رييس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها تريبون را در اختيار مخالفان قرار داد

پزشكيان: من از گفت‌وگو «باكي» ندارم

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۳۶:۳۶
|
کد خبر: ۳۲۲۶۷۵

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه هر جناح و دسته‌اي كه حرف درست را بياورد موظف هستيم، بپذيريم گفت: در برابر حرف درست ايستادن ظلم است. ما بايد بهترين مسير را براي حل مشكل پيدا كنيم.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه هر جناح و دسته‌اي كه حرف درست را بياورد موظف هستيم، بپذيريم گفت: در برابر حرف درست ايستادن ظلم است. ما بايد بهترين مسير را براي حل مشكل پيدا كنيم.

مسعود پزشكيان در مراسم آغاز سال تحصيلي ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در دانشگاه تهران، بيان كرد: اگر اميدي به آينده كشور داريم وابسته به دانشگاه است. البته صنعتگران و توليد‌كنندگان بال بزرگي هستند.

وي ادامه داد: در پزشكي ما چارچوب‌هايي ياد گرفتيم و بر اساس آن جلو مي‌رويم. خيلي هم پروتكلي نيستم. مي‌خواهم صريح نگاهم را بگويم. نگاه بنده اين است كه دانشگاه و دانشگاهيان كشور را در قله علم و تكنولوژي قرار دهند.

