طرح كاهش كيوسك‌ها به كميسيون خدمات شهري، برگشت خورد
با وجود چراغ سبز شورا به ممنوعيت افزايش دكه‌ها در شهريور ماه

طرح كاهش كيوسك‌ها به كميسيون خدمات شهري، برگشت خورد

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۰۱:۰۲:۱۲
|
کد خبر: ۳۲۲۸۰۲

درحالي كه اواخر شهريور امسال، اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت طرح كاهش كيوسك‌هاي پايتخت را با حداكثر آرا تصويب كردند و همين آراي موافق، چراغ سبز شورا به كاهش دكه‌هاي پايتخت تعبير شد اما در جلسه روز گذشته خيابان بهشت، اعضاي شورا طرح ممنوعيت افزايش و كاهش سالانه دو درصد از تعداد كيوسك‌هاي تهران را براي بررسي بيشتر و اعمال اصلاحات به كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري ارجاع دادند.

درحالي كه اواخر شهريور امسال، اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت طرح كاهش كيوسك‌هاي پايتخت را با حداكثر آرا تصويب كردند و همين آراي موافق، چراغ سبز شورا به كاهش دكه‌هاي پايتخت تعبير شد اما در جلسه روز گذشته خيابان بهشت، اعضاي شورا طرح ممنوعيت افزايش و كاهش سالانه دو درصد از تعداد كيوسك‌هاي تهران را براي بررسي بيشتر و اعمال اصلاحات به كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري ارجاع دادند.

دويست و هفتادمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران ديروز (22 مهر ماه) به بررسي موضوع كيوسك‌هاي شهر تهران اختصاص يافت، در اين جلسه اكثر اعضاي شورا ضمن انتقاد از مشكل ترافيكي و سد معبر ايجاد شده توسط دكه‌ها و ون كافه‌هاي پايتخت، ساماندهي و تعيين تكليف كيوسك‌ها و ون كافه‌ها را از ضروريات مديريت شهري دانستند . از سوي ديگر مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران كه در اين جلسه حضور داشت، گزارشي از وضعيت كنوني كيوسك‌ها ارايه داد و او هم از اعضاي شورا درخواست كرد كه اجازه اضافه شدن هيچ كيوسكي داده نشود.

در اين ميان و با وجود انتقاد اعضاي شورا از وضعيت كنوني دكه‌ها و ون كافه‌ها و همچنين اظهارات مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران درباره مشكلات موجود و همچنين راي قاطع شورا به يك فوريت طرح كاهش كيوسك‌هاي پايتخت در ماه گذشته، انتظار مي‌رفت كه طرح كاهش سالانه دو درصد از تعداد كيوسك‌هاي تهران، تصويب شود اما اين طرح به كميسيون خدمات شهري شورا برگشت خورد تا همه جوانب آن بررسي شده و اصلاحاتي براي آن در نظرگرفته شود.

در اين جلسه، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اينكه در دوره فعلي و دوره پنجم هيچ كيوسكي اضافه نشده است، گفت: تقاضاي بنده اين است كه اجازه اضافه شدن هيچ كيوسكي داده نشود. كيوسك‌ها موجوديتي غيرثابت هستند؛ معابر و ترافيك در سال‌هاي اخير تغيير كرده‌اند و بر اساس آن مي‌توان كيوسك‌ها را جابه‌جا كرد كه مشكلات كاهش يابد.

به گزارش ايسنا، سعيد بيگي همچنين ضمن تاكيد بر اينكه مصوبه اين جلسه درنهايت به نفع مردم خواهد بود، افزود: در بخش‌هاي مجاز مي‌توان اين كيوسك‌ها را جابه‌جا كرد تا كسب و كار خانواده‌ها آسيبي نبيند، ما براي مسائل حقوقي اين كيوسك‌ها اقدامات زيادي انجام داديم و گزارشي در اين خصوص به زودي آماده و ارايه مي‌شود.

