روزانه ۲۰ ميليون جابه‌جايي در شهر تهران
در شوراي شهر مطرح شد

روزانه ۲۰ ميليون جابه‌جايي در شهر تهران

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۰۰:۵۱:۰۸
|
کد خبر: ۳۲۳۰۵۰

در شرايطي كه ۹۰ درصد سفرها در تهران با خودرو شخصي انجام مي‌شود و حجم ترافيك پايتخت هم هر روز افزايش مي‌يابد، اما تاكنون هيچ كدام از راهكارهاي مديريت شهري براي ساماندهي ترافيك كلان‌شهر تهران چاره ساز نبوده است، البته در جلسه روز گذشته (24 مهر ماه) شوراي شهر تهران، رييس پليس راهور فراجا از تشكيل‌ موسسات خدمات هوشمند ترافيكي خبر داد كه مي‌تواند انقلابي در كنترل رفتارهاي ترافيكي شهروندان تهراني ايجاد كند.

در شرايطي كه ۹۰ درصد سفرها در تهران با خودرو شخصي انجام مي‌شود و حجم ترافيك پايتخت هم هر روز افزايش مي‌يابد، اما تاكنون هيچ كدام از راهكارهاي مديريت شهري براي ساماندهي ترافيك كلان‌شهر تهران چاره ساز نبوده است، البته در جلسه روز گذشته (24 مهر ماه) شوراي شهر تهران، رييس پليس راهور فراجا از تشكيل‌ موسسات خدمات هوشمند ترافيكي خبر داد كه مي‌تواند انقلابي در كنترل رفتارهاي ترافيكي شهروندان تهراني ايجاد كند.

اعضاي شوراي شهر تهران در دويست و هفتاد و يكمين جلسه علني شورا، مهمان رييس پليس راهور فراجا و رييس پليس راهور تهران بزرگ بودند، در اين جلسه موضوعات مهمي از جمله حجم جابه‌جايي روزانه در شهر تهران، اجراي طرح رتبه‌بندي رانندگان، تشكيل‌ موسسات خدمات هوشمند ترافيكي، كاهش ۱۸ درصدي تصادفات منجر به فوت موتورسواران و پيش بيني ۶۷ راهكار براي مديريت ترافيك تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در اين جلسه پس از اظهارات رييس پليس راهور فراجا و رييس پليس راهور تهران بزرگ، اعضاي شوراي شهر نظرات خود را در مورد وضعيت راهنمايي و رانندگي در تهران بيان كرده و بر لزوم ورود پليس به سد معبرهاي خياباني، ساماندهي موتورسيكلت سواران، لزوم اخذ معاينه فني موتورسيكلت‌ها در پايتخت تأكيد كردند. به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور فراجا در صحن علني شوراي شهر از تشكيل‌ موسسات خدمات هوشمند ترافيكي با هدف كنترل انواع تخلفات رانندگي بدون مواجهه چهره به چهره با شهروندان و همچنين رتبه‌بندي رانندگان خبر داد و گفت: در شش ماهه دوم سال شاهد افزايش ترافيك به علت فعاليت مراكز آموزشي و از سوي ديگر وارونگي هوا هستيم كه در مجموع داستان پرقصه آلودگي هوا را به عنوان يكي از دغدغه‌هاي اصلي شهروندان در حوزه ترافيك در اين كلان‌شهر ايجاد مي‌كند و به نظر نمي‌رسد در سال‌هاي آينده چيزي از اين دغدغه كاسته شود. سردار تيمور حسيني افزود: به زودي با مجوزي كه از ستاد كل نيروهاي مسلح اخذ شده است، موسساتي تحت عنوان خدمات هوشمند ترافيكي ايجاد خواهيم كرد كه با استفاده از تجهيزات و بدون مواجهه چهره به چهره با مردم مسووليت انواع تخلفات رانندگي را بر عهده خواهند گرفت. حسيني ادامه داد: دو دستگاه دوربين رادارگان تهيه شده كه لزوم وجود كاربر را از بين مي‌برد و بدون نياز به هرگونه دخالت انسان بيش از ۱۲ مورد تخلف را با برنامه‌اي كه به آن مي‌دهند مي‌تواند كنترل كند. او ادامه داد: اگر فكر كنيم با شرايط موجود مي‌توانيم ساختار كنترلي را ارتقا دهيم قطعا چنين امكاني وجود ندارد و راه‌حل استفاده از توان بخش خصوصي است تا از ساختار فعلي به توان دو و سه برابر برسيم كه مي‌تواند انقلابي در كنترل رفتارهاي ترافيكي ايجاد كند. رييس پليس راهور فراجا اظهار كرد: بحث بعدي موضوع رتبه‌بندي رانندگان است كه براساس رفتاري كه از خود بروز مي‌دهند و براساس شاخص‌هاي مبتني بر قوانين اين رتبه‌بندي انجام مي‌شود و نهايتا رانندگاني كه موفق به كسب رتبه يك، دو و سه شده‌اند از امتيازات بسيار ويژه‌اي بايد برخوردار شوند. حسيني بيان كرد: براي مثال راننده‌اي كه رتبه يك را دريافت كرده هنگام اخذ انواع بيمه‌ها بايد با كسي كه رتبه ندارد اختلاف بسيار زيادي داشته باشد و اين مورد بايد در عوارض، ماليات و... نيز ديده شود. هنگامي كه فردي ببيند با انجام رفتار درست ترافيكي مي‌تواند چنين امتيازاتي را دريافت مي‌كند و اختلاف افراد قانونمند و قانون‌گريز بسيار زياد مي‌شود قطعا در روند اصلاح رفتار ترافيكي قرار خواهيم گرفت.