رييس‌جمهور همچنين اظهار كرد: وقتي ذهن خودم را در جواني به ياد مي‌آورم، وقتي مي‌خواستيم درس بخوانيم ديديم در قسمت‌هايي مردم ما رنج دارند و پزشك نداريم. رفتيم تا جاي ممكن درس خوانديم تا مشكل مردم را برطرف كنيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: من تصور مي‌كردم ما موظف هستيم درد و رنج مردمان را خودمان حل كنيم. امروز كه اينجا ايستاده‌ام، نه به خاطر پست و مقام، بلكه براي حل مشكلات مردم است. كسي جز ما قرار نيست مشكلات را حل كند. به دنبال پول و مقام و اسم نبوديم. آنچه كه به دنبال آن هستيم و از دانشجويان و اساتيد انتظار داريم حل گره‌ها و مشكلات است. كسي كه ذهن خلاق دارد و انگيزه دارد مي‌تواند موفق شود.
رييس‌جمهور ادامه داد: ما بايد به كشور اول منطقه تبديل شويم. به عنوان يك ايراني وقتي مي‌بينم خارجي‌ها در چه نقطه‌اي هستند براي من افت است. مي‌گويم چرا بايد آنها آنجا باشند، ما اينجا باشيم؟ من اگر توان و علم و مهارتي دارم براي مردم من است بايد كاري كنم كه مردم ما به جايي برسند كه از كسي كم‌تر نباشيم. ما از كسي كم‌تر نيستيم، اينكه مي‌گويم وفاق داشته باشيم و براي چه دعوا مي‌كنيم ؟.مبناي من قرآن است. وي تصريح كرد: خداوند در قرآن مي‌گويد كه چه كسي ظالم‌تر از فردي است كه دروغ بگويد، يا حرف درست را تكذيب كند. كسي كه در برابر حرف درست سر خم كند . جهنم جاي كساني است كه حرف درست را نمي‌پذيرند. هر جناح و دسته‌اي كه حرف درست را بياورد موظف هستيم، بپذيريم. در برابر حرف درست ايستادن ظلم است. ما بايد بهترين مسير را براي حل مشكل پيدا كنيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما بايد حرف را محكم بزنيم. يعني بر اساس مستندات علمي حرف بزنيم. حرفي را نبايد بگوييم كه چهار روز بعد عوض كنيم. حرف درست برخاسته از مباني علمي است. چپ و راست يا مذهبي يا غير مذهبي حرف درست بياورد ما بايد بپذيريم. ما مشكلي نداريم. حرف هر كسي را حاضريم بشنويم.در خارج منابع دانشگاه را دولت مي‌دهد يا دانشگاه پول در مي‌آورد؟ دانشگاه خودش بايد پول دربياورد. وي افزود: هر استاد دانشگاهي مي‌تواند گره‌اي را در اقتصاد، كشاورزي، فرهنگ و جامعه‌شناسي باز كند. ما يك سيستم اداري داريم و يك استاد داريم كه مي‌تواند مشكل سيستم اداري را حل كند. استاد قرارداد ببندد و مشكل را حل كند. من به استاد گفتم اين وضعيت كشاورزي برازنده ما نيست. تئوري را در عمل اجرا كنيد. در كلاس درس چگونه درخت به‌كارند و ماشين تعمير كنند؟
وي همچنين افزود: ما دوره‌اي به امريكا رفتيم، اكثر دانشجوهاي دكتري پروژه داشتند. شما مي‌توانيد مشكل اقتصاد، كشاورزي و صنعت ما را حل كنيد. هر كدام منطقه‌اي را بگيريد و با شما قرار داد ببنديم مشكل صنعتي يا اقتصادي يا كشاورزي را حل كنيد.
پزشكيان در ادامه خطاب به دانشجويان خاطرنشان كرد: به جاي اينكه در كلاس بنشينيد، برويد پروژه بگيريد و مشكل را حل كنيد. دانشكده كشاورزي تبريز ۳۴۰ هزار هكتار زمين دارد، اما اساتيد گير پول هستند. گفتم اين زمين را به من بدهيد سالي چند ميليارد براي شما پول در مي‌آورم. ما به دنبال اساتيدي هستيم كه به ما روش مديريت در سيستم را بگويند. برخي مديران مديريت مي‌خوانند اما زمان برخورد با نيروي انساني دعوا مي‌كنند. در كلاس آموزش مي‌دهيم، ولي وقتي بيرون مي‌آيند كار بلد نيستند.
وي در ادامه تصريح كرد: دل‌مان مي‌خواهد بهترين كلاس و بهترين روش آموزشي و بهترين روش ارزيابي را داشته باشيم. اكنون به دنبال آن هستيم.شما نيروهاي بزرگي هستيد. داشتند من را حذف مي‌كردند. من‌ها را دارند حذف مي‌كنند در حالي كه هر كدام از اين من‌ها مي‌توانند انقلابي در كشور ايجاد كنند. رييس‌جمهور اضافه كرد: من جراح قلبم و دانشجوي بدي نبودم، اما اكنون از خيلي از جراح‌ها عقب هستم. من بايد احترام فردي كه از من بهتر كار مي‌كند را نگه دارم. اگر بتوانيم به جوانان و اساتيد خود توجه كنيم، جوانان ما براي ماندن تشويق مي‌شوند. آنهايي كه در مملكت مانده و براي كشور زحمت مي‌كشند، بايد هواي اينها را داشته باشيم. پيگيري خواهيم كرد هواي اساتيد و نخبگان را داشته باشيم. اگر هواي اينها را داشته باشيم همه مي‌فهمند احترام علم و دانش و فرهيختگي را داريم و آنهايي كه مي‌خواهند بروند نيز خواهند ماند.
وي با بيان اينكه هواي اساتيد و كساني كه در مملكت تلاش مي‌كنند را خواهيم داشت، اظهاركرد: هر كاري بتوانيم براي اصلاح وضعيت اين عزيزان خواهيم كرد.ما مي‌توانيم از ديگران بهتر باشيم.حداقل پايين‌تر نباشيم. من از گفت‌وگو باكي ندارم. فرصت بگذارند مي‌آييم صحبت مي‌كنيم. حرف منطقي را با جان و دل مي‌پذيريم و حرف هم غيرمنطقي بود توضيح مي‌دهيم. پزشكيان در پايان تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم كشورمان به جايي برسد كه رهبري در چشم‌انداز مشخص كردند، اما متاسفانه به اسم رهبري كاري مي‌كنيم برخلاف آنچه كه در چشم‌انداز تعيين كردند. رهبري سرافرازي و سربلندي كشور را مي‌خواهند. ما مي‌توانيم با اساتيد و دانشجويان تمام مشكلات كشور را برطرف كنيم.