او با بيان اينكه براي كاهش ۲ درصدي كيوسك‌ها چالش‌هايي وجود دارد، تاكيد كرد: بايد از ۱۲۷۵ كيوسك تعداد ۱۰۰ كيوسك را انتخاب كرد و مي‌توان دستورالعمل محل قرارگيري كيوسك‌ها را در نظر گرفت كه مشكلي ايجاد نشود. بيگي ادامه داد: از تمام كيوسك‌هاي شهر تصاويري گرفته شده كه در سامانه شفافيت به ثبت خواهد رسيد. اين كيوسك‌ها با وضعيت فعلي معماري شهر همخواني ندارند كه باز طراحي آن پس از رفع مشكلات حقوقي انجام خواهد شد. مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينكه مجوز تنقلات، كتاب و صنايع دستي از سوي اين كيوسك‌ها اخذ شده است، افزود: اگر مسائل آنها حل شود، به نفع شهر خواهد بود. ما هم در موضوع دخانيات مخالفت‌هايي داريم و اگر در مديريت اين كيوسك‌ها به ما كمك شود، بعيد به نظر مي‌رسد وضعيت بغرنجي داشته باشيم.

 

فعاليت ۱۲۴۰ كيوسك در تهران

در جلسه روز گذشته شوراي شهر، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شورا با بيان اينكه كيوسك‌ها در دهه‌هاي قبل مقابل مغازه‌هايي قرار گرفته كه مورد اعتراض كسبه است، تاكيد كرد: مشكل ترافيكي و سد معبر نيز از ديگر مشكلات است، ضمن اينكه برخي مجموعه‌ها خودسرانه اتاقك‌هايي را در معابر ايجاد مي‌كنند يا در مواردي كانكس مستقر شده است.

مهدي پيرهادي با اشاره به اينكه در راستاي فعاليت ون كافه‌ها براي سلامت شهروندان دغدغه وجود دارد و ممكن است شهروندان ضررهايي را متحمل شوند، گفت: شرطي كه مدنظر بود اين است كه ون كافه‌ها از وزارت بهداشت مجوز دريافت كنند بين ۶ ماه تا يك سال براي ون كافه‌ها بايد تصميم‌گيري شود. او با بيان اينكه در مورد سلامت مردم يك روز هم نبايد غفلت كرد، افزود: بايد تمام اين ون كافه‌ها از وزارت بهداشت مجوز داشته باشد. اگر جان يك شهروند به خطر بيفتد، چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ همه تبعات چنين اتفاقي متوجه شورا و شهرداري خواهد بود.

پيرهادي با بيان اينكه سلامت كاركنان ون كافه‌ها نيز نياز به بررسي و تأييد دارد، تاكيد كرد: رعايت بهداشت جدا از سلامت كاركنان آنهاست، ايرادي كه كارشناسان بهداشت از وضعيت ون كافه‌ها گرفتند، بيش از ۱۰ مورد است. با سلامت مردم نمي‌توان شوخي كرد و بايد در اولويت ما باشد و تعيين تكليف شود. كسي با اصل ون كافه مشكلي ندارد و مساله ما اخذ مجوزهاي لازم از وزارت بهداشت است.

در ادامه محمد آخوندي، رييس كميسيون برنامه و بودجه هم گفت: براي فعاليت ون كافه‌ها بايد لايحه‌اي به صورت جداگانه ارايه شود، كيوسك‌ها بايد تعيين تكليف شود و مابقي موارد مشابه بايد در فرصتي ديگر و لايحه‌اي ديگر مورد بررسي قرار بگيرند. در اين ميان محمدآقاميري، ديگر عضو شوراي شهر با بيان اينكه هزار و ۲۴۰ كيوسك داريم كه اگر قرار باشد سالانه دو درصد از كيوسك‌ها حذف شود ۵۰ سال زمان خواهد برد، گفت: بايد اين مصوبه در طول ۶ تا ۷ سال اجرايي شود و شرايطي براي آن در نظر بگيريم.

 

حذف ون كافه‌ها، درست نيست

رييس كميته سلامت شورا هم در اين جلسه با بيان اينكه شرايط كاهش دو درصد از كيوسك‌ها بايد اعلام شود، تاكيد كرد: وضعيت فردي كه قرار است كيوسك او حذف شود، چگونه خواهد بود؟ بسياري از كشورهاي دنيا به سمت ون كافه‌ها رفته‌اند و به همين دليل حذف ون كافه حذف درستي نيست و بايد شرايطي براي آنها در نظر گرفته شود.

