سخنگوي صنعت آب:

مديريت مصرف ۲۰ درصدي تأمين آب پايدار تهران را ممكن مي‌كند

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۰:۴۸:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۲۵۹۴

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: مديريت مصرف ۲۰ درصدي امكان تأمين آب پايدار براي تهران را محقق مي‌كند. فيروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ايرنا درباره وضعيت تأمين آب تهران باتوجه‌ به دغدغه‌اي كه از سوي مسعود پزشكيان رييس‌جمهوري مطرح شده است ادامه داد: در سال‌هاي گذشته ثابت شد كه وزارت نيرو براي تأمين آب تهران برنامه دارد و مصداق آن خالي بودن سدها و تأمين بدون مشكل آب بود.

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: مديريت مصرف ۲۰ درصدي امكان تأمين آب پايدار براي تهران را محقق مي‌كند. فيروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ايرنا درباره وضعيت تأمين آب تهران باتوجه‌ به دغدغه‌اي كه از سوي مسعود پزشكيان رييس‌جمهوري مطرح شده است ادامه داد: در سال‌هاي گذشته ثابت شد كه وزارت نيرو براي تأمين آب تهران برنامه دارد و مصداق آن خالي بودن سدها و تأمين بدون مشكل آب بود. وي افزود: امسال برنامه‌اي كه براي مصارف و منابع حوضه‌هاي آبريز منتهي به شهر تهران ونيز منابعي كه تأمين نيازهاي اين شهر را دارد، در حال نگارش است همه به اين سمت است كه بتوان يك مديريت بهينه‌اي را اعمال كرد. سخنگوي صنعت آب خاطرنشان كرد: اكنون درباره وضعيت مصرف آب در بخش‌هاي مختلف و نيز توليد آن و رهاسازي براي مصرف بر اساس مدل‌سازي اقدام مي‌شود و اينها با برنامه انجام مي‌شود.
قاسم‌زاده با اشاره به جمعيت حدود ۲۰ ميليون‌نفري تهران كه در شبانه‌روز آب مصرف مي‌كنند و دغدغه رييس‌جمهور هم تأمين آب موردنياز بوده گفت: براين‌اساس تأمين آب با حساسيت بيشتر و با تنوع‌بخشي به منابع و هم براي شرايط اضطراري طرح‌هايي انديشيده شده است. وي ادامه داد: در حال حاضر طبق طرح‌هايي كه در دو سال گذشته در قالب طرح‌هاي اضطراري اتفاق افتاد در شرب تهران يك تنوع‌بخشي خوبي اتفاق افتاده است و با همين طرح‌ها امسال مشكلي در تأمين آب تهران نخواهيم داشت. سخنگوي صنعت آب كشور افزود: اما بر اساس تأكيد رييس‌جمهوري و نام‌گذاري دولت چهاردهم به نام وفاق ملي انتظار داريم يك وفاقي هم درباره مصرف آب بين مردم و مسوولان ايجاد شود. قاسم‌زاده با بيان اينكه دو سال گذشته تلاش‌هايي كه شد اجازه بروز مشكل در تأمين آب در كشور و به‌خصوص تهران نداد گفت: انتظارمي رود يك وفاق ملي در مصرف آب هم شكل‌گرفته و همه مردم و مسوولان دغدغه مصرف داشته باشند. وي خاطرنشان كرد: براين‌اساس نياز است به‌صرفه جويي در مصرف آب توجه جدي داشته باشند.
سخنگوي صنعت آب كشور با بيان اينكه ميزان مصرف آب در تهران نسبت به استانداردهاي جهاني بالاتر است خاطرنشان كرد: انتظار داريم در تهران باتوجه‌به شرايط اقليمي، جغرافياي و جمعيتي ميزان مصرف به ۱۹۰ ليتر در شبانه‌روز كاهش يابد تا بتوان بدون مشكل از شرايط سخت عبور كرد. قاسم‌زاده ميزان مصرف فعالي آب در تهران را در حال حاضر ۲۳۰ ليتر در شبانه‌روز دانست و ادامه داد: اين ميزان اگر مديريت شود ۲۰ درصد كاهش مصرف خواهيم داشت كه همين مي‌تواند در عبور از اوج مصرف به‌شدت كمك كند.