ادعاهاي   قبلي  تا   واقعيت‌هاي   فعلي، گريبانگير‌صنعت  نفت!
«تعادل» از چالش‎‌هاي موجود در صنعت نفت گزارش مي‌دهد

ادعاهاي قبلي تا واقعيت‌هاي فعلي، گريبانگير‌صنعت نفت!

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۰۰:۳۵:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۳۰۳۳

دولت پزشكيان و وزارت نفت او چندي قبل نيز در‌معرض يك چالش قرار گرفتند. آنجا كه در اوج سفرهاي تابستاني، مشكلاتي در سوخت‌رساني به برخي جايگاه‌هاي واقع در مسيرهاي گردشگري حادث شد.

تعادل | گلناز پرتوي مهر|

دولت پزشكيان و وزارت نفت او چندي قبل نيز در‌معرض يك چالش قرار گرفتند. آنجا كه در اوج سفرهاي تابستاني، مشكلاتي در سوخت‌رساني به برخي جايگاه‌هاي واقع در مسيرهاي گردشگري حادث شد.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، در بحث سوخت مايع، وزارت نفت هر سال با شرايط مشابهي مواجه مي‌شود. عوامل عملياتي در صنعت پايين‌دستي نفت با توجه به تقويم همواره پيش‌بيني‌هاي لازم را از حيث ميزان مصرف، ميزان ذخاير، حمل‌و‌نقل سوخت و بسياري از مولفه‌هاي ديگر مطمح‌نظر قرار داده و برنامه‌ريزي‌ها معطوف اين است كه مشكلي حادث نشود. پس چرا امسال مشابه هر سال نبود؟ چرا جايگاه‌ها دچار مشكل شدند؟

اظهارات سخنگوي محترمه دولت در روزهاي گذشته مي‌تواند پاسخي به اين سوال باشد. او گفت براي بسياري از مشكلات كنوني بايد «از قبل» فكر مي‌شد تا برخي ذخاير ما پر باشند كه بتوانيم نيروگاه‌ها را سرپا نگه داريم. اما الان مخازن پر نيست؛ حال آنكه بايد در تابستان پر مي‌شد. او اظهار اميدواري كرد كه شاهد كمترين مشكل در تامين انرژي زمستان باشيم.

هواداران دولت قبل براي توصيف وضعيتي كه كشور را به دولت چهاردهم تحويل دادند، از عبارت «اسب زين‌شده» ياد مي‌كنند. هرچه به موعد تحويل دولت و تشكيل كابينه نزديك‌تر مي‌شديم نيز شدت اين ادعاها فزوني مي‌يافت. صحبت‌ها چنان بود كه گويي از يك ايران ديگر سخن به ميان آمده است. خزانه كشور سرشار و مالامال از منابع است؛ شاخص‌هاي اقتصادي در بهترين موقعيت خود هستند، ذخاير كشور در عالي‌ترين وضعيت قرار دارند و خيلي از ادعاهاي مشابه كه البته هيچ‌وقت كسي به خود زحمت نداد آن را وارسي كند.

بسياري از كارشناسان و نخبگان جامعه از همان ابتداي انتخاب پزشكيان بارها تكرار كردند كه بايد وضعيت عمومي كشور در همه حوزه‌ها به زيان سنجه‌هاي قابل‌محاسبه در اختيار عموم گذاشته شود. مثلا شاخص‌هاي اقتصادي و عملياتي كشور از سوي كارشناسان برجسته و بي‌طرف مورد بررسي قرار گرفته و اعلان عمومي شود.

اين حق تمامي شهروندان است (فارغ از اينكه هوادار رييس‌جمهور كنوني باشند يا نباشند) كه بدانند كشور در چه وضعيتي به دولت چهاردهم تحويل شده است. اين اساسا هيچ منافاتي با مفهوم «وفاق» ندارد. ‌درواقع اكنون هيچ معياري براي ارزيابي‌هاي آتي دولت پزشكيان وجود ندارد.

با آغازشدن سرما (هرچند مقطعي هم باشد) بسياري از مردم بخاري‌ها را روشن كرده‌اند. روشن‌شدن بخاري به اين معنا است كه ديگر تا پايان زمستان خاموش نخواهد شد و اگر هواي طبيعت هم گرم شود، همچنان بخاري‌ها روشن است و پنجره‌ها باز خواهد شد!

