ارتباط  ايران  و  روسيه  راهبردي  است
مسعودپزشکیان در ديدار باولادیمیر پوتین مطرح کرد

ارتباط ايران و روسيه راهبردي است

۱۴۰۳/۰۷/۲۱ - ۰۱:۴۵:۲۲
|
کد خبر: ۳۲۲۶۲۹

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در حاشيه حضور در همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبناي صلح و توسعه» كه به مناسبت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» در تركمنستان برگزار شد، با رييس‌جمهور روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در حاشيه حضور در همايش بين‌المللي «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبناي صلح و توسعه» كه به مناسبت سيصدمين سالگرد «مختومقلي فراغي» در تركمنستان برگزار شد، با رييس‌جمهور روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

مسعود پزشكيان ظهر روز جمعه در ديدار آقاي «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري فدراسيون روسيه، تاكيد بر توسعه همكاري‌هاي مشترك بين دو كشور گفت: ارتباط ‌ما با روسيه صميمانه و ‌راهبردي است.

رييس‌جمهور با ابراز خرسندي از فرصت ديدار با همتاي روس خود گفت: از نظر اقتصادي و فرهنگي ارتباطات ما روز به روز تقويت شده و قوي‌تر مي‌شود. روند رو به رشد همكاري‌هاي ايران و روسيه با توجه به اراده رهبران عالي دو كشور به ضرورت تقويت اين ارتباطات بايد تسريع شود.

پزشكيان با بيان اينكه ايران و روسيه ظرفيت‌هاي متقابل و مكمل خوبي دارند و مي‌توانند به يكديگر كمك كنند، افزود: مواضع ما در جهان خيلي نزديك‌تر از ديگران به يكديگر است.

رييس‌جمهور با ابراز اميدواري نسبت به تسريع در امضاي سند راهبردي مشاركت ايران و روسيه، بر توسعه همكاري‌هاي فيمابين تاكيد كرد و اظهار داشت: اميدوارم در جريان حضور در اجلاس بريكس در روسيه، اين معاهده را نهايي كنيم.

پزشكيان با اشاره به وضعيت بحراني منطقه تصريح كرد: رژيم صهيونيستي هيچ‌ چارچوب حقوقي و انساني بين‌المللي را رعايت نمي‌كند و شرايط در منطقه بحراني است؛ ‌كشورهاي اروپايي و امريكا نمي‌خواهند ارتباطات كشورهاي منطقه در بستر آرامي ادامه يابد.

رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين گفت‌وگو اظهار داشت: همكاري‌هاي دو ‌كشور براي ما اولويت بالايي دارد و توسعه روابط و افزايش حجم تجارت ميان دو طرف خيلي خوب در حال انجام است.

ولاديمير پوتين ضمن دعوت از رييس‌جمهوري اسلامي ايران براي شركت در اجلاس بريكس و برگزاري نشست مشترك دوجانبه گفت: ما به‌طور مشترك در سطح بين‌اللملي همكاري مي‌كنيم و ارزيابي‌ها و رويكردهاي جهاني ما يكسان است.

همچنين رييس‌جمهور گفت: نگاه به وحدت و ايجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامي نيست بلكه صحبت از صلح و تعميق برادري و پي‌ريزي گفتمان وفاق نياز امروز جامعه بين‌المللي است.

مسعود پزشكيان در جريان سفر به تركمنستان با حضور در همايش بين‌المللي ارتباط متقابل عصرها و تمدن‌ها، بيان كرد: در ابتدا از رييس‌جمهور محترم و رهبر محترم ملي تركمنستان براي دعوت از اينجانب و ميزباني نشست مهم فرهنگي بزرگداشت شخصيت بزرگ عاشق شهير مختومقلي فراغي با عنوان ارتباط متقابل اعصار و فرهنگ‌ها، زيربناي صلح و توسعه در شهر عشق آباد صميمانه تشكر مي‌كنم.

