سه عامل نزولي شدن بازار خودرو
اثر تحولات منطقه بر بازار خودرو بررسي شد

سه عامل نزولي شدن بازار خودرو

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۱:۰۵:۴۹
|
کد خبر: ۳۲۲۶۱۴

در شرايط تنش نظامي و افزايش احتمال جنگ، بازار خودرو دچار سقوط آزاد مي‌شود؛ اما با توجه به تاثيرپذيري بازار خودرو ايران از نرخ ارز، در واقع اين تورم دلاري است كه در اين بازار تخليه مي‌شود. اما در صورت استمرار شرايط مناقشه‌اي يا بروز شرايط جنگ نظامي، طبيعتا ريسك نگهداري خودرو به عنوان سرمايه در بلندمدت افزايش مي‌يابد.

تعادل | فرشته فريادرس |

در شرايط تنش نظامي و افزايش احتمال جنگ، بازار خودرو دچار سقوط آزاد مي‌شود؛ اما با توجه به تاثيرپذيري بازار خودرو ايران از نرخ ارز، در واقع اين تورم دلاري است كه در اين بازار تخليه مي‌شود. اما در صورت استمرار شرايط مناقشه‌اي يا بروز شرايط جنگ نظامي، طبيعتا ريسك نگهداري خودرو به عنوان سرمايه در بلندمدت افزايش مي‌يابد. در چنين شرايطي ترمز افزايش قيمت خودرو كشيده مي‌شود و انتظارات به سمت روند كاهشي سوق داده مي‌شود. با اين حال، بررسي بازار خودرو طي هفته گذشته، حكايت از آن دارد كه تحولات منطقه‌اي، چندان تاثيري بر بازار نداشته است؛ به‌طوري‌كه در اين بازه، قيمت محصولات داخلي رشد قيمتي چنداني را تجربه نكردند. يكي از دلايل آن را مي‌توان به سياست‌ ثبات قيمتي ارز ربط داد؛ چراكه نرخ ارز بعد از ناآرامي‌هاي اخير چندان دچار تغييرات جدي نشد و التهاب شديدي را تجربه نكرد. از آنسو، كارشناسان خودرويي درباره نزولي شدن بازار مي‌گويند: «حاشيه سود خريد خودرو كم شده و اشتياقي براي خريد خودرو وجود ندارد.» به گفته آنها، « سه سال پيش خيلي شور و اشتياق اين كار وجود داشت و تقاضا كاذب بود نه مصرفي، اما در حال حاضر ديگر اينطور نيست كه خودرو را بخرند و بدون استفاده نگه دارند. ۷ ماه است كه تقريبا سود خريد و فروش خودرو جزئي شده و ديگر توجيه اقتصادي ندارد.» عامل مهم اثر گذار ديگر بر قيمت‌ها، تداوم سياست واردات خودرو وشتاب گرفتن آن در نيمه دوم سال جاري است؛ چنانچه طبق پيش بيني‌ها، در اين نيمه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد كشور شود. اين ميزان واردات، ريزش بيشتر قيمت‌ها در بازار خودروهاي وارداتي را به همراه خواهد داشت.

 

قيمت خودرو در هفته‌اي كه گذشت

بررسي روند بازار خودرو حاكي از آن است كه طي يكي دو روز گذشته، پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قيمت ۳۳۸ ميليون تومان و پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۳۱۸ ميليون تومان به فروش رفته است. رصد بازار نشان مي‌دهد، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۴۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ نيز ۷۴۵ ميليون تومان در بازار معامله شده است.

ارزيابي‌ها نيز حاكي از اين است كه، پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳، يك ميليارد و ۳۰ ميليون تومان به فروش رفته است.

پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نيز ۶۶۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قيمت ۸۲۰ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۷۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد، تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار به قيمت ۸۹۰ ميليون تومان رسيده و تارا دنده‌اي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز ۷۵۰ ميليون تومان ارزشگذاري شده است. بنابر آمارها، دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ يك ميليارد و ۱۰ ميليون تومان در بازار معامله مي‌شود، اما دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ ميليون تومان قيمت خورده است.