سوده نجفي افزود: بايد شرايط خاصي براي صدور مجوز اين ون كافه‌ها در نظر بگيريم يا وزارت بهداشت تأييديه‌اي براي ون كافه‌ها داشته باشد. اگر قرار است در حوزه‌اي مجوزي اعطا شود بايد از سمت شركت ساماندهي مشاغل باشد؛ چراكه مي‌بينيم در مواردي شهرداري مناطق يا سازمان بوستان‌ها مجوز صادر مي‌كنند.

در ادامه هم رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه برخي ون كافه‌ها تجهيزات تهيه كرده‌اند و منظور ما حذف آنها نيست، اظهار كرد: برخي خودروها همچون گاري وسط خيابان ايستاده‌اند و ميوه مي‌فروشند و هيچ كس كاري با آنها ندارند، اين موارد بايد ساماندهي شوند.

مهدي چمران تاكيد كرد: پيشنهاد اين بود كه فعلاً مجوز ندهند تا دستور العمل تهيه شود، شستشوي ظروف ون كافه‌ها چگونه انجام مي‌شود؟ آيا بهداشت رعايت مي‌شود؟ در كشورهاي ديگر در فضاهاي بزرگ ون كافه‌ها مستقر مي‌شوند براي مثال در پياده روي ۳.۵ متري يك كيوسك مستقر است و روزنامه‌ها در پياده رو قرار داده شده است.

چمران با بيان اينكه ۴۰ ون كافه از شركت ساماندهي مشاغل مجوز دارند، اظهار كرد: موضوع ما با ون‌كافه‌هايي است كه كنار خيابان ميز و صندلي مي‌گذارند و قوانين را رعايت نمي‌كنند. ما مي‌گوييم اگر كسي براي مجوز جديد ون كافه اقدام كرد، اين مجوز داده نشود تا دستورالعمل خاص آن به تصويب برسد. او ادامه داد: سد معابر عمومي و اشغال پياده روها و استفاده غيرمجاز از آنها و پارك‌ها ممنوع است و شهرداري وظيفه دارد از اين موارد جلوگيري و نسبت به بازگشايي معبر توسط نيروهاي خود اقدام كند.

چمران افزود: كيوسك‌هايي كه پيش از قانون فعال بودند، پس از تصويب قانون، شهرداري مكلف است نسبت به برداشتن كيوسك‌ها اقدام كند و چنانچه صاحبان ادعاي خسارت داشته باشند با نظر كميسيون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنها اقدام خواهد شد. بنابراين نبايد ضرري به كسي وارد شود. رييس شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه كيوسك‌هايي پس از تصويب قانون راه‌اندازي مي‌شوند توسط شهرداري جمع‌آوري خواهند شد، گفت: هيچ خسارتي به آنها داده نمي‌شود و پيش بيني كرديم كه در بودجه شهرداري خسارتي كه به اين ۲ درصدي‌ها پرداخت مي‌شود، به گونه‌اي باشد كه خسارت جبران و شرايط براي اشتغال آنها در عرصه‌اي ديگر فراهم شود.

 

ورود تراموا به پايتخت

اما در حاشيه جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران از ورود تراموا به پايتخت خبر داد. چمران با اشاره به اينكه تراموا يا اتوبوس‌هاي سه كابين بارگيري شده و به سمت تهران حركت كرده است، اظهار كرد: ترامواها بارگيري شده و در مسير ارسال به تهران است؛ البته اينها اتوبوس‌هاي سه كابينه برقي هستند كه در تزيينات و صندلي‌هاي آن شبيه به ترامواها هستند و موضوع خاصي در اين خصوص وجود ندارد. او افزود: اين اتوبوس‌ها خريداري نشده است و موافق خريد آن هم نيستيم، بنابراين بايد به تهران بيايند اگر خوب بود ورود آنها را پيگيري مي‌كنيم وگرنه آنها را پس خواهيم داد.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران درباره شاتل تاكسي هم گفت: هنوز آن طور كه بايد راه نيفتاده است بايد كميته و كارگروهي براي اين موضوع تشكيل دهيم كه براي آن برنامه‌ريزي كنند و اين موضوع با برنامه‌ريزي به ثمر برسد. البته ون نمي‌تواند تاكسي باشد مگر در جاهايي همانند فرودگاه كه افراد بيشتر باشند و بتوان از آن استفاده كرد.