رييس سازمان توسعه تجارت اعلام كرد

ايران آماده اجراي موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسيا

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۱:۰۶:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۲۶۱۵

رييس سازمان توسعه تجارت، درباره موافقتنامه تجارت آزاد بين ايران با پنج عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا اظهار كرد: ۵ كشور شمالي ايران با يكديگر وارد پيماني به نام اتحاديه اوراسيا شامل كشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان شدند.

رييس سازمان توسعه تجارت، درباره موافقتنامه تجارت آزاد بين ايران با پنج عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا اظهار كرد: ۵ كشور شمالي ايران با يكديگر وارد پيماني به نام اتحاديه اوراسيا شامل كشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان شدند. از ميان اين پنج كشور، ما با ارمنستان مرز زميني مشترك داريم و با دو كشور قزاقستان و روسيه از طريق درياي خزر همسايه‌ايم. اين پنج كشور اتحاديه‌اي تشكيل دادند؛ ميان خودشان تجارت را آزاد و بسياري از قوانين و مقررات‌شان را با يكديگر هماهنگ كردند كه از جمله اين قوانين مي‌توان به قوانين گمركي، زيست‌محيطي و قوانين استانداردها اشاره كرد.

به گفته دهنوي تجارت آزاد به معني اين است كه بر بسياري از كالاها تعرفه كلا از بين برود و صفر شود كه اين مذاكرات دي ماه سال گذشته منجر به نتيجه و اين قرارداد امضا شد. پس از امضا، اين قرارداد بايد در مجالس هر پنج كشور اتحاديه و مجلس شوراي اسلامي كشورمان به تاييد برسد. اين روال اداري در حال حاضر در پنج كشور انجام و در مجلس‌هاي‌شان تصويب شده است و در ايران نيز مراحل پاياني را طي مي‌كند.

وي ادامه داد: پس از تاييد در شوراي نگهبان هنگامي كه اين طرح ابلاغ شود و اين اقدامات در دو كشور ديگر اتحاديه نيز انجام شود نقطه آغازي براي اجرايي‌سازي اين پيمان خواهد بود كه اين مساله نيز يك فرآيند چند ماهه دارد به اين دليل كه بايد هماهنگي‌هايي ميان گمركات، مبادي ورود و خروج دو كشور و نهايي كردن ليست‌ها انجام شود. بعد از انجام تمام اين اقدامات ۸۷ درصد كالاهايي كه در تجارت بين اين كشورها وجود دارد مشمول اين تجارت آزاد خواهند بود.  رييس سازمان توسعه تجارت با تاكيد بر اينكه تجارت آزاد به معناي تجارت بدون تعرفه و اولين تجربه براي ايران است اظهار كرد: ايران با كشورهاي مختلفي تجارت ترجيحي دارد اما به اين شكل با يك اتحاديه ، تجارت آزاد را تاكنون تجربه نكرده است كه به اعتقاد ما فرصت تجارت آزاد يك ميدان عمل جديد و يك حوزه بازي جديد براي تجارت خارجي كشورمان خواهد بود.
دهنوي تصريح كرد: هنگامي كه وارد يك پيمان تجاري مي‌شويم به معني اين نيست كه ما مي‌رويم از طرف مقابل‌مان كلي امتياز دريافت مي‌كنيم و هيچ امتيازي به آن نمي‌دهيم قاعدتا گفت‌وگوهاي خيلي مفصلي انجام مي‌شود هر كدام از كشورها بر ليست كالاهايي كه دارند يك تحفظاتي دارند. به‌طور مثال بعضي از كالاها براي‌شان استراتژيك است و اجازه نمي‌دهند كه كشورهاي ديگر بخواهند از سد تعرفه‌ها عبور كنند. به همين دليل نيز ۸۷ درصد كالاها مشمول شدند كه كالاهاي استراتژيك در آن ۱۳ درصد قرار مي‌گيرند.
وي افزود: در ساير كالاها بايد ياد بگيريم كه تجارت كردن راهي است براي اينكه توليد خودمان را هم ارتقا دهيم به اين معنا كه اگر ما نتوانيم كالايي توليد كنيم كه در عرصه جهاني يا در يك مقياس كوچك‌تر در اتحاديه اوراسيا با كالاهاي توليدي در كشورهاي ديگرقابل رقابت باشد، به اين معنا است كه هيچ موقع نمي‌توانيم صادرات‌مان را توسعه بدهيم.
معاون وزير صمت تاكيد كرد: براي اينكه صادر‌كننده خوبي تلقي شويم بايد توليد كالاي رقابت پذير داشته باشيم اينگونه توليدات مي‌تواند واردات ما را كاهش بدهد و هم مي‌تواند فرصت‌هاي جديد صادراتي ايجاد كند. از سويي نيز بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه واردات منجر به توسعه تجارت مي‌شود و يك جنبه نيز دارد كه افزايش رفاه براي مردم است چرا كه ممكن است يك كشور در توليد كالايي نسبت به ما عملكرد بهتري داشته باشد وقتي كه ما با يك كشور وارد پيمان دوستانه‌اي مي‌شويم و تجارت مي‌كنيم مي‌توانيم آن كالا را ارزان‌تر براي كشورمان تامين كنيم بنابراين واردات مي‌تواند در اين صورت براي ما رفاه ايجاد كند. اين نكته را بايد در نظر داشته باشيم كه ممكن است بخشي از اين واردات مربوط به مواد اوليه‌اي باشد كه در كشور ما در فرآيند توليد قرار مي‌گيرد و زمينه صادرات جديدي را براي ما ايجاد مي‌كند. وي ادامه داد: ولي در قالب اتحاديه‌ها ما فقط وارد پيمان تجاري مي‌شويم به اين معنا كه در مبادي ورود و خروج خودمان اين تعرفه‌ها را با يكديگر هماهنگ مي‌كنيم و اگر بتوانيم مقررات مربوط به حوزه‌هايي مثل استاندارد را هم هماهنگ كنيم يك اتفاق خيلي بزرگ مي‌افتد.

رييس سازمان توسعه تجارت همچنين درباره مسائل مالي و بانكي نيز اظهار كرد: در مذاكراتي كه با اتحاديه انجام شد، پيشرفت‌هاي خوبي داشتيم و در حال طراحي مكانيزم‌هايي هستيم كه بتواند خدمات مالي و بانكي را به شكل بهتري به تجار و بازرگانان و هم سرمايه‌گذاران و صادركنندگان خدمات فني مهندسي ارائه دهد. هنگامي كه در مورد توسعه تجارت صحبت مي‌كنيم نبايد خيلي روي كالا ذهن‌مان متمركز باشد؛ يكي از ابزارهاي قدرتمند ما و نقاط مزيت بسيار قوي ما صادركنندگان خدمات فني مهندسي‌مان هستند كه هم دانش خيلي خوبي دارند هم تكنولوژي دسترسي دارند و پروژه‌هايي كه انجام دادند نمونه است و به همين خاطر تقاضاي خوبي در آن سمت براي اينكه پروژه‌ها را به پيمانكاران ايراني بدهند وجود دارد و فكر مي‌كنم بخش بزرگي از توسعه تجارت ما مي‌تواند صادرات خدمات فني مهندسي به كشورهاي اوراسيا باشد به شرطي كه بتوانيم آن زيرساخت‌ها را به خصوص در حوزه بانكي و ضمانتنامه‌ها براي اين صادركنندگان‌مان تامين كنيم.