از آنسو، راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نيز به قيمت 620 ميليون تومان به بازار عرضه شده است، اما راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۹۰ ميليون تومان به فروش رفته است. ساينا S دنده‌اي دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۰ ميليون تومان قيمت خورده است.

همچنين بنابر قيمت‌هاي اعلامي سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۶۰ ميليون تومان فروخته شده است. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۱۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرده و كوييك GX L دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ نيز به قيمت ۴۳۰ ميليون تومان به فروش رفته است.

 

عوامل اثر گذار بر قيمت خودرو

بازار خودرو ايران، به مسائل سياسي و بين‌المللي حساسيت نشان مي‌دهد؛ چراكه اين مسائل بيش از هر اتفاق ديگري، بازار ارز را متاثر از خود مي‌سازد. در چنين شرايطي گاهي مخاطبان بازار در طرف عرضه و تقاضا رفتار هيجاني از خود نشان مي‌دهند.

قيمت خودرو اين هفته را بيش از هر مولفه ديگري تحت تاثير تنش‌هاي خاورميانه پشت سر گذاشت. اما بررسي بازار خودرو طي هفته گذشته، حكايت از آن دارد كه تحولات منطقه‌اي، چندان تاثيري بر بازار نداشته است؛ به‌طوري‌كه در اين بازه، قيمت محصولات داخلي رشد قيمتي چنداني را تجربه نكردند.

در بررسي اين تغييرات در واكنش بازار نسبت به اتفاقات سياسي و منطقه‌اي مي‌توان به علل و عوامل مختلفي اشاره كرد. يكي از عوامل، سياست‌ ثبات قيمتي ارز است كه از طرف دولت دنبال مي‌شود. چراكه نرخ ارز بعد از ناآرامي‌هاي اخير چندان دچار تغييرات جدي نشد. و التهاب شديدي را تجربه نكرد.

از آنسو، با توجه به اينكه قيمت خودرو طي سال‌هاي اخير رشد قابل توجهي داشته و به عبارتي بهتر به سقف قيمتي خود رسيده و خودرو تبديل به كالاي لوكس شده، حساسيت تقاضا به قيمت نيز افزايش پيدا كرده است. به عبارتي ديگر، با افزايش قيمت، ميزان قابل توجهي از تقاضا كاهش مي‌يابد كه اين امر موجب مي‌شود بازار به سمت رشد قيمت بيشتر حركت نكند.

عامل اثر گذار ديگر بر بازار خودرو، تداوم سياست واردات خودرو در نيمه دوم سال جاري است. درو واقع با اختصاص يك ميليارد دلار ارز براي واردات خودرو در سال جاري، پيش‌بيني مي‌شود كه در نيمه دوم سال حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد كشور شود. اين ميزان واردات مي‌تواند ريزش بيشتر قيمت‌ها در بازار خودروهاي وارداتي را به همراه داشته باشد. در صورت افزايش پيدا نكردن انتظارات تورمي و كنترل قيمت ارز، بازار خودروهاي وارداتي مستعد كاهش بيشتر قيمت‌ها در نيمه دوم سال خواهد بود.

دراين ميان، برخي اما بر اين عقيده‌اند كه در شرايط تنش نظامي و افزايش احتمال جنگ، بازار خودرو دچار سقوط آزاد مي‌شود؛ اما با توجه به تاثيرپذيري بازار خودرو ايران از نرخ ارز، در واقع اين تورم دلاري است كه در اين بازار تخليه مي‌شود. البته در صورت استمرار شرايط مناقشه‌اي يا بروز شرايط جنگ نظامي، طبيعتا در بلندمدت ريسك نگهداري خودرو به عنوان سرمايه افزايش مي‌يابد و در چنين شرايطي ترمز افزايش قيمت خودرو نيز كشيده مي‌شود.