وي در ادامه اظهار كرد: عاليجنابان، آقايان و خانم‌ها، در قلمروی سياسي و فرهنگي بزرگي كه امروز ايران و تركمنستان در قلب آن جاي گرفته‌اند و در روزگار سلجوقيان و شاعران و تاريخ نگاران، سر حد آن را از جيحون تا فرات و گاه از كاشغر تا حلب ذكر كردند از ديرباز مردماني با صلح و صفا زندگي مي‌كنند كه با وجود گوناگوني و تنوع در قوميت و زبان، ميراث تمدني و فرهنگي مشتركي دارند. در اين قلمرو سرزميني گسترده، ساختار فرهنگي كم و بيش واحد و منسجمي حاكم بوده است. روابط ايران و تركمنستان همواره دوستانه و سازنده و برپايه منافع متقابل شكل گرفته است. رييس‌جمهور در ادامه تصريح كرد: با وجود اقوام گوناگون، زبان‌ها و گويش‌هاي مختلف و نيز برآمدن و برافتادن سلسله‌هاي حكومتي مختلف، نمودهاي فرهنگي اين‌ پهنه عظيم همواره از آبشخورهاي يكسان سيراب شده است و از اين رو جلوه‌هاي گوناگون فرهنگ، هنر و ادبيات چنان مشابهت و نزديكي دقيقي دارد كه جز با قائل شدن به زيرساخت فرهنگي واحد قابل توصيف و توجيه نيست. وي گفت: روابط و دوستي دو ملت بزرگ ايران و تركمنستان به عنوان دو همسايه با مرزهاي طولاني همواره روابطي دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتني بر منافع متقابل بوده است و از روندي روبه رشد و متوازن در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي برخوردار است.

وي در ادامه تاكيد كرد: بخش‌هاي مهمي از تاريخ مانند ادبيات و فرهنگ مردم ايران با مردم حوزه تمدني آسياي مركزي از پيوستگي بالايي برخوردار است و بسان نوري است كه از يك منشور تابيده و جهان پيرامون ما را غرق در شكوه و وسعت گيراي خود ساخته است. وجود دين اسلام و گسترش آيين‌هاي اسلامي از مسير ايران به آسياي مركزي و تبادل فرهنگي و ديني ايجاد شده در كنار قرابت زباني ميان اقوام ايراني با قوميت‌هاي ساكن در گستره آسياي مركزي نيز بر رونق و درخشش اين غناي تمدني مشترك افزوده است.

پزشكيان افزود: خانم‌ها و آقايان، قوام و پايداري روابط دوستانه ميان ملت‌ها وام‌دار فعاليت‌ها و دغدغه‌هاي عالمان اخلاق و معنويت است. تبادل انديشه و تعاملات فرهنگي ميان‌ گروه‌هاي انساني خارج از اراده دولت‌ها شكل گرفته و مرز و حصار نمي‌شناسد. در اين ميان نقش اسطوره‌هاي شعر و ادب ما همچون فردوسي و رودكي و سعدي و خيام و بسياري ديگر از ستارگان آسمان علم و هنر در معرفي فرهنگ ناب و غناي مشرق زمين بر كسي پوشيده نيست. اديب فرزانه و شاعر بزرگمان مختومقلي فراغي نيز مصداق بارزي از اين سير تمدني و پرچم‌دار اعتلاي فرهنگ و زبان تركمن است. كسي كه در طول حيات پر ثمر خويش تاثير شايسته و مهمي را در رشد مفاهيم ارزشمند انساني برجاي گذاشته و جاذبه هنر و اشعار زيبايش گلستان ادبيات ما را معطر ساخته است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: بسياري از دلايل ماندگاري آداب، سنن و گويش‌هاي زباني ما مديون تلاش بسيار بزرگاني بوده است كه از جان مايه گذاشتند. اگر زبان فارسي شاعران بزرگي چون فردوسي را براي احياي خود ديده است، زبان و ادب تركمن نيز مديون تلاش شاعران و اديبان بزرگي همچون مختومقلي است كه نقش بي‌بديلي براي حفظ ادبيات تركمن از خود بر جاي گذاشته است. شايد بزرگ‌ترين دغدغه مختومقلي حفظ كرامت انساني در بستر حوادثي باشد كه هنوز هم محيط پيرامون ما را در معرض تهديد و تاثير خود قرار داده است.

