دبیر انجمن قارچ: صادرات قارچ به هزار و ۵۰۰ تن رسید

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ - ۱۸:۲۶:۰۱
کد خبر: ۳۲۲۸۸۹
دبیر انجمن قارچ: صادرات قارچ به هزار و ۵۰۰ تن رسید

دبیر انجمن قارچ گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال هزار و ۵۰۰ تن قارچ صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۰ هزار تن برسد.

دبیر انجمن قارچ: صادرات قارچ به هزار و ۵۰۰ تن رسید

 

نیما باغبانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به خنک شدن هوا، تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت قارچ تولید می‌کنند که براین اساس با شیب ملایم کسری ۴۰ درصدی تولید قارچ در فصل تابستان رفع می‌شود.

او از توزیع روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن قارچ در سطح کشور خبر داد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که توزیع قارچ طی یک تا ۲ ماه آینده  به ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزارتن برسد.

باغبانی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال هزار و ۵۰۰ تن قارچ به کشورهای حاشیه خلیج فارس  صادر شده است و با شروع فصل سرما، صادرات به عراق آغاز می شود. گفتنی است صادرات قارچ سالانه ۷ تا ۱۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد.

دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که صادرات قارچ در نیمه دوم سال به ۸ تا ۹ هزارتن برسد، البته تحقق این امر به بازار داخل بستگی دارد به طوریکه با افزایش تقاضا در بازار داخل، صادرات کمتری انجام می شود.

 او با بیان اینکه ماهانه ۲۲ تا ۲۳ هزارتن قارچ در کشور تولید می شود، افزود: برآوردها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتن برسد.

باغبانی با بیان اینکه قیمت قارچ تغییری نداشته است، گفت: قیمت کنونی هرکیلو قارچ درب واحدهای تولیدی ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان و فروشگاه ها ۱۰۵ تا ۱۳۰ هزارتومان است و عرضه بالاتر از این نرخ گرانفروشی است.

دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ با بیان اینکه برنامه ای برای تغییر قیمت نداریم، گفت:  اگر شرایط به گونه ای باشد که هزینه واحدهای تولیدی بدلیل نوسان نرخ ارز تغییر کند، ممکن است تغییر نرخ داشته باشیم، براین اساس سیاست گذاری تابع شرایط بازار است.