شناسايي ۳۲۰۰ كودك كار و خيابان در تهران

شناسايي ۳۲۰۰ كودك كار و خيابان در تهران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۰۱:۳۹:۲۱
|
کد خبر: ۳۲۲۷۲۹

دبير مرجع ملي حقوق كودك از شناسايي ۳۲۰۰ كودك در موقعيت خيابان و كار در شهر تهران خبر داد.علي كاظمي درباره ساماندهي كودكان كار و اتباع بيگانه گفت: از ۱۵ تيرماه سال گذشته ساماندهي كودكان در موقعيت خيابان در شهر تهران بزرگ شروع شد. يك مرحله به صورت آزمايشي دو ماهه بود و بعد به صورت عملياتي در تمام مناطق تهران به كمك شهرداري و دادستاني و بهزيستي و پليس و اداره اتباع، اقدامات خوبي براي شناسايي و حمايت از كودكان در موقعيت خيابان انجام شد.

دبير مرجع ملي حقوق كودك از شناسايي ۳۲۰۰ كودك در موقعيت خيابان و كار در شهر تهران خبر داد.علي كاظمي درباره ساماندهي كودكان كار و اتباع بيگانه گفت: از ۱۵ تيرماه سال گذشته ساماندهي كودكان در موقعيت خيابان در شهر تهران بزرگ شروع شد. يك مرحله به صورت آزمايشي دو ماهه بود و بعد به صورت عملياتي در تمام مناطق تهران به كمك شهرداري و دادستاني و بهزيستي و پليس و اداره اتباع، اقدامات خوبي براي شناسايي و حمايت از كودكان در موقعيت خيابان انجام شد. او تاكيد كرد: حدود ۳۲۰۰ كودك در موقعيت خيابان و كار فقط در شهر تهران شناسايي شده است و از اين تعداد ۸۵ درصد اتباع هستند.

مشكل بازماندگي از تحصيل و مسائل مالي باعث مي‌شود كه اين كودكان بر سر چهارراه‌ها بايستند. اداره اتباع در مورد اتباعي كه غيرمجازبودند، با توجه به نقض قوانين ملي در مورد كودكان، آنان را از كشور اخراج كرد. رويه موجود اين است اتباعي كه غيرمجازند به كشور خود بازگردند و به اتباع مجاز قوانين و مقررات كشور توسط اداره اتباع تفهيم شود كه آنها رعايت كنند. كاظمي گفت: در خصوص كودكان در موقعيت خيابان چندين جرم به وجود مي‌آيد. يكي بهره‌كشي و غفلت و بي‌توجهي به كودكان و ديگري بازماندگي از تحصيل اين كودكان است كه در قانون جرم انگاري شده است. بديهي است كه در صورت عدم رعايت قوانين كشور حتي اتباعي كه مجوز اقامت در كشور دارند، با توجه به قوانين بين‌المللي و استانداردهاي داخلي ديگر حق اقامت در كشور را ندارند و جمهوري اسلامي مي‌تواند مجوز اقامت آنها را لغو كند و به كشور خودشان بازگرداند.