رد پاي هوش مصنوعي در صنعت پست ايران

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۰۱:۱۲:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۲۸۱۳

به گفته مسوولان از آنجايي كه انتظارات مشتريان همواره در حال تغيير و افزايش است، با استفاده از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي، مي‌توان الگوهاي رفتاري مشتريان را تحليل و نيازهاي آنها را پيش‌بيني كرد كه در نهايت بهبود تجربه مشتري و افزايش رضايت ايشان را رقم زد.

به گفته مسوولان از آنجايي كه انتظارات مشتريان همواره در حال تغيير و افزايش است، با استفاده از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي، مي‌توان الگوهاي رفتاري مشتريان را تحليل و نيازهاي آنها را پيش‌بيني كرد كه در نهايت بهبود تجربه مشتري و افزايش رضايت ايشان را رقم زد.

به گزارش ايسنا، با پيشرفت فناوري‌هاي نوين و افزايش نياز به خدمات دولتي كارآمد، ارزان و به موقع، كاربردي‌سازي فناوري‌هاي نويني همچون هوش مصنوعي، در صنايع مختلف اهميت ويژه‌اي دارد چراكه اين اقدامات مي‌تواند به بهبود كارايي، كاهش هزينه‌ها، افزايش شفافيت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان كمك كند. هوش مصنوعي به عنوان يكي از پرشتاب‌ترين فناوري‌هاي در حال تكوين، پتانسيل ايجاد تحول‌هاي انقلابي زيادي در جنبه‌هاي مختلف زندگي بشر را دارد و يكي از فناوري‌هاي كليدي به شمار مي‌رود كه در حال تكوين بوده و مي‌تواند به پردازش‌هاي صنعتي و حل مسائل مختلف جامعه كمك فراواني مي‌كند. از آنجايي كه چند سالي است ردپاي استفاده از هوش مصنوعي در حوزه‌هاي مختلف مشاهده مي‌شود، صنعت پست نيز از اين موضوع غافل نمانده و توجه و استفاده از اين فناوري همانند ساير كشور مورد توجه ايران نيز قرار گرفته است كه مي‌تواند به تحولاتي مهمي در عملكرد و خدمات اين حوزه كند. به اعتقاد كارشناسان استفاده از هوش مصنوعي در شركت‌هاي پستي مي‌تواند تجربه مثبتي براي مشتريان ايجاد كند و مزايايي مانند افزايش بهره وري، كارايايي و سرعت عمليات، كاهش خطا و هزينه، بهبود تجربه مشتري با رصد لحظه‌اي مرسولات، اطلاعات دقيق تحويل و پشتيباني سريع، پيشگيري از تاخيرات و پرداخت غرامت پستي و ساير موارد به همراه داشته باشد. در همين رابطه اخيرا محمد احمدی، معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ملي پست از مركز تماس امور مشتريان بازديد كرد.

وي در اين بازديد ضمن بررسي عملكرد اين مركز گفت: مراكز تماس يكي از حوزه‌هاي حساس عملياتي در هر سازمان است كه تجربه مشتري در تعامل با كاركنان آن، نقش مهمي در شكل‌گيري نگاه مثبت به كسب و كار و برند مجموعه را در ذهن او شكل مي‌دهد. احمدي به بهره‌گيري از هوش مصنوعي و ساير اشكال آن در ارتقاي عملكرد اين مركز اشاره كرد و افزود: از آنجايي كه انتظارات مشتريان همواره در حال تغيير و افزايش است، با استفاده از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي، مي‌توان الگوهاي رفتاري مشتريان را تحليل و نيازهاي آنها را پيش‌بيني كرد كه در نهايت، بهبود تجربه مشتري و افزايش رضايت ايشان را رقم زد. گفتني است استفاده از هوش مصنوعي در صنعت پست پيش‌تر مورد تأكيد مسوولان از جمله وزير ارتباطات قرار گرفته بود. روزهاي آغاز به كار دولت اعلام شد كه نگاه و برخورد اين دولت با هوش مصنوعي در صنايع فعال و كاربردي سازي آن نيز قابل توجه خواهد بود. سيد ستار هاشمي،  وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات  رضايتمندي مردم از خدمات پست با محوريت هوش مصنوعي و بهينه سازي فرآيندها را از ديگر برنامه‌هاي خود عنوان و اظهار كرده بود: اميدواريم با استفاده از خدمات سكويي و مشاركت بخش خصوصي و تعامل با شركت‌هاي بين‌المللي پستي و حمل و نقل دنبال كنيم. به اعتقاد وي آينده صنعت پست كشور بسيار روشن و رو به توسعه است با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي و بهره‌گيري از توان شركت‌هاي دانش‌بنيان و نوآور در استفاده از فناوري‌هاي نوين مي‌توان خدمات پستي كشور را  به سطح استانداردهاي جهاني  ارتقا  داده و رضايت‌مندي ذي‌نفعان  را حاصل كرد.