وزير امور خارجه:

آتش‌بس در لبنان خواست جدي منطقه‌اي و بين‌المللي شده است

۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۰۱:۴۵:۴۳
|
کد خبر: ۳۲۳۱۴۹

وزير خارجه ايران با بيان اينكه «تحريم‌هاي جديد امريكا و اروپا عليه ايران، مردم عادي را كه با هواپيما به سفر مي‌روند، محروم مي‌كند»، گفت: حال اين چه اثري مي‌تواند در كاهش تنش در منطقه داشته باشد جاي سوال و تاسف است.

وزير خارجه ايران با بيان اينكه «تحريم‌هاي جديد امريكا و اروپا عليه ايران، مردم عادي را كه با هواپيما به سفر مي‌روند، محروم مي‌كند»، گفت: حال اين چه اثري مي‌تواند در كاهش تنش در منطقه داشته باشد جاي سوال و تاسف است. «سيد عباس عراقچي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه روز چهارشنبه در راس هياتي ديپلماتيك و به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد اردن وارد امان پايتخت اين كشور شد، درباره اهداف سفر خود به اردن، اظهار داشت: هدف ما از سفر به اردن در ادامه رايزني‌هاي منطقه‌اي كه از حدود ۲ هفته پيش آغاز كرده‌ايم است، در ادامه اين سفر هم به مصر و پس از آن به تركيه خواهم رفت.

عراقچي با بيان اينكه منطقه در شرايط حساسي به سر مي‌برد و نگراني مشترك ميان كشورهاي اين منطقه براي خارج شدن اوضاع از كنترل وجود دارد، گفت: اين موضوع هم به دليل حملات و جناياتي است كه رژيم صهيونيستي در غزه و لبنان مرتكب مي‌شود و ما هر روز شاهد يك جنايت جديد از سوي رژيم صهيونيستي هستيم و به همين دليل است كه يك نگراني مشترك از اين وضعيت ميان كشورهاي منطقه وجود دارد.

