هدف‌گذاري ايجاد ۵۰۰ هزار مگاوات برق تجديدپذير طي ۸ سال در هند

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۴۲:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۲۶۸۲

هند از جمله كشور‌هاي مهم جهان است كه در سال‌هاي گذشته به واسطه توسعه شتابان اقتصادي با محدوديت‌هاي فراواني در حوزه انرژي برق رو به رو شده و از همين رو برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي افزايش ظرفيت توليد برق از محل انرژي‌هاي تجديدپذير در دستور كار قرار داده است.

هند از جمله كشور‌هاي مهم جهان است كه در سال‌هاي گذشته به واسطه توسعه شتابان اقتصادي با محدوديت‌هاي فراواني در حوزه انرژي برق رو به رو شده و از همين رو برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي افزايش ظرفيت توليد برق از محل انرژي‌هاي تجديدپذير در دستور كار قرار داده است. به گزارش ايلنا از وزارت نيرو، افزايش سهم نيروگاه‌هاي زغال‌سنگ در ايجاد آلودگي در كشور هند و روند شتابان توسعه خودرو‌هاي برقي در اين كشور در كنار تلاش‌هاي دولت هند براي توسعه صنعتي، سبب شده است تا مسوولان اين كشور تمركز ويژه‌اي روي انرژي‌هاي تجديدپذير با هدف پاسخ به بخشي از نياز اين كشور به انرژي برق داشته باشند. مستند به گزارشي كه «ايكاناميك تايمز» منتشر كرد، هندي‌ها براي پاسخگويي كافي به نياز برق رو به افزايش اين كشور و با هدف اجراي كامل برنامه‌هاي طراحي شده تا سال ۲۰۳۰ ميلادي دست كم به ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در حوزه توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير نيازدارند. بر اساس اين گزارش، پيش‌بيني‌ها بيانگر اين است كه سالانه چيزي حدود ۷ درصد به ميزان تقاضاي برق هند افزوده مي‌شود كه از متوسط ۵ درصد جهاني بالاتر است و نسبت به دهه‌هاي گذشته هند نيز افزايش بي‌سابقه‌اي را نشان مي‌دهد.

بر همين اساس هندي‌ها نياز دارند تا به سرعت نسبت به افزايش ظرفيت نيروگاه‌هاي توليد برق خود اقدام كنند و با توجه به محدوديت‌هايي كه در حوزه توسعه نيروگاه‌هاي حرارتي به لحاظ محدوديت سوخت و ايجاد آلايندگي وجود دارد، تنها گزينه آنها تمركز روي انرژي‌هاي تجديدپذير است. از جمله دلايل مهمي كه براي افزايش تقاضاي مصرف برق در كشور هند بيان مي‌شود، افزايش نياز به استفاده از سامانه‌هاي سرمايشي، افزايش نفوذ خودرو‌هاي برقي و گسترش مراكز داده است. بر اساس اين گزارش انتظار مي‌رود ظرفيت برق نصب شده اين كشور كه در حال حاضر ۴۵۰ هزار مگاوات است تا سال ۲۰۳۰ ميلادي و از محل توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير به ۷۸۰ هزار مگاوات برسد. هدف بلندپروازانه هندي‌ها ايجاد ۵۰۰ هزار مگاوات ظرفيت برق تجديدپذير طي ۸ سال آينده است و براي تحقق اين مهم آنها بايد سالانه دست كم ۶۰ مگاوات انرژي تجديدپذير در كشورشان ايجاد كنند.