وضعيت وخيم فقر در ۲۶ كشور جهان

۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۰۱:۳۳:۲۰
|
کد خبر: ۳۲۲۹۳۲

بانك جهاني اعلام كرد ۲۶ كشور فقير در بدترين وضعيت مالي قرار گرفتند. ۲۶ كشور فقير جهان كه خانه ۴۰درصد از مردم فقير هستند، بيش از هر زمان ديگري بدهكار شدند و اين مورد از سال ۲۰۰۶ بي‌سابقه بوده و به‌طور فزاينده‌اي آنان را در برابر بلاياي طبيعي و ساير شوك‌ها آسيب‌پذير كرده است.

بانك جهاني اعلام كرد ۲۶ كشور فقير در بدترين وضعيت مالي قرار گرفتند. ۲۶ كشور فقير جهان كه خانه ۴۰درصد از مردم فقير هستند، بيش از هر زمان ديگري بدهكار شدند و اين مورد از سال ۲۰۰۶ بي‌سابقه بوده و به‌طور فزاينده‌اي آنان را در برابر بلاياي طبيعي و ساير شوك‌ها آسيب‌پذير كرده است. نتايج اين گزارش بانك جهاني نشان مي‌دهد در حال حاضر اين اقتصادها به‌طور متوسط ‌فقيرتر از آستانه همه‌گيري كوويد-۱۹ شدند، حتي در شرايطي كه بقيه جهان تا حد زيادي از پيامدهاي همه‌گيري كوويد-۱۹ بهبود يافته و مسير رشد خود را ازسر گرفته است. اين گزارش كه يك هفته قبل از برگزاري نشست‌هاي سالانه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول در واشنگتن منتشر شد، شكست بزرگ در تلاش‌هاي بانك جهاني براي ريشه‌كن كردن فقر شديد را تاييد مي‌كند و بر تلاش‌هاي انجمن توسعه بين‌الملل (IDA) بانك جهاني در سال جاري براي جمع‌آوري ۱۰۰ ميليارد دلار براي تكميل صندوق مالي خود براي فقيرترين اقشار جهان تاكيد مي‌كند. بانك جهاني اعلام كرد ۲۶ اقتصاد فقير مورد ارزيابي كه درآمد سرانه سالانه آنها كمتر از ۱۱۴۵ دلار است، به‌طور فزاينده‌اي به كمك‌هاي مالي انجمن توسعه بين‌الملل و وام‌ها با نرخ بهره نزديك به صفر وابسته هستند، زيرا تامين مالي بازار تا حد زيادي از بين رفته است و متوسط ‌نسبت بدهي آنها به توليد ناخالص داخلي ۷۲ درصد شده كه در بالاترين ميزان خود طي ۱۸ سال گذشته است و نيمي از اين گروه يا در مشكل بدهي يا در معرض خطر بدهي بالا قرار دارند. بيشتر كشورهاي مورد مطالعه در جنوب صحراي آفريقا، از اتيوپي گرفته تا چاد و كنگو هستند، اما اين فهرست شامل افغانستان و يمن نيز مي‌شود.

در اين گزارش آمده است كه دو‌سوم از ۲۶ كشور فقير يا در درگيري‌هاي مسلحانه هستند يا به دليل شكنندگي نهادي و اجتماعي كه مانع از سرمايه‌گذاري خارجي و تقريبا ورود همه كالاهاي صادراتي مي‌شود، در حفظ نظم با مشكل مواجه هستند و آنها را در معرض چرخه‌هاي رونق و ركود مكرر قرار مي‌دهد. ايندرميت گيل، اقتصاددان ارشد بانك جهاني در بيانيه‌اي گفت در زماني كه بسياري از جهان به سادگي از فقيرترين كشورها دور شدند، انجمن توسعه بين‌الملل راه نجات آنها بوده است و در طول پنج سال گذشته بيشتر منابع مالي خود را به ۲۶ اقتصاد كم درآمد سرازير كرده و آنها را از طريق شكست‌هاي تاريخي كه متحمل شدند، سرپا نگه داشته است. انجمن توسعه بين‌المللي معمولا هر سه سال با كمك كشورهاي سهامدار بانك جهاني تامين مالي مي‌شود. در سال ۲۰۲۱ ركورد ۹۳ ميليارد دلار را ثبت كرد و آجي بانگا، رييس بانك جهاني قصد دارد با بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار تا ۶ دسامبر از اين رقم فراتر رود. بلاياي طبيعي نيز تلفات بيشتري را در دهه گذشته بر اين كشورها وارد كرده است. بانك جهاني گفت، بين سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳، بلاياي طبيعي با ميانگين تلفات سالانه ۲ درصد از توليد ناخالص داخلي، پنج برابر ميانگين در ميان كشورهاي با درآمد متوسط ‌پايين همراه بوده است كه بر نياز به سرمايه‌گذاري بسيار بالاتر اشاره دارد.