قاليباف دستاوردهاي سفر به تاجيكستان را تشريح كرد

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۰:۳۷:۱۷
|
کد خبر: ۳۲۲۵۸۸

قاليباف در بدو ورود به كشور نتايج و دستاوردهاي سفر ۲ روزه هيات پارلماني ايران به تاجيكستان را تشريح كرد و گفت: موضوع فلسطين و غزه، افزايش مبادلات تجاري و خدمات مهندسي ايراني و بررسي راهكارهايي براي حل مشكلات آبي محور مذاكرات با مقامات تاجيكستان بود.

قاليباف در بدو ورود به كشور نتايج و دستاوردهاي سفر ۲ روزه هيات پارلماني ايران به تاجيكستان را تشريح كرد و گفت: موضوع فلسطين و غزه، افزايش مبادلات تجاري و خدمات مهندسي ايراني و بررسي راهكارهايي براي حل مشكلات آبي محور مذاكرات با مقامات تاجيكستان بود.

محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي كه به‌منظور شركت در «مراسم سي‌امين سالگرد تصويب قانون اساسي جمهوري تاجيكستان» به «دوشنبه» پايتخت اين كشور سفر كرده بود، عصر امروز (جمعه، ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳) به تهران بازگشت و وارد فرودگاه مهرآباد شد.

قاليباف در بدو ورود در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با بيان اينكه اين سفر دو روزه به منظور شركت در يك نشست پارلماني بين‌المللي با حضور كشورهاي منطقه صورت گرفت كه به دعوت روساي مجالس تاجيكستان بود، گفت: در كنار اين نشست نيز روابط دوجانبه مطرح شد.

وي افزود: ما در روز اول ملاقات‌هايي با رستم امامعلي، رييس مجلس ملي و محمدطاهر ذاكرزاده، رييس مجلس نمايندگان تاجيكستان و ملاقات مفصلي هم با امامعلي رحمان، رييس‌جمهور تاجيكستان داشتيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه به دليل روابط عميق فرهنگي و تمدني ميان دو كشور، بخشي از گفت‌وگوها پيرامون مسائل فرهنگي و اجتماعي صورت گرفت و اين نشست فرصت مناسبي براي توسعه روابط بود، عنوان كرد: اخيرا توسعه روابط در حوزه زبان فارسي و بخش‌هايي همچون هلال‌احمر و ساير بخش‌هاي موثر ارتقا پيدا كرده و طي دو سال اخير افزايش يافته است.

وي در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهايي كه در حوزه مسائل اقتصادي و صنعتي صورت گرفت، تصريح كرد: لازم است خبر خوشي بدهم كه حجم مبادلات تجاري ما با تاجيكستان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز بيش از دو برابر افزايش يافته است. ما در مذاكراتي كه با رييس‌جمهور تاجيكستان داشتيم موضوع كاهش تعرفه‌ها را مطرح كرديم كه در كميسيون مشترك پيگيري مي‌شود تا حجم صادرات و واردات افزايش يافته و سطح تراز تجاري بهبود يابد.

قاليباف ادامه داد: اتفاق خوب ديگر در حوزه ارائه خدمات مهندسي شركت‌هاي ايراني به‌ويژه در زمينه زيرساخت‌هاي جاده‌اي، احداث سد و توليد برق بود كه هم از جهت كيفيت كار مورد اعتماد و قابل رقابت با كشورهاي خارجي بودند و هم توسعه آنها قابل توجه بوده است.

رييس قوه مقننه در ادامه با اشاره به موضوع آب كه محور بخشي از گفت‌وگوها در جريان اين سفر بود، يادآور شد: يكي از فرصت‌هاي كشور تاجيكستان، نعمت آب فراوان در اين كشور است كه در اين خصوص با رييس‌جمهور تاجيكستان، صحبت كرديم تا بخشي از آب اين كشور به تركمنستان انتقال يافته تا بتوانيم از طريق سد دوستي فرصت برداشت حقابه بيشتري براي شرق كشور و استان خراسان رضوي داشته باشيم كه جزييات آن در جلسات خصوصي بررسي و پيگيري خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به گفت‌وگوها در حوزه همكاري‌هاي دفاعي كه فعاليت‌هايي نيز در اين خصوص صورت گرفته است، گفت: حوزه دفاعي يكي از فرصت‌هايي است كه مي‌توان از ظرفيت آن براي صادرات كه در راستاي توسعه كشورها مهم است، استفاده كرده و آن را دنبال كنيم.

قاليباف در اين بخش از سخنان خود يكي از فرصت‌هاي ديگر را توسعه حمل‌ونقل به‌ويژه حمل‌ونقل جاده‌اي دانست و گفت: افزايش كيفيت جاده‌ها مي‌تواند حمل‌ونقل را بهبود بخشيده و توسعه گردشگري نيز با تقويت حمل‌ونقل هوايي امكان پذير است.

رييس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه با تأكيد بر اينكه اطمينان داريم با روندي كه در برقراري روابط با تاجيكستان در پيش گرفته‌ايم، توسعه را بيش از گذشته افزايش بدهيم، بيان داشت: يكي از موضوعات مهم نيز تأمين امنيت منطقه است؛ به‌ويژه از آنجايي كه ما كشورهاي همسايه افغانستان هستيم، نيازمند تبادل و ايجاد هماهنگي براي برقراري ثبات و امنيت به‌ويژه در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه هستيم لذا اين موضوعات نيز از محورهاي گفت‌وگو در تاجيكستان بود.

وي در ادامه شركت در نشست پارلماني بين‌المللي كه حدود ۱۰ تن از روساي مجالس در آن حضور داشتند را فرصت مناسبي براي محكوميت و پيگيري جنايات و نسل‌كشي رژيم صهيونيستي در غزه و لبنان دانست كه توانست توجه سايرين را جلب كند و افزود: ما در جريان مذاكره با روساي مجالس به اين موضوع نيز اشاره كرديم كه پارلمان‌هاي آسيايي به ويژه اسلامي و همچنين روساي مجالس جهاني كه در هفته پيش رو در نشستي كه در ژنو تشكيل مي‌شود حضور دارند بايد نسبت به اين موضوع توجه داده شوند تا بتوانيم با فشار به اسراييل در سطح بين‌المللي آن را دنبال كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: يكي از مطالباتي كه از همه سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله مجمع مجالس جهاني (IPU)، مجمع مجالس آسيايي (APA) و مجمع مجالس اسلامي (PUIC) كه در اجلاس هفته آينده ژنو حضور دارند داريم اين است كه در كنار اين نشست بين‌المللي كه در سطح جهاني است تلاش كنيم تا بتوانيم جنايات رژيم صهيونيستي را كه با حمايت‌هاي سياسي صورت مي‌گيرد با ديپلماسي لازم محكوم كرده و اقدام عملياتي انجام دهيم كه در اين خصوص با عزيزان از كشورهاي مختلف به صورت جداگانه گفت‌وگو كرديم؛ اين نشست همچنين فرصت مناسبي بود تا در خصوص توسعه ارتباطات دو جانبه و ارتباط با ساير كشورهاي حاضر گفت‌وگو كنيم.