مديرعامل شركت ملي گاز تاكيد كرد

نقش راهبردي اتصال شبكه گاز ايران و روسيه در تأمين انرژي منطقه

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۰۱:۵۵:۰۷
|
کد خبر: ۳۲۲۸۳۶

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از نقش مهم اتصال شبكه گاز ايران و روسيه در تأمين انرژي منطقه و جهان سخن گفت و موقعيت ايران در مركز كريدور شمال - جنوب عرضه و انتقال انرژي را منحصر به‌فرد خواند.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از نقش مهم اتصال شبكه گاز ايران و روسيه در تأمين انرژي منطقه و جهان سخن گفت و موقعيت ايران در مركز كريدور شمال - جنوب عرضه و انتقال انرژي را منحصر به‌فرد خواند.

به گزارش شركت ملي گاز ايران، سعيد توكلي به‌صورت ويدئوكنفرانس در اين مجمع شركت كرده بود، نقش ايران را با دارا بودن ظرفيت توليد روزانه بيش از يك ميليارد مترمكعب گاز و شبكه بسيار گسترده توزيع و صادرات در تأمين انرژي مورد نياز خود و كشورهاي منطقه بسيار مهم توصيف كرد.
وي با تشريح موقعيت ايران به عنوان يكي از اركان مهم تأمين‌كننده انرژي در منطقه و جهان، گفت: ايران تنها تأمين‌كننده گاز وارداتي كشور عراق و از تأمين‌كنندگان اصلي گاز مورد نياز تركيه است و ما قصد داريم تا صادرات و تجارت گاز با هر دو كشور را گسترش دهيم.

معاون وزير نفت در امور گاز تصريح كرد: روسيه و ايران به عنوان نخستين و دومين دارندگان ذخاير گاز جهان مي‌توانند با همكاري يكديگر، نقش مهمي در تأمين انرژي پاك براي منطقه و جهان و تبيين سياست‌هاي بين‌المللي مناسب در اين زمينه داشته باشند.
به گفته توكلي، يكي از نمونه‌هاي موفق اين همكاري‌ها، تشكيل مجمع كشورهاي صادركننده گاز (جي‌ئي‌سي‌اف) بود كه با تلاش دوجانبه ايران و روسيه، همچنين مشاركت ديگر كشورهاي صادركننده گاز تشكيل شد و اميد مي‌رود كه اين سازمان در آينده، نقش موثرتري در بازار گاز و تأمين منافع حداكثري براي كشورهاي صادركننده داشته باشد.
وي بر موقعيت منحصر به‌فرد ايران در مركز كريدور شمال جنوب عرضه و انتقال انرژي تأكيد كرد و افزود: اين موقعيت فرصتي مناسب است تا با همكاري ديگر كشورها ازجمله روسيه، عرضه گاز از طريق توافق‌هاي چندجانبه، سوآپ و ترانزيت به كشورهاي ديگر فراهم شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران كشورهاي هدف در اين كريدور را تركيه، عراق، پاكستان، هند و كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس اعلام كرد.
براساس اين گزارش، توكلي پس از امضاي تفاهم‌نامه همكاري بين دو طرف، اظهار اميدواري كرد كه اين تفاهم‌نامه نتايج خوبي براي دو كشور در پي داشته و منشأ اتفاق‌ها و همكاري‌هاي موثر بين كشورهاي همسايه باشد.