 

كاهش ۱۸ درصدي تصادفات  منجر به فوت موتورسواران

مهمان ديگر شوراي شهر پايتخت، رييس پليس راهور تهران بزرگ بود، سرهنگ ابوالفضل موسوي پور در اين جلسه با اشاره به كاهش ۱۸ درصدي تصادفات منجر به فوت موتورسواران، گفت: از وضعيت تردد موتورسيكلت‌سواران راضي نيستم و اين وضعيت تا زماني كه مسوولان و مردم مسووليت اجتماعي خود را انجام ندهند، بهبود نخواهد يافت. بيشترين تردد موتورسيكلت‌ها به پيك‌هاي موتوري برمي‌گردد و اگر دستگاه‌هاي ديگر هم كمك كنند مي‌توانيم اين شرايط را مديريت كنيم. در اين راستا طرح‌هاي مختلفي را تهيه كرده‌ايم. موسوي پور ادامه داد: ۱۰ راهكار مديريت تردد موتورسواران در پليس پيش بيني شده است و اگر بخواهيم موتورسيكلت‌ها را ساماندهي كنيم، نياز به همكاري مديريت شهري داريم. او افزود: درخواست ما اين است كه مديران بخش دولتي و خصوصي به ما در اين زمينه كمك كنند. ما از بحث موتورسيكلت‌ها كوتاه نخواهيم آمد و تمام وقت خود را براي مديريت اين بخش گذاشته‌ايم. رييس پليس راهور تهران بزرگ همچنين با اشاره به پيش بيني ۶۷ راهكار براي مديريت ترافيك تهران گفت: ايجاد يك مركز كنترل ترافيك برخط يكي از اين راهكارهاست كه هفته گذشته اين مركز افتتاح شد و در اين زمينه يك فرآيند طولاني را طي كرديم و در خاورميانه اولين پليس راهنمايي و رانندگي هستيم كه توانستيم فضايي مستقل ايجاد كنيم. به‌طوريكه هم از طريق تصوير و هم از طريق صدا، اين كنترل صورت مي‌گيرد. او اظهار كرد: با كمك بانك شهر با موسسه تصويري قرارداد بستيم و براي ساخت ۱۵ مجموعه نمايشي سيا ساكتي قرارداد بسته‌ايم كه هشت قسمت آن توليد شده؛ اما مشكل اين است كه تنها در شبكه استاني قابليت پخش دارد و براي پخش در ديگر شبكه‌ها جنبه تجاري پيدا مي‌كند و بايد ارقام سنگيني براي آن پرداخت شود. موسوي پور با تأكيد بر اينكه استفاده از هوش مصنوعي كنترل ترافيك را دنبال خواهيم كرد، يادآور شد: ۲۰ راهكار كوتاه‌مدت كاهش تصادفات را پيش بيني كرده بوديم كه منجر به كاهش ۱۲ درصدي حوادث ترافيكي شد و همكاري مردم در اين زمينه ستودني است. رييس پليس راهور تهران بزرگ تأكيد كرد: ۴۲ هزار و ۵۹۵ سامانه براي هوشمندسازي مديريت ترافيك معابر پايتخت پيش بيني شده است، گفت: شهرداري نيز موافقت و همكاري خود را در اين خصوص اعلام كرده است.

 

ضرورت ورود پليس  به سد معبرهاي خياباني

در اين جلسه، مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري تهران در ارايه ماموريت‌هاي خود به همكاري ساير سازمان‌ها نياز دارد گفت: لازم است پليس راهور در مورد سد معبرهاي خياباني مثل رستوران‌ها، وانتي‌ها و نمايشگاه خودرو داران وارد شود و همچنين وضعيت خط ويژه تهران زيبنده نيست و حضور خودروهاي بي‌شمار با چراغ ال‌اي دي سوال برانگيز است كه آيا ما اين همه مسوول داريم و لازم است مجوزها محدود شود و با خودسران هم برخورد شود. در ادامه جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با انتقاد از رفتار برخي موتورسيكلت سواران افزود: بايد در مورد موتورسيكلت سواران اقدام ويژه‌اي رخ دهد؛ چراكه ما با وجود موتورها و رفتارهاي پرخطر برخي از آنها امنيت جاني در معابر و پياده روها نداريم و چگونه است كه موتورسيكلت‌ها در برخي كشورها منظم و مرتب همه با كلاه تردد مي‌كنند؛ اما در اينجا اين مهم محقق نمي‌شود؟

