سند راهبردي معدن در حال تدوين است

۱۴۰۳/۰۷/۲۴ - ۰۲:۲۸:۲۸
|
کد خبر: ۳۲۲۹۷۱

طبق اعلام معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت، سند راهبردي بخش معدن كشور، با همكاري معاونت معدني وزارت صمت، سازمان ايميدرو و سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در حال تدوين است.

طبق اعلام معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت، سند راهبردي بخش معدن كشور، با همكاري معاونت معدني وزارت صمت، سازمان ايميدرو و سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در حال تدوين است.

به گزارش ايسنا، وجيه‌الله جعفري- معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت- در يازدهمين كنفرانس سالانه استيل‌ پرايس با موضوع فولاد، صادرات و توسعه پايدار- كه از روز گذشته (يكشنبه) آغاز شده، گفت: بخش معدن و صنايع معدني كشور، نقش بسيار مهمي در اقتصاد كشور داشته و حتي مقام معظم رهبري نيز روي اين بخش تاكيد ويژه‌اي داشتند و رشد ۱۳ درصدي در اين بخش در برنامه هفتم توسعه ديده شده كه براي تحقق آن نيازمند يك برنامه مدون و راهبردي هستيم.

وي با بيان اينكه شوراي راهبردي با همكاري وزارت صمت تشكيل شده، افزود: سند راهبردي بخش معدن كشور با همكاري معاونت معدني وزارت صمت، سازمان ايميدرو و سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در حال تدوين است و ۱۷ راهبرد اصلي و ۷۰ پروژه دارد؛ اكتشاف، استخراج، بهره‌برداري، سرمايه‌گذاري، هوشمندسازي معادن و تحول ديجيتال برخي از راهبردهاي اين سند است.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت، خاطرنشان كرد: مركز داده‌هاي علوم زمين حدود ۳۰ سال پيش اعتباري گرفت كه متأسفانه با اتفاقات ساختاري به حاشيه رفت، اما امروزه احيا شده كه شوراي هماهنگي اين مركز با رياست وزير صمت است. فعاليت اين مركز شروع شده و اميدواريم اطلاعات اين مركز تا پايان سال خصوصا بحث اكتشاف كه نياز به يك برنامه اجرايي دارد به پايان برسد.

جعفري، نبود گفتمان مشترك در بخش معدن و صنايع معدني را به عنوان يكي ديگر از چالش‌هاي موجود عنوان كرد و گفت: با ديدگاه‌هاي مختلف هر فردي خروجي خودش را مي‌دهد لذا ايجاد گفتمان مشترك جزو برنامه‌هايي بود كه در دستور كار قرار گرفت و از وزارت صمت ايجاد شد تا بتوانيم اين چالش‌ها را با گفتمان به حداقل برسانيم.

وي در ادامه به چالش‌هاي اين بخش اعم از كمبود ماشين‌آلات و تخصيص ارز اشاره كرد و يادآور شد: حدود ۴ درصد دسترسي به زمين داريم كه بايد وسعت دسترسي و فرصت براي فعاليت در محدوده‌هاي جديد را در دستور كار قرار داديم.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت همچنين گفت: در بخش نيروي انساني متخصص، كمتر توانستيم موضوع آموزش و ارتقا دانش را بالا ببريم همچنين فناوري و نوآوري و فاصله گرفتن از آن جزو برنامه‌هاي وزارت صمت است.