وي در ادامه بيان كرد: توجه به معنويت، اخلاق، عدالت و آزادي، اتحاد، برابري حقوق انسان‌ها در كنار درك درست از مفاهيم اسلامي و عشق به اهل بين عصمت و طهارت تجلي بخش انديشه و سامان فكري اين عارف بزرگ است. ديوان اشعار و آثار برجاي مانده از وي گوياي دريايي از مضامين اخلاقي، سياسي و اجتماعي است كه وسعت انديشه و غناي كلمه وي را يادآور مي‌سازد. گستره تاثير و نفوذ ادبيات فاخر مشرق زمين زواياي بديعي از شور و سير به معرفت را به نمايش گذاشته است و اشعار مختوم قلي به عنوان گنجينه‌اي از سجاياي اخلاقي نيز در همين منظومه جاي دارد.

پزشكيان ادامه داد: در باور اين شاعر بزرگ، دين اسلام هدفي جز سعادت بشر ندارد و در جهت تكميل مكارم اخلاقي و پرورش و تعالي روح انساني به ظهور رسيده است. ما نيز در كنار بزرگان خود باور داريم كه اسلام دين صلح و برادري و بعثت پيامبر مكرم اسلام نيز جز براي كامل كردن مكارم اخلاقي نبوده است. وي تصريح كرد: يكي از موضوعاتي كه تمايل دارم در خصوص آن صحبت كنم وجود دسيسه‌هاي پنهان براي واگرايي و ايجاد دشمني ميان مذاهب اسلامي است. موضوعي كه لازم است مد نظر همه جوامع اسلامي قرار گيرد. بخش‌هاي مهمي از جهان اسلام در معرض تهديد افراط و رشد گروه‌هايي است كه فلسفه وجودي خود را در تعريف افتراق و جدايي جامعه اسلامي مي‌بينند. وقتي بزرگاني مانند مختومقلي صحبت از همگرايي و اتحاد جوامع اسلامي مي‌كنند به خوبي از زواياي تاريك و مصائب جدايي آگاه هستند. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: نگاه به وحدت و ايجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامي نيست بلكه صحبت از صلح و تعميق برادري و پي‌ريزي گفتمان وفاق نياز امروز جامعه بين‌المللي است اما در اين گذر هنوز هم بسياري از مولفه‌هاي يكجانبه گرايي، هم زيستي جامعه انساني را با اخلال مواجه كرده است. مصداق روشن آن را امروز در فلسطين و در ناديده انگاشتن حقوق ملتي مي‌بينيم كه داراي تاريخ، فرهنگ و عناصر هويتي مشخص و مختص به خود هستند. وقتي صحبت از ظلم و بي‌عدالتي مي‌شود، تصوير رنج‌ مردم بي‌پناه غزه در ذهن ما تقش مي‌بندد. عمق بحران غزه و قساوت به كار رفته در اين جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشيانه به شهرهاي لبنان خارج از توصيف است.

پزشكيان بيان كرد: از ديگر موضوعات و مصاديق شعر مختوم قلي درك درست و ترس وي از رونق جعل و آسيبي بود كه از جهت بي‌سوادي يا دوري از اخلاق مي‌توانست جامعه بشري را به سوي تعصب كور سوق دهد. بي‌اخلاقي و دوري از معنويت سال‌ها است كه روزگار ما را با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه كرده است.

رييس‌جمهور افزود: در پايان فرصت را مغتنم دانسته و از دولت تركمنستان مجددا بابت برگزاري اين نشست مهم فرهنگي تشكر مي‌كنم. اميدوارم با تقويت و توسعه همكاري‌هاي فرهنگي و به خصوص برگزاري مراسم‌هاي مشابه گام‌ مهمي در زمينه معرفي شايسته مفاخر و گنجينه‌هاي ادبي مشترك‌مان برداشته باشيم.