تغييرات  تعرفه  خودرو  طي  ۳۰  سال
در يك گزارش بررسي شد

تغييرات تعرفه خودرو طي ۳۰ سال

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۰۱:۲۹:۰۳
|
کد خبر: ۳۲۲۷۱۹

در سال ۱۳۹۲ به دليل افزايش بيش از دو برابري نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو كاهش پيدا كرد.  روند تغييرات ميزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعيت بر آن در دوره‌هاي مختلف، عدم وجود انسجام در تصميمات را نشان مي‌دهد.

در سال ۱۳۹۲ به دليل افزايش بيش از دو برابري نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو كاهش پيدا كرد.  روند تغييرات ميزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعيت بر آن در دوره‌هاي مختلف، عدم وجود انسجام در تصميمات را نشان مي‌دهد. به گزارش مهر، با بررسي روند تغييرات ميزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعيت بر آن در دوره‌هاي مختلف، علاوه بر عدم وجود انسجام در تصميمات اتخاذ شده در دوره‌هاي مختلف ردپاي وضعيت منابع ارزي كشور و درآمد‌هاي گمركي دولت به عنوان ريشه تصميمات در بازه‌هاي زماني متفاوت به صورت جدي ديده مي‌شود.

آن‌طور كه مركز پژوهش‌هاي مجلس گزارش داده بعد از پيروزي انقلاب و با شروع جنگ تحميلي واردات خودرو به ايران ممنوع شد. در ادامه و از اواخر دهه ۶۰ واردات خودرو به ايران آزاد شد، اما در سال ۱۳۷۳ و با بروز مشكلات ارزي دولت تصميم به ممنوعيت واردات خودرو به كشور گرفت. از اين تاريخ تا سال ۱۳۸۳ واردات خودرو به كشور همچنان مجاز نبود تا اينكه سال ۱۳۸۳ دولت تصميم مي‌گيرد با وضع تعرفه سنگين يعني ۱۷۰درصد واردات خودرو به كشور را آزاد كند و مقرر شد كه سالانه تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد كاهش يابد تا بازار داخلي براي ورود به سازمان تجارت جهاني آماده شود؛ اما كاهش ۲۰درصدي تعرفه تنها در سال ۱۳۸۴ اعمال شد و پس از آن در فاصله سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ تعرفه واردات تنها ۱۰درصد كاهش يافت به‌طوري كه در اوايل دهه ۱۳۹۰ شمسي تعرفه به ۹۰درصد رسيد. در سال ۱۳۹۲ به دليل افزايش بيش از دو برابري نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو كاهش پيدا كرد؛ بنابراين تعرفه اسمي خودرو‌هاي وارداتي بنا بر حجم موتورشان بين ۴۰ تا ۷۵ درصد انتخاب شد. در اين سال دولت واردات خودرو‌هاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي را ممنوع اعلام كرد. در سال ۱۳۹۶ و با پيش‌بيني كه براي افزايش نرخ ارز صورت گرفته بود در‌نهايت دولت تصميم گرفت كه مجددا تعرفه‌هاي واردات خودرو را افزايش دهد. در جريان افزايش تعرفه‌ها طبق ابلاغيه معاون اول رييس‌جمهور خودرو‌هاي با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سي‌سي كه تعرفه واردات آنها ۴۰درصد بود مشمول تعرفه ۵۵درصدي شد و خودرو‌هاي با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سي‌سي كه تعرفه قبلي آنها ۴۰درصد تعيين شده بود، در ضوابط جديد مشمول تعرفه ۷۵درصدي شدند. همچنين تعرفه واردات خودرو‌هاي با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سي‌سي كه قبلا ۵۵درصد بود، ۹۵درصد تعيين شد. درنهايت در ارديبهشت سال ۱۳۹۷ و باتوجه به مشكلات تامين ارز دولت تصميم به ممنوعيت واردات خودرو‌هاي سواري گرفت. درنهايت نيز پس از آزادسازي واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ مجدد تعرفه‌هاي جديدي براي خودرو‌هاي خارجي تعيين شد كه طبق آخرين به‌روزرساني‌ها -تير ماه ۱۴۰۳- تعرفه واردات از ۱۱ تا ۱۷۱درصد تعيين شد؛ به عنوان نمونه تعرفه ورودي خودرو‌هاي بنزيني به اين شرح است: بنزيني كمتر از ۱۰۰۰ سي‌سي ۱۶درصد، بنزيني، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سي‌سي ۶۶درصد، بنزيني، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سي‌سي ۹۱درصد، بنزيني ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سي‌سي ۱۳۱درصد، بنزيني ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سي‌سي
 ۱۶۱ درصد و بنزيني بالاتر از ۳۰۰۰ سي‌سي ۱۷۱ درصد.