پيش‌بيني نفت ۳۰۰ دلاري

۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۰۱:۵۷:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۳۱۶۰

يك نماينده ادوار مجلس گفت: ما تمام گاز را در خط مستقيم كنار دريا و در منطقه عسلويه توسعه داديم يا پتروشيمي را جز موارد معدودي تنها در يك جغرافياي محدود در منطقه ماهشهر توسعه داده‌ايم و اين به لحاظ ايمني و امنيتي نمي‌تواند اقدامي مناسب باشد؛ هرچند رژيم صهيونيستي اين توان را ندارد كه تاسيسات نفتي ايران را مود تعرض قرار دهد اما به لحاظ امنيت ما بايد چاره‌انديشي لازم را داشته باشيم.

يك نماينده ادوار مجلس گفت: ما تمام گاز را در خط مستقيم كنار دريا و در منطقه عسلويه توسعه داديم يا پتروشيمي را جز موارد معدودي تنها در يك جغرافياي محدود در منطقه ماهشهر توسعه داده‌ايم و اين به لحاظ ايمني و امنيتي نمي‌تواند اقدامي مناسب باشد؛ هرچند رژيم صهيونيستي اين توان را ندارد كه تاسيسات نفتي ايران را مود تعرض قرار دهد اما به لحاظ امنيت ما بايد چاره‌انديشي لازم را داشته باشيم. هدايت‌الله خادمي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره لزوم تنوع در پايانه‌هاي صادرات نفت ايران اظهار داشت: ما تجربه جنگ تحميلي عراق را داريم كه در آن زمان چندين بار تاسيسات، پايانه‌ها و سكوهاي نفتي كشور مورد هدف قرار گرفت و ما اين توان را داشتيم كه به زودي بازسازي و توليد را احيا كنيم. وي افزود: احداث پايانه نفتي باتوجه به موقعيت توليد نفت و دسترسي به دريا و سوق‌الجيشي بودن منطقه اجرا مي‌شود، اكنون علاوه بر خارك، پايانه گوره-جاسك را داريم اما قطعا بايد براي شرايط خاص امكانات بيشتري را مهيا مي‌كرديم.

اين نماينده ادوار مجلس گفت: علاوه بر پايانه صادرات نفت موضوعي كه بايد مدنظر قرار گيرد اينكه ما تمام گاز را در خط مستقيم كنار دريا و در منطقه عسلويه توسعه داديم يا پتروشيمي را جز موارد معدودي تنها در يك جغرافياي محدود در منطقه ماهشهر توسعه داده‌ايم و اين به لحاظ ايمني و امنيتي نمي‌تواند اقدامي مناسب باشد؛ هرچند رژيم صهيونيستي اين توان را ندارد كه تاسيسات نفتي ايران را مورد تعرض قرار دهد، اما به لحاظ امنيت ما بايد چاره‌انديشي لازم را داشته باشيم. وي خاطرنشان كرد: ايران به لحاظ موقعيت سوق‌الجيشي در منطقه ويژه‌اي قرار دارد، ما در شمال و جنوب به دريا و آب‌هاي بين‌المللي دسترسي داريم، اين امكان را داريم كه هاب انرژي منطقه باشيم، بنابراين علاوه بر خارك اين پتانسيل وجود دارد كه در خزر، بندرعباس و قشم نيز اقدام به اجراي پايانه صادراتي كنيم تا تمام نفت در منطقه خارك متمركز نباشد و آسيب‌پذيري احتمالي را به حداقل برسانيم. خادمي با بيان اينكه هرگونه تحرك رژيم صهيونيستي عليه صنعت نفت ايران واكنش متقابل سخت‌تري را در پي خواهد داشت، گفت: اسراييلي‌ها منطقه كوچكي در اختيار دارند و تاسيسات و زيرساخت نفتي اين رژيم در منطقه كوچكي واقع شده كه اگر دچار آسيب شود و ضرر غير قابل جبراني را متحمل خواهند شد، بنابراين هرگونه آسيب به نفت ايران براي خود اسراييل بيشتر مخاطره‌آميز خواهد بود. وي با تاكيد بر لزوم همگرايي كشورهاي مسلمان براي جلوگيري از اقدامات اسراييل در منطقه گفت: هرچند لازم است كه كشورهاي مسلمان همانند آنچه در سال ۱۹۴۷ عليه رژيم صهيونيستي به‌كار بستند؛ عمل كنند اما اين اراده كمتر ديده مي‌شود؛ چراكه اكثر كشورهاي منطقه تحت تاثير سياست‌هاي غرب به دنبال ايران ضعيف و به چالش كشاندن كشور ما هستند، اكنون تركيه و آذربايجان به فكر كريدور زنگزور، امارات در سوداي جزاير سه‌گانه، عربستان به فكر حداكثر كردن برداشت از ميادين مشترك نفتي و كويت نيز به فكر افزايش سهم از ميادين مشترك است، نتيجه اينكه قريب به اتفاق كشورهاي عرب منطقه منتظر ضعيف شدن كشور ما هستند. اين كارشناس حوزه انرژي درباره تاثير خروج احتمالي نفت ايران از چرخه صادرات بر بازار و قيمت نفت تصريح كرد: هرچند رقم صادرات نفت ايران بالا نيست، اما بايد در نظر داشت كه قيمت نفت تحت تاثير عوامل اقتصادي و سياسي در نوسان است و با بروز هرگونه تنشي به سرعت واكنش نشان مي‌دهد و در صورت خروج نفت ايران از بازار قيمت‌ها رشد خواهد داشت هرچند كشورهاي توليدكننده عرضه بيشتر خواهند داشت و مصرف‌كنندگان بزرگ به ذخاير خود متوسل خواهند شد اما باتوجه به نزديك شدن به فصل سرما بازار دچار اختلال اگرچه در كوتاه‌مدت خواهد شد. محمود خاقاني نيز در همين ارتباط به ايلنا گفت: ابتدا بايد بدانيم كه حاميان رژيم صهونيستي در امريكا از هرگونه تنشي در سطح جهان رويگردانند، زيرا اقتصاد اين كشور با بحران دست به گريبان است به‌طوري كه مي‌بينيم كه هر دو نامزد رياست‌جمهوري ايلات متحده تنها سياست داخلي و برنامه‌هاي اقتصادي كشور خودشان را ارايه مي‌دهند و توجهي به سياست خارجي و اتفاقات خارج از كشور خود ندارند، چراكه امروز دنيا به دنبال حذف دلار از تجارت بين‌الملل است و اين براي امريكا گران تمام مي‌شود.