محسن پيرهادي، رييس كميسيون خدمات شهري هم با بيان اينكه عدد اخذ معاينه فني موتورسيكلت در كشور نزديك به صفر است و بايد كاري انجام شود، گفت: تقاضا داريم اخذ معاينه فني موتورسيكلت‌ها كه چندين برابر خودروها آلايندگي توليد مي‌كنند مورد توجه قرار گيرد؛ چرا كه آلودگي هوا حدود ۱۱ ميليارد دلار در حوزه سلامت مردم خسارت مي‌زند كه در شهر تهران اين عدد حدود سه ونيم مليارد دلار است و همچنين خواستاريم اقداماتي انجام شود كه معاينه فني خودروها نيز از همان شهرهاي خود صورت گيرد. تنها ۱۰ درصد از موتورسيكلت در تهران معاينه فني دارند همچنين سوده نجفي، رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران هم با بيان اينكه در شش ماهه دوم سال با پديده افزايش آلودگي هوا مواجه هستيم، اظهار كرد: يكي از دلايل تشديد اين آلودگي تردد موتورسيكلت‌هاست، بر اساس آمارهاحدود ۵ ميليون موتورسيكلت در تهران داريم كه حتي ۱۰ درصد آنها معاينه فني ندارند و بايد فكري كرد. نجفي با تأكيد بر اينكه حضور موتورسيكلت‌ها در پياده روها تردد را با مشكل مواجه مي‌كند، گفت: تهران نيازمند مديريت ترافيك است و سند جامع حمل ونقل تهران بايد مورد بررسي قرار گيرد و طرح ترافيك نيز بايد متناسب با شرايط ترافيك به‌روز رساني شود. زهرا شمس احسان هم با بيان اينكه مصوبات زيادي در مورد اصلاح گره‌هاي ترافيكي و روان‌سازي ترافيك داريم، اظهار كرد: پليس بايد در مورد نظم دهي به موتورسيكلت‌ها اقدامات موثر داشته باشد و براي موتورسيكلت بانوان نيز در دستوركار قرار گرفته و هم انديشي صورت گيرد و لازم است كه پليس در مورد شهروندان قانون مدار پيشنهادات را به شوراي شهر معرفي كنند و بانك اطلاعات خودرويي با شهرداري تهران و پليس ايجاد شود.

 

ارايه سوخت باكيفيت در تهران

رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين جلسه با اشاره به ارتباط با تشديد آلودگي هوا در تهران و اقدامات پيشگيرانه براي آلودگي بيشتر در ماه‌هاي آتي اظهار كرد: در حال حاضر سوخت مناسبي در تهران عرضه مي‌شود به شكلي كه گازوئيلي كه مي‌دهند حداكثر ۵۰PPM است و اين در حالي است كه در جاهاي ديگر اين رقم حتي به چند هزار هم مي‌رسد، اما براي تهران ضرورت دارد كه اين سوخت با كيفيت بسيار بهتري عرضه شود. مهدي چمران ادامه داد: در حال حاضر هيچ يك از نيروگاه‌هاي تهران و اطراف آن نه از مازوت و نه گازوئيل استفاده نمي‌كنند و به آنها گاز داده مي‌شود، اما افزايش زياد اتومبيل‌ها به ويژه پس از كرونا كه استفاده از خودروي شخصي افزايش يافت باعث مي‌شود كه تهران آلوده شود. او تأكيد كرد: شهروندان به سراغ مترو كه مي‌روند ازدحام را مشاهده مي‌كنند و تا زماني كه شرايط اينگونه است با وجود عرضه سوخت مناسب، اما تعداد زياد خودروهاي شخصي در تهراني كه آماده آلوده شدن است به همراه ساير شرايط، همگي دست به دست هم مي‌دهند تا يك شهر آلوده داشته باشيم شهري كه در گذشته به آب و هواي خوش معروف بوده است.چمران ادامه داد: بي‌ترديد راه‌حل‌ها همان‌هايي است كه در قانون هواي پاك آمده كه بايد يك به يك انجام شود. اقداماتي همچون جايگزيني خودروهاي فرسوده كه البته تاكسي‌هاي جديد نيز به مشكل پرداخت پول خورده است و وزارت نفت ۴۵۰ ميليون تومان كمكي كه بايد بدهد را اعلام كرده پس از پيمايش پرداخت مي‌كند.رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: البته شهرداري تهران در حال تنظيم برنامه‌اي است كه وام‌هاي بيشتر و بلندمدت‌تري به رانندگان پرداخت كند اما راننده تاكسي چگونه مي‌تواند اين وام‌ها را پرداخت كند. شهرداري از سوي ديگر تلاش كرده با كمك وزارت صنعت، معدن و تجارت اتوبوس‌هاي برقي را وارد كند اميدواريم مساله پرداخت ۴۵۰ ميليون تومان از سوي وزارت نفت حل شود كه اگر حل نشود فكر نمي‌كنم كسي بتواند اين تاكسي‌ها را بخرد؛ بنابراين با اين شرايط وضعيت خوبي نخواهيم داشت.