دولت در امور گزينش تجديدنظر جدي مي‌كند

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۰۰:۳۳:۳۰
|
کد خبر: ۳۲۳۰۳۰

مسوول اداره امور گزينش كشور گفت: ديدگاه‌هايي كه رهبران جمهوري اسلامي بيان كردند با آنچه در جريان گزينش‌ها اتفاق افتاده است، تفاوت ماهوي دارد.

مسوول اداره امور گزينش كشور گفت: ديدگاه‌هايي كه رهبران جمهوري اسلامي بيان كردند با آنچه در جريان گزينش‌ها اتفاق افتاده است، تفاوت ماهوي دارد. محمدجعفر قائم‌پناه در نشست خبري با محوريت موضوع گزينش، اظهار كرد: اين روزها ما شايد بيش از روزي هزار يا گاهي حدود ۵۰۰ پيامك از قشرهاي مختلف دريافت مي‌كنيم كه چرا ما گزينش نشده‌ايم. آنان جوانان كشور هستند و تحصيل كرده‌اند اما گزينش نشدند.  وي افزود: بايد اين موضوع كه مطالبه و دغدغه‌ مردم و جوانان است را به‌طور كامل پاسخ بدهيم. ديدگاه‌هايي كه رهبران جمهوري اسلامي بيان كردند با آنچه در جريان گزينش‌ها اتفاق افتاده است، تفاوت ماهوي دارد. معاون اجرايي رييس‌جمهوري يادآور شد: در سال ۱۳۶۱ امام راحل درباره گزينش پيامي صادر كردند كه به تصويب قانون در مجلس منجر شد و در آن پيام امام راحل انتقاد تندي از گزينش آن زمان داشتند. قائم‌پناه اظهار كرد: امام راحل تاكيد كردند در اسرع وقت تمام آن هيات‌هاي گزينش برچيده شوند و افرادي صالح بدون ملاحظه روابط اقدام كنند. وي ادامه داد: در بند سوم فرمان امام راحل به اين موضوع اشاره شده بود كه پرسش‌هاي مطرح شده در گزينش‌ها غيرمرتبط با شغل مربوطه است. سوالات شرعي بايد در چارچوب آن چيزي باشد كه مردم عادي مي‌دانند و افرادي آگاه به شرايط زمانه بايد در سمت گزينش‌گري قرار گيرند و اين تاكيد امام راحل است. مسوول اداره گزينش كشور با يادآوري ديدگاه‌هاي رهبري انقلاب در زمينه كيفيت گزينشگري، اظهار كرد: رهبري انقلاب اسلامي بر رعايت اصل شايسته‌سالاري و توانمندي افراد و روزآمدسازي در امر گزينش تاكيد دارند و اين در حالي است كه خلاف اين عمل شده و آن اقدام خلاف به ناحق به رهبري نسبت داده شده است. مسوول اداره گزينش كشور تصريح كرد: بيانات رهبري انقلاب در خلأ مطرح نشده است و حتماً گزارشي به دست ايشان رسيده كه در پي آن تاكيد كرده‌اند گزينش‌ها روزآمدسازي شود.

قائم‌پناه يادآور شد: براي آموزگاري در ۱۴۰۳ در استخدام آموزش و پرورش ۶۳۶ هزار نفر شركت كردند. ظرفيت براي جذب ۲۸ هزار نفر بوده است اما ۷۲ هزار نفر از اين ميان به آموزش و پرورش معرفي مي‌شوند. در مرحله اول ۲۱ هزار نفر از اين ميان تأييد و بيش از ۴۴ هزار نفر رد مي‌شوند كه عدد قابل‌توجهي است. مسوول اداره گزينش كشور تأكيد كرد: ۶۰ درصد امتياز كساني كه در اين ميان تاييد شده‌اند از مصاحبه است و مابقي آن امتياز علمي است در حالي كه بايد نسبت، عكس اين باشد. وي ادامه داد: در آزمون دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي ظرفيت ۳۲ هزار نفري داشتيم كه ۶۶۰ هزار نفر شركت كردند و ما فقط ۲۸ هزار نفر را قبول كرديم. ۵ هزار نفر ظرفيت دانشگاه را كه مي‌توانستيم از همين دانشگاه‌ها تربيت كنيم را تربيت نكرديم و همين باعث مشكلات جدي در آموزش و پرورش شده و كلاس‌ها بدون معلم مانده‌اند تا  در نهايت  مجبور  به  استفاده  ا ز  بازنشستگان  شديم.