شناسايي ۷۲۶۱ مبتلا به سل در سال گذشته

شناسايي ۷۲۶۱ مبتلا به سل در سال گذشته

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۰۱:۳۱:۲۳
|
کد خبر: ۳۲۲۸۳۳

رييس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام شناسايي ۷۲۶۱ مورد مبتلا به بيماري سل در سال گذشته، برنامه‌هاي مبارزه با اين بيماري در كشور را تشريح كرد.

رييس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام شناسايي ۷۲۶۱ مورد مبتلا به بيماري سل در سال گذشته، برنامه‌هاي مبارزه با اين بيماري در كشور را تشريح كرد. مهشيد ناصحي، رييس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال كه چه برنامه‌هايي براي مبارزه با سل در كشور صورت گرفته است؟ گفت: از آنجايي كه تشخيص و درمان بيماران مبتلا به سل ريوي، اصلي‌ترين راه پيشگيري از بيماري در جامعه محسوب مي‌شود؛ خدمات تشخيصي و درماني سل در شبكه بهداشتي درماني كشور رايگان است. لازم به ذكر است كه وزارت بهداشت و شبكه بهداشتي درماني زيرمجموعه آن به‌طور متوسط براي تشخيص و درمان هر بيمار مبتلا به سل معمولي (حساس به دارو) يك ميليون تومان و براي هر مورد سل مقاوم ۵۰۰ ميليون تومان هزينه مي‌كند. 

او ادامه داد: بيماريابي فعال (غربالگري) سل و ارايه درمان پيشگيري به موارد مبتلا به عفونت سلي در افراد در معرض خطر بيشتر براي ابتلا به اين بيماري نظير افراد در تماس نزديك با بيماران، مبتلايان به عفونت اچ‌اي وي، بيماران دياليزي يا مبتلا به سيليكوزيس، افراد كانديداي دريافت پيوند عضو يا مغز استخوان و بيماراني كه درمان‌هاي سركوبگر ايمني دريافت مي‌كنند از ديگر برنامه‌هاي مهم مبارزه با سل در كشور است. ناصحي تاكيد كرد: تزريق بدو تولد واكسن ب ث ژ كه به منظور پيشگيري از بروز اشكال شديد و كشنده بيماري در كودكان نظير سل‌هاي منتشر و مننژيت سلي انجام مي‌شود از ديگر اقدامات بسيار موفق برنامه كشوري كنترل سل است. 
رييس اداره سل و جذام وزارت بهداشت درباره آمار ابتلا به سل در كشور گفت: در طي سال گذشته (۱۴۰۲)، تعداد ۷۲۶۱ مورد مبتلا به سل در كشور شناسايي و گزارش شده است كه ۴۴ درصد اين موارد را زنان بيمار تشكيل مي‌دادند و همچنين ۲۵ درصد اين آمار مربوط به افراد غيرايراني بوده است. شايع‌ترين شكل بيماري سل كه بيش از ۸۰٪ موارد را تشكيل مي‌دهد، سل ريوي است. 

او درباره استان‌هايي كه بيشترين آمار مبتلايان به سل را دارند، بيان كرد: استان‌هاي سيستان و بلوچستان و گلستان ركورددار ابتلا به سل هستند و پس از آنها استان‌هاي گيلان، خوزستان، خراسان رضوي، قم و يزد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. البته هيچ استاني نداريم كه موردي از ابتلا به سل نداشته باشد و شايد عجيب به نظر‌ايد اگر بشنويد كه در استان تهران، ميزان بروز سل به نسبت جمعيت، از متوسط كشوري بالاتر است.