افزايش   موارد   ابتلا   به   تب   دنگي   در  كشور

افزايش موارد ابتلا به تب دنگي در كشور

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۱:۲۲:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۲۶۲۷

همان‌طور كه از قبل بسياري از كارشناسان و متخصصان بيماري‌هاي واگيردار به مساله افزايش همه‌گيري تب دنگي در پاييز اشاره كرده بودند افزايش هر روز آمار مبتلايان نشان مي‌دهد كه اين بيماري در كشور ما رو به افزايش است و بايد راهكارهاي مناسبي براي جلوگيري از شيوع آن در كشور مورد توجه قرار گيرد.

همان‌طور كه از قبل بسياري از كارشناسان و متخصصان بيماري‌هاي واگيردار به مساله افزايش همه‌گيري تب دنگي در پاييز اشاره كرده بودند افزايش هر روز آمار مبتلايان نشان مي‌دهد كه اين بيماري در كشور ما رو به افزايش است و بايد راهكارهاي مناسبي براي جلوگيري از شيوع آن در كشور مورد توجه قرار گيرد. مساله اينجاست كه بسياري از مبتلايان به اين بيماري كساني هستند كه از كشورهاي ديگر وارد ايران شده‌اند اما افزايش تعداد مبتلايان بومي زنگ خطري است كه بايد به آن توجه كرد. مساله مهم ديگر اين است كه در برخي از شهرهاي جنوبي وضعيت ابتلا به اين بيماري به هشدار قرمز رسيده و اين مساله مي‌تواند ميزان شيوع در كشور را افزايش دهد. سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت نسبت به شيوع بيماري تب دنگي در كشور هشدار داد. قباد مرادي درباره وضعيت تب دنگي در كشور اظهار داشت: موارد تب دنگي در كشور ما افزايش پيدا كرده است و از سال ۱۳۹۵ تا پايان سال ۱۴۰۲، ۷۵ مورد بوده و از پايان سال گذشته ميزان مبتلايان كه همه آن وارده بوده، افزايش يافته است. او ادامه داد: از ابتداي امسال (۱۴۰۳) تاكنون تعداد مبتلايان تب دنگي به ۲۲۶ مورد رسيده است. بسياري از مبتلايان وارده از كشورهاي مختلف از‌جمله امارات، پاكستان، عمان و... بوده است. مرادي اذعان كرد: علت اشاره به كشورهاي همسايه از اين جهت است كه اين كشورها آلوده به تب دنگي هستند و تاكنون ۷۶ مبتلا انتقال محلي دارند يعني كشور ما اكنون كاملا مستعد است كه اين بيماري فراگير و به ديگر افراد نيز منتقل شود.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به وضعيت بيماري تب دنگي در برخي از شهرها همچون چابهار واقع در استان سيستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان كرد: در شهر چابهار بيش از ۹۰ مورد بيماري تاكنون ثبت شده است. موارد تب دنگي در استان‌هاي فارس، هرمزگان، قزوين، گيلان و اصفهان نيز گزارش شده و ممكن است بخشي از موارد وارده باشد.

 

خطر انتقال محلي تب دنگي
در خطه‌هاي شمالي و جنوبي كشور

مرادي نگراني‌ها در‌خصوص شيوع بيماري دنگي در خطه‌هاي شمالي و جنوبي كشور را به دليل انتقال محلي آن جدي‌تر قلمداد كرد و گفت: تب دنگي ازجمله بيماري‌هاي نوپديد است و صرفا منحصر به كشور ما نيز نيست و مرگ و مير بالايي ندارد و مرگ و مير آن كمتر از يك درصد است.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت تاكيد كرد: تاكنون ۷ ميليون ابتلا به تب دنگي در سراسر جهان گزارش شده و اكنون ۱۴۰ كشور دنيا درگير اين بيماري هستند و از اين حيث اين آمار را ارايه مي‌كنم كه فقط كشور ما درگير اين بيماري نيست و در كشور ما در بين كشورهاي همسايه، انتقال محلي تب دنگي ديرتر به وقوع پيوست. او بر لزوم هوشياري همه دستگاه‌ها درخصوص شيوع و گسترش تب دنگي تاكيد و تصريح كرد: مردم و دولت بايد فضاهاي مستعد رشد لارو اين پشه را از جمله گودال‌هاي آب، فاضلاب‌هاي روباز و حتي ظروف گلدان‌ها را پاكسازي كنند.

مرادي يادآور شد: علائم شايع اين بيماري تب، بدن درد، كوفتگي و خستگي است و ممكن است در برخي موارد وخيم‌تر شود و به شكل سيستماتيك آنها را درگير و سبب نارسايي برخي ارگان‌ها شود.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت با اشاره به دوره كمون تب دنگي در بدن بيمار گفت: از وقتي كه بيماري وارد بدن مي‌شود تا وقتي كه علائم شروع مي‌شود بين ۴ تا ۷ روز است و بين ۷ تا ۱۰ روز بيماري در بدن مي‌ماند.

 

وضعيت قرمز چابهار در تب دنگي

او بار ديگر تاكيد كرد كه يكي از نقاط انتقال تب دنگي شهر چابهار بوده و تاكنون نزديك به ۱۰۰ نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند و شاهد انتقال محلي اين بيماري هستيم و چون عامل انتقال همچون بيماري مالاريا، پشه است، تاكنون بيش از ۷۰۰ نقطه از مناطق عامل اين بيماري شناسايي شده است.

مرادي خاطرنشان كرد: در مواجهه با اين بيماري، شناسايي سريع بيماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها امري ضروري است و نبايد بيماران در فضاي باز قرار بگيرند، چراكه ممكن است بدن آنها توسط پشه گزيده شود و به بدن ساير افراد انتقال يابد.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: براساس اطلاعات واصله، بيماري‌يابي بسيار وسيعي در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع ۵۰۰ متري محل زندگي فرد بيمار را به وسيله مه‌باشي تركيبي از سم و گازوييل پاكسازي مي‌كنند و اطرافيان فرد بيمار نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

او ادامه داد: تاكنون آموزش‌هاي اختصاصي براي مردم و براي مديران و مسوولان در منطقه چابهار داده شده و مديركل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نيز چهارمين بازديد خود را از منطقه چابهار انجام داده است تا موارد را از نزديك بررسي كند.

براساس گزارش پايگاه خبري وزارت بهداشت، مرادي گفت: يكسري آموزش‌هاي عمومي از‌جمله اينكه چگونه لباس بپوشند و آب‌هاي راكد را چگونه پاكسازي كنند و چگونه پشه‌بند ببندند نيز به مردم داده شده است.