جزييات جمعيت ۸۵ ميليون نفري ايران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۳۸:۵۶
|
کد خبر: ۳۲۲۶۷۸

رييس مركز آمار با بيان اينكه آمار را حبس نمي‌كنيم و به زودي با دريافت داده‌هاي لازم آمار بخش مسكن ارايه مي‌شود، گفت: جمعيت كشور بيش از ۸۵ ميليون نفر است كه نزديك ۶۶ ميليون ساكن نقاط شهري و مابقي روستايي هستند. تعداد خانوارها نيز بيش از ۲۷ ميليون خانوار است. غلامرضا گودرزي در نشستي خبري اظهار كرد: ما در مركز آمار توليد آمار باكيفيت، به‌موقع و حرفه‌اي را تكليف خود مي‌دانيم.

رييس مركز آمار با بيان اينكه آمار را حبس نمي‌كنيم و به زودي با دريافت داده‌هاي لازم آمار بخش مسكن ارايه مي‌شود، گفت: جمعيت كشور بيش از ۸۵ ميليون نفر است كه نزديك ۶۶ ميليون ساكن نقاط شهري و مابقي روستايي هستند. تعداد خانوارها نيز بيش از ۲۷ ميليون خانوار است. غلامرضا گودرزي در نشستي خبري اظهار كرد: ما در مركز آمار توليد آمار باكيفيت، به‌موقع و حرفه‌اي را تكليف خود مي‌دانيم. در اين آمار نيز جهت‌گيري و موضع‌گيري نداريم. ان‌شاءالله تصميم‌گيران هم به اين نتيجه برسند كه استفاده از آمار حقي است كه بايد رعايت شود. وي درباره اختلاف برخي آمار مركز آمار ايران و بانك مركزي گفت: مباني هر دو دستگاه درست است. اما بعضا ممكن است سال پايه متفاوت باشد. الان هردو مركز قرار است از يك سال پايه استفاده كنند.

هركدام از ما كار حرفه‌اي و تخصصي خود را انجام مي‌دهيم و تا آنجا كه امكان دارد تلاش مي‌كنيم اعداد بيانگر واقعيت جامعه باشد. رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه تعامل بين مركز آمارو رسانه‌ها از اين پس منظم‌تر مي‌شود گفت: در حال حاضر در مقطعي هستيم كه انشاءالله جلسات با اصحاب رسانه افزايش خواهد يافت. رسانه‌ها نقش خوبي داشته‌اند اما بايد تعامل بيش از پيش باشد. صداوسيما در سرشماري به ما كمك مي‌كند. از سوي ديگر با درگاه مركز آمار بايد آشنايي بيشتري صورت گيرد. در ادامه اين نشست، عزيزي ـ مديركل دفتر كشاورزي مركز آمار- بيان كرد: ما حدود ۲۸۰ قلم آماري را دريافت مي‌كنيم كه حدود ۸ قلم در ارتباط با پرورش زنبور عسل به اين نتيجه رسيديم از داده‌هاي جهاد كشاورزي استفاده كنيم. بخش كشاورزي بر پايه زراعت و دامداري است و حجم بالايي از سوالات ما در اين بخش است. در ادامه گودرزي در پاسخ سوالي درباره نقش پژوهشكده آمار گفت: پژوهشكده آمار به زودي برآوردهايي را محاسبه و اعلام خواهد كرد؛ زيرا هركدام از موارد آماري ملاحظات خاص خود را دارد. كار دوم پژوهشكده كه قرار است انجام دهد اين است كه وارد تحليل شود؛ چرا كه مركز آمار نبايد تحليل ارايه دهد. وي گفت: جمعيت كشور بيش از ۸۵ ميليون نفر است كه نزديك ۶۶ ميليون ساكن نقاط شهري و مابقي روستايي هستند. تعداد خانوار نيز بيش از ۲۷ ميليون خانوار است. بعد خانوار نيز در كشور ۳.۱ است. انشاءالله سال ۱۴۰۵ تغييرات جمعيتي را با دقت به اطلاع مردم عزيز خواهيم رساند. رييس مركز آمار با بيان اينكه قصد داريم با كمك دستگاه‌ها آمار درست و دقيق ارايه دهيم گفت: اين آمارها مي‌تواند در اختيار تحليل گران قرار گيرد. كمكي كه رسانه‌ها مي‌توانند بكنند اين است كه يك فضاي بانشاط و مشاركتي براي ارايه آمار ايجاد كنند.

رييس مركز آمار درباره شائبه حبس آمار از سوي مراكز آماري گفت: ما مدتي است يك تقويم انتشاراتي را دنبال مي‌كنيم كه از قبل هم بوده اما به‌روز شده است. ما در ماه‌هاي اخير به اين تقويم پايبند بوده‌ايم. ممكن است گاهی آماري كه به دست مركز آمار مي‌رسد يكي دو روز تاخير داشته باشد ولي در چارچوب زماني خوش ارايه مي‌شود. گودرزي بيان كرد: مركز آمار به دليل استقلال و پايگاه حرفه‌اي كه در اينجا حاكم است در توليد آمار كار حرفه‌اي خودش را انجام مي‌دهد و نگاه نمي‌كند كه با اين آمار فلان دستگاه ناراحت يا خوشحال مي‌شود. ما بعد از اينكه مطمئن شديم آمار درست و مشخص است آن را منتشر مي‌كنيم. در اين چند ماه هم نديدم كه از يك دستگاه در زمينه ارايه آمار به ما فشار وارد شود. ما در حال حركت به نظام آماري كارآمد و هوشمند حركت مي‌كنيم. به گفته گودرزي، اگر در زمان‌هايي آمار ارايه نمي‌شود به ملاحظات برنمي‌گردد بلكه به اين دليل است كه داده در اختيار مركز آمار قرار نگرفته است. بعضا قوانيني در كشور مصوب مي‌شود كه جلوي ورود اطلاعات را مي‌گيرد و اين اطلاعات به ما داده نمي‌شود. البته جا دارد از سازمان برنامه و بودجه و رياست اين سازمان تشكر كنم كه از مركز آمار حمايت‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و تلاش مي‌كنيم جريان داده را حل كنيم. بنابراين واژه‌هايي مثل حبس آمار و سركوب آمار كه مطرح مي‌شود درست نيست. بايد آمار با كيفيت و دقت باشد و بعد از تاييد انشاءالله منتشر مي‌شود. رييس مركز آمار تاكيد كرد: در بخش مسكن نيز اميدوارم ظرف هفته‌هاي آينده دسترسي به داده‌هاي لازم صورت گيرد و آمار بازار مسكن منتشر شود.