به گزارش ايران پرس، وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: در اينكه اين حملات و جنايات بايد متوقف شود يك عزم منطقه‌اي و جهاني وجود دارد، خوشبختانه اشتراك نظر خوبي ميان ما و مقامات اردني وجود دارد و من امروز با همتاي خودم ديدار مفصل و خوبي را انجام دادم. همچنين با پادشاه اردن آقاي ملك عبدالله كه يك ديدار بسيار خوبي را انجام داديم و در خصوص مسائل منطقه رايزني‌هاي خوبي صورت گرفت، در اينكه همه بايد تلاش‌هاي مشتركي را در خصوص توقف جنايات و حملات رژيم صهيونيستي انجام دهيم.
عراقچي افزود: فرصتي فراهم شد و در خصوص روابط دوجانبه ايران و اردن هم صحبت‌هاي خوبي را انجام داديم، باز در اينجا هم يك اراده مشترك جهت پيشبرد روابط وجود دارد كه اقتضاي منافع سياسي ۲ كشور در اين است كه گفت‌وگوهاي بيشتري را با يكديگر داشته باشيم. قرار شد ساز و كاري جهت انجام اين گفت‌وگوها ميان دو طرف انديشيده شود تا ان‌شاءالله بتوانيم روابط را در همه سطوح جلوتر ببريم.
وي گفت: در مجموع تصور مي‌كنم سفر بسيار خوبي بوده و پايه‌اي براي مشورت‌هاي بيشتر در آينده و همكاري‌هاي بيشتر ميان ۲ كشور به حساب مي‌آيد.
وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: اينكه بايد آتش بس در لبنان برقرار شود يك خواست جدي منطقه‌اي و بين‌المللي شده است تا اينكه بشود براي آوارگان آن كشور امدادرساني انجام داد. امروز حدود يك و نيم ميليون نفر آواره هستند و رژيم صهيونيستي راه‌هاي مواصلاتي را بمباران كرده است كه نشود به آن افراد امدادرساني كرد كه خود اين نيز يك جنايت جنگي محسوب مي‌شود. عراقچي افزود: جاي تاسف است در حالي كه ما و همه كشورهاي منطقه در حال تلاش هستيم تا تنش در منطقه را كاهش دهيم تا از جناياتي كه در حال صورت گرفتن است جلوگيري كنيم، كشورهاي اروپايي و غربي با اعمال تحريم‌هاي جديد در حال مديريت افزايش تنش هستند. آنها بهتر از هر كسي مي‌دانند كه تحريم‌ها هيچ‌وقت راه‌حل نبوده و هيچ‌وقت نتوانسته مشكلي را در روابط ميان ايران و غرب حل كند بلكه بر مشكلات هميشه اضافه كرده و همواره آنها بودند كه پس از تحريم‌هاي سنگين وضع شده عليه ايران و ديدن بي‌نتيجه بودن آن مجبور به مذاكره براي مديريت تنش شدند. وي با بيان اينكه تحريم‌هاي جديد غرب عليه ايران يك اقدام خصمانه محسوب مي‌شود و كمكي به وضع موجود نخواهد كرد، افزود: تحريم‌هاي جديدي كه امريكا و اروپا عليه ايران وضع كرده است مردم عادي را كه با هواپيما به سفر مي‌روند، محروم مي‌كند و هدف قرار مي‌دهد، حال اين چه اثري مي‌تواند در كاهش تنش در منطقه داشته باشد جاي سوال و تاسف است.
وزير امور خارجه ايران در خصوص تبادل پيام ميان ايران و امريكا در شرايط حساس فعلي منطقه نيز عنوان كرد: كانال‌هاي تبادل پيام با امريكايي‌ها همواره وجود داشته و الان هم وجود دارد، كانال رسمي ارتباطي ميان دو طرف سفارت سوييس در تهران است كه هر زمان لازم باشد اين تبادل پيام صورت مي‌گيرد و البته راه‌هاي ديگري هم وجود دارد. در حال حاضر مواضع ما بسيار روشن است و شفاف آن را بيان كرده‌ايم و من فكر نمي‌كنم كه سوءتفاهمي در مورد سياست‌هاي ما وجود داشته باشد كه لازم باشد از طريق پيام آنها را روشن كنيم.
عراقچي در پايان خاطرنشان كرد: ارسال پيام‌ها معمولا جهت رفع سوءتفاهم‌ها و روشن كردن موضوعات و جلوگيري از اشتباهاتي است كه مي‌تواند بر اثر سوءتفاهمات باشد. قبلا هم عرض كرده‌ام كه يك روندي ميان ما و امريكايي‌ها وجود داشت به نام روند مسقط كه مربوط مي‌شد به مذاكرات هسته‌اي و آن روند فعلا متوقف است و طبيعي هم هست چرا كه مجال و زمينه‌اي براي آن گفت‌وگوها وجود ندارد، ولي روند تبادل پيام و انتقال ديدگاه‌ها از طُرق مختلف همچنان وجود دارد و ما در صورت لزوم از آنها استفاده خواهيم كرد.
همچنين «اسماعيل بقايي» سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران درباره ديدار عراقچي با عبدالله دوم نوشت: «وزير امور خارجه در ديدار با پادشاه اردن، ديدگاه‌هاي ايران در مورد وضعيت حساس امنيتي منطقه، در نتيجه تجاوزات و جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و لبنان را تشريح كرد.»
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران همچنين خبر داد كه «در اين ديدار بر عزم مشترك ۲ كشور براي توسعه و تعميق روابط دوجانبه تاكيد شد».
بقايي در پايان نوشت: «اعتقاد راسخ ايران و اردن اين است كه نيازمند همبستگي قاطع و اقدام جمعي براي توقف تجاوزات و جنايات، حفاظت از جان بي‌گناهان و حراست از امنيت و ثبات منطقه هستيم.»