عراقچي: ايران براي جنگ و صلح آماده است

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۰۰:۳۷:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۲۷۸۴

وزير خارجه ايران هشدار داد كه «وضعيت در منطقه هشدار به سر مي‌برد و ايران براي جنگ و صلح آماده است». «سيد عباس عراقچي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پس از ديدار و گفت‌وگو با «فواد حسين» وزير خارجه عراق در بغداد، در يك كنفرانس خبري مشترك شركت كرد.

وزير خارجه ايران هشدار داد كه «وضعيت در منطقه هشدار به سر مي‌برد و ايران براي جنگ و صلح آماده است». «سيد عباس عراقچي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پس از ديدار و گفت‌وگو با «فواد حسين» وزير خارجه عراق در بغداد، در يك كنفرانس خبري مشترك شركت كرد. عراقچي در ابتداي اين نشست خبري گفت: از حسن پذيرايي گرم وزير خارجه عراق تشكر مي‌كنم. او با اشاره به صحبت‌هاي همتاي عراقي خود درباره خطر وقوع جنگ در منطقه گفت: همان‌طور كه ايشان فرمودند، منطقه ما با چالش‌هاي خطرناكي روبرو است و وضعيت در منطقه هشدار به سر مي‌برد. اين ديپلمات عاليرتبه ايران گفت: احتمال بروز درگيري و بالا گرفتن تنش در منطقه بالا رفته و ريشه همه آنها در جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي است، جنايت‌هايي كه از غزه شروع شده به لبنان گسترش پيدا كرده و احتمال اينكه به ساير كشورهاي منطقه ادامه پيدا كند، وجود دارد. بايد با تهاجمات رژيم صهيونيستي مقابله شود و به حملات اين رژيم در غزه و لبنان متوقف شود. وزير خارجه ايران در ادامه گفت: رايزني‌هاي خوبي داشتيم؛ تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد و از مواضع بسيار خوب مقامات عراق تشكر مي‌كنم. عراقچي تاكيد كرد: ما دنبال جنگ نيستم، خواهان جنگ نيستم، خواهان صلح هستيم؛ البته براي جنگ هم آماده هستيم، براي صلح هم آماده هستيم.

وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد مجدد مبني بر اينكه «ايران خواهان تنش و افزايش تنش نيست، اگرچه براي هر وضعيتي آمادگي دارد»، تصريح كرد: ما كاملا براي يك وضعيت جنگي آمادگي داريم و از جنگ نمي‌ترسيم. او به موضوع آوارگان لبناني اشاره كرد و گفت: جامعه جهاني كمتر به اين موضوع توجه كرده كه به همان اندازه غره، مردم در لبنان آواره شده‌اند بعني حدود ۱.۵ ميليون نفر. رژيم صهيونيستي با تهاجملات خود، امكان كمك‌رساني به آوارگان لبناني را بسته و به حداقل رسانده است و اجازه كمك‌رساني نمي‌دهد. عراقچي با بيان اينكه «ما به ارسال كمك‌هاي خود به آوارگان لبناني ادامه مي‌دهيم»، افزود: از دولت عراق نيز به خاطر ميزباني از تعدادي از آوارگان و مجروحان لبناني تشكر مي‌كنيم. عراقچی در بخش ديگر صحبت‌هاي خود با تشكر از مواضع وزير خارجه عراق گفت: خوشحال شدم كه مواضع قاطع وزير خارجه عراق را شنيدم كه گفتند اجازه نمي‌دهند از فضاي آن كشور عليه ايران و هر كشور ديگري سوءاستفاده شود و اين همان موضع دوستانه و برادرانه است كه ما از دولت عراق انتظار داشتيم. او تاكيد كرد: با ديگر از مواضع دولت عراق، مردم عراق و مرجعيت عراق تشكر مي‌كنيم و ما حتما به همكاري‌هاي خود با دولت عراق در زمينه‌هاي مختلف به خصوص حوزه ديپلماسي ادامه مي‌دهيم. عراقچي در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه ما با مقامات عراق همواره در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي رايزني داشته‌ايم، تصريح كرد: چند هفته پيش آقاي پزشكيان به عراق سفر كردند و چند استان عراق نيز بازديد كردند؛ سفر امروز من نيز به صورت مشخص در ارتباط با مسائل ويژه، خطرناك و حساسي است كه اكنون  در  منطقه  با  آن  روبه‌رو هستيم.