 

كارشناسان چه مي‌گويند؟

به گفته كارشناسان بازار خودرو، طي هفته گذشته هم به‌وضوح مشاهده شد و بازار خودرو در واكنش به مناقشات خاورميانه نوساني در محدوده 5 درصد از خود بر جاي گذاشت و در نهايت هم به همان كانال‌هاي قبلي بازگشت. پيش‌بيني بابك صدرايي كارشناس خودرويي، هم از بازار اين است كه به احتمال فراوان محصولات مختلف داخلي، مونتاژي و وارداتي در محدوده قيمتي كنوني بمانند و درنهايت تغيير چنداني به ثبت نرسانند. ازجمله آنكه دولت چهاردهم به‌تازگي فعاليت خود را آغاز كرده و سعي در اجراي سياست تثبيت قيمتي دارد.

در همين حال، يك كارشناس ديگر بازار خودرو بر اين باور است، كه حاشيه سود خريد و فروش خودرو كم شده است. اشتياقي براي خريد خودرو وجود ندارد و تقريبا از وضعيتي كه خودرو براي حفظ سرمايه خريداري مي‌شد خارج شده‌ايم. فيروز نادري، درباره وضعيت فعلي بازار خودرو مي‌گويد: قيمت‌ها در بازار خودرو يك مقدار افزايشي بوده، اما خريد و فروش چنداني وجود ندارد.

اين كارشناس خودرويي بر اين باور است كه قيمت‌ها در بازار خودرو نبايد جهش آنچناني داشته باشد، چرا كه تقاضا خيلي كمتر از سال‌هاي گذشته است و خريدها مانند قبل هيجاني نيست، منتها تحولات سياسي باعث جهش قيمت خودرو مي‌شود و خريدار در بازار زياد نيست.

او در گفت‌وگويي كه با «اقتصاد آنلاين» داشته، بيان كرده: اگر اتفاق سياسي رخ ندهد، بازار خودرو آرام مي‌شود و قيمت‌ها خود به خود پايين مي‌آيد، چون عرضه خودرو نسبت به تقاضا بييشتر شده و تقريبا جوابگوي تقاضا است؛ واردات خودرو به كشور شدت گرفته است، تعهد خودروسازان داخلي هم كم كم در حال تمام شدن است و مجدد پيش فروش مي‌گذارند، اين وضعيت باعث مي‌شود بازار تقريبا ثبات پيدا كند.

اين اظهارات نشان مي‌دهد، كه حاشيه سود خريد خودرو كم شده است و اشتياقي براي خريد خودرو وجود ندارد. تقريبا از وضعيتي كه خودرو براي حفظ سرمايه خريداري مي‌شد خارج شده‌ايم، چون سود اين كار كم شده است. سه سال پيش خيلي شور و اشتياق اين كار وجود داشت و تقاضا كاذب بود نه مصرفي، اما در حال حاضر ديگر اينطور نيست كه خودرو را بخرند و بدون استفاده نگه دارند.

گفته‌هاي نادري گوياي اين است كه ۷ ماه است كه تقريبا سود خريد و فروش خودرو جزئي شده است و ديگر توجيه اقتصادي ندارد. او در مورد قيمت خودروهاي پرطرفدار داخلي نيز گفته است: ۲۰۷ پرطرفدارترين ماشين داخلي است كه حدود ۸۰۰ ميليون تومان قيمت دارد و بعد از آن كوئيك از گروه خودروسازي سايپا در رنج قيمتي ۴۲۰ تا ۴۳۵ ميليون تومان پرطرفدار است.

اين كارشناس بازار خودرو در مورد خريد و فروش خودروهاي وارداتي هم با ارايه عداد و ارقام بيان كرده كه تقريبا ارزان‌ترين خودروي وارداتي يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان قيمت دارد و برخي از اين ماشين‌ها تا سه ميليارد و ۸۰۰ ميليون هم خريد و فروش مي‌شود. حاشيه سود معامله خودروهاي وارداتي حدود ۵۰۰ ميليون تومان است.