برخي نگاه‌هاي قديمي و مستعمل بر اين باور هستند كه اعلان عمومي آمارهاي واقعي مي‌تواند حساسيت‌انگيز باشد و ممكن است مردم از آن تعابيري در راستاي افزايش قيمت و محدوديت داشته باشند.

اميد مي‌رود كارگزاران دستگاه‌هاي اطلاع‌رساني در دولت چهاردهم از اين باورها فاصله گرفته و هرآنچه را كه واقعيت دارد در معرض افكار عمومي قرار دهند.

به عنوان نمونه هنوز افكار عمومي در جريان نيستند كه چرا مسافران نيمه شمالي كشور مجبور شدند وقت و انرژي خود را در صفوف جايگاه‌هاي خالي بگذرانند تا بلكه محموله‌اي از راه برسد و به مسير خود ادامه بدهند. چه مشكل خاصي در ميزان ذخاير كشور ايجاد شده بود كه با وجود تمام تلاش و كوشش بخش‌هاي عملياتي كشور اما اين مهم با وقفه روبه‌رو شد. چرا هيچ‌كس حاضر نيست به افكار عمومي توضيح دهد كه مثلا ميزان شاخص‌ سوخت ذخيره‌شده‌ در انبارهاي نفت كشور در دوره خرداد و تير و مرداد امسال در مقايسه با ماه‌هاي مشابه سال قبل چقدر افزايش يا كاهش داشته است؟ اين اتفاق چه نسبتي با آن «اسب زين‌شده» دارد؟

دولت سيزدهم بارها با جاروجنجال فراوان، پروژه‌هايي از قبيل افتتاح عن‌قريب پتروپالايشگاه‌ها و حل مشكل سوخت مايع را مطرح كرده بود. اين پروژه‌ها به كجا رسيدند؟ تاثير آنها بر ميزان ناترازي سوخت مايع كشور چيست؟

به نظر مي‌رسد شوك هواي سرد اين چند روزه بايد مسوولان را هوشيار كرده باشد. اكنون وضعيت توليدي صنعت گاز كشور (هم از حيث توليد و هم از حيث پالايش و هم از منظر توزيع) چگونه است؟

با اين اوصاف هنوز هم دير نيست. بايد دقت كرد در بحبوحه بحران و كسري و ناترازي، هرگز ارجاع به امر ماضي كارساز نيست. هرگونه احتجاج در اين مقاطع شكل «توجيه» به خود مي‌گيرد كه افكار عمومي آن را پس مي‌زند. اين كاري است كه منتقدان اين دولت به خوبي از عهده آن برمي‌آيند و متاسفانه آ‌ن‌قدر تريبون‌هاي رسمي و غيررسمي دراختيار دارند كه نگذارند صداي كسي به كسي برسد. اگر وزير نفت كشور در اوج سرما بخواهد عملكرد دولت گذشته را در حوزه صنعت گاز نقد كند، طبعا زحمت دستگاه‌هاي اطلاع‌رساني آن وزارتخانه را زياد مي‌كند و اظهارات او مسموع عامه مردم نخواهد بود.

به همين خاطر است كه بايد دقيقا در همين مقطع عده‌اي از كارشناسان خوشنام در بخش‌هاي عملياتي وزارت نفت، گزارش دقيق، به‌روز، عيني، مستدل و مستظهر به رويه‌هاي مهندسي و فني و مالي و علمي ارايه كنند. دامنه اين گزارش مي‌تواند معطوف برخي شاخص‌ها و مولفه‌هاي خرد و كلان در عرصه صنعت نفت باشد. اين گزارش بايد از سوي شوراي اطلاع‌رساني دولت و روابط عمومي همان وزارتخانه در اختيار عموم قرار گيرد. مردم اين حق را دارند كه بدانند وزير نفت كشورشان وارث چه وضعيتي بوده است؟ با در دست داشتن اين گزارش است كه مي‌توان نارسايي‌ها و كاستي‌هاي موجود را شناسايي و معرفي كرد و راه‌حل‌هاي معطوف به برون‌رفت از معضلات را اجرايي ساخت. در غير اين صورت دولت چهاردهم نيز چيزي در حد همان دولت‌ قبل از خود ارزيابي خواهد شد كه شايد تعبير «اسب لنگ» براي آن مناسب‌تر باشد.