وي با اشاره به سكوت كشورهاي عرب منطقه در مقابل فجايع انساني در لبنان و غزه گفت: واقع امر اينكه كشورهاي عرب با سكوت در قبال جنايات صهيونيسم در واقع در مقابل تسلط اين رژيم بر منابع نفت و گاز موجود در سرزمين‌هاي اشغالي نيز سكوت كرده‌اند و هيچ واكنشي نشان نمي‌دهند؛ چون به نفع‌شان است. اين كارشناس حوزه انرژي تصريح كرد: زمان جنگ اعراب و اسراييل با توجه به اتحادي كه بين كشورهاي عرب توليدكننده نفت عليه اين رژيم صورت گرفته بود نفت به يك‌باره ۲۶۷ درصد افزايش يافت يعني از ۳ دلار در هر بشكه به ۱۲ دلار رسيد و اين به نفع كشورهاي مصرف‌كننده نبود، اما امروز موضوع ديگري نيز مطرح است و آن اينكه شركت‌هاي سرمايه‌گذار در ميادين نفت و گاز جهان چندان هم ديدگاه منفي نسبت به بروز جنگ و تنش ندارند، چون باتوجه به هزينه‌هاي بالاي برداشت از مناطقي همچون خليج مكزيك، برزيل، اسكاتلند، آلاسكا و.. . بالا رفتن قيمت آنها را به سود بيشتري خواهد رساند و در واقع وقتي نفت و گاز خاورميانه تحت‌الشعاع تنش قرار گيرد، سرمايه‌گذاري آنها در مناطق دورتر توجيه بيشتري خواهد داشت. وي بيان داشت: زمان جنگ تحميلي رژيم صدام عليه ايران وقتي خارك مورد حمله قرار گرفت كشورهاي مصرف‌كننده دچار آسيب فرواني شدند امروز نيز اگرچه به كشورهاي واردكننده خسارت وارد مي‌شند و مجبورند نفت را با قيمت بالاتري بايد خريداري كنند، اما ديدگاه برخي سرمايه‌گذاران متفاوت است. خاقاني در ادامه گفت: علاوه بر اين كشورهايي مثل كويت، امارات و عربستان نيز از ايجاد تنش بين ايران و اسراييل استقبال مي‌كنند زيرا طبق برخي پيش‌بيني‌ها بروز جنگ در هر سطحي؛ قيمت نفت را به ۲۰۰ و حتي تا ۳۰۰ دلار هم مي‌رساند و اين به سود كشورهاي صادركننده است.