثبت نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: اگر هم افغان‌ها معامله‌اي انجام دادند اين معامله به نام يك ايراني انجام و سند آن به نام ايراني ثبت شده است چراكه نه دفترخانه و نه مشاوران املاك، سند رسمي و قطعي را به نام يك اتباع خارجي ثبت نمي‌كنند. 

دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان با اشاره به خريد اراضي و املاك از سوي افغان‌ها از طريق ثبت شركت بازرگاني و تجاري گفت: اتباع خارجي به راحتي امكان ثبت شركت ندارند و فقط تاجران مي‌توانند شركت ثبت كنند كه آن تاجر هم احراز هويت و شرايط مي‌شود و هر اتباع افغان نمي‌تواند به عنوان تاجر، شركت ثبت كند. در شرايطي كه يك افغان جزو تاجران و سرمايه‌گذاران نباشد و با افزايش سخت‌گيري‌ها امكان دريافت اقامت در استان مرزي را نگيرد، قطعا نمي‌تواند شركتي هم ثبت كند.
كوچ رضايي با بيان اينكه افغان‌هايي كه تقاضاي اجاره مسكن را دارند بايد پروسه قانوني آن را طي كنند، ادامه داد: افغان‌ها چناچه پاسپورت و مجوز اقامت داشته باشند، اداره امور اتباع خارجي به آنها مجوز اجاره مي‌دهد و اين افراد به‌طور قانوني با مجوزي كه از اداره امور اتباع دارند مي‌توانند به مشاوران املاك مراجعه و قرارداد اجاره را براي مدت زمان مشخص شده در مجوز اداره امور اتباع خارجي، منعقد كنند.

وي با اشاره به قراردادهاي زيرزميني و با واسطه مهاجرهاي غيرقانوني افغان، افزود: اما به غير از اين روال قانوني شاهد انعقاد قراردادهاي محرمانه و زيرزميني افغان‌ها براي اجاره مسكن هستيم به‌طوري كه قرارداد اجاره خانه به نام يك ايراني ثبت مي‌شود اما افغان‌ها در آن خانه ساكن مي‌شود و اجاره‌بها را مي‌پردازند. معمولا افغان‌ها با ايراني‌ها رابطه رفاقت برقرار مي‌كنند و به نام آنها مي‌توانند خانه اجاره كنند. البته اين فقط شامل املاك مسكوني نمي‌شود و از اين طريق املاك تجاري و اداري هم اجاره مي‌كنند. دبير اتحاديه مشاوران املاك زاهدان با تاكيد بر اينكه مسير عبور افغان‌ها به كشورمان از چابهار است و به همين دليل اقامت آنها در چابهار هم كوتاه‌مدت است و اگر اقامتي هم دارند، غيرقانوني است، گفت: اكثر افغان‌هايي كه وارد سيستان و بلوچستان مي‌شوند در اين استان و شهرهاي آن ماندگار نيستند و بلافاصله از اين استان مرزي به مركز كشور مهاجرت مي‌كنند، افغان‌هايي كه اقامت بلندمدت در شهرهاي اين استان به ويژه چابهار دارند، خانه اجاره مي‌كنند. اما در حال حاضر شاهد خروج افغان‌ها از استان سيستان و بلوچستان و اقامت آنها در استان‌هاي مركزي كشور هستيم.
وي ادامه داد: اما تاجران افغان در چابهار ماندگار هستند و با دريافت مجوز اقامت در مناطق بالاشهر چابهار ملك اجاره مي‌كنند، اما اين دسته از افغان‌ها هم امكان خريد ملك و زمين را ندارند و سندي به نام آنها ثبت نمي‌شود.