«تعادل» تبعات تحريم پروازهاي ايران اير به اروپا را بررسي مي‌كند

افزايش هزينه‌هاي سفر با پروازهاي كانكشن تركيه و امارات

۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۰۲:۰۳:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۳۱۶۸

چند روز پيش و با اعمال تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران ‌اير، از اين پس هيچ هواپيماي ايراني به اروپا پرواز نخواهد داشت. اتحاديه اروپا در حالي شركت‌هاي هواپيمايي و چندين مقام نظامي ايران را هدف تحريم‌هاي جديد قرار داد كه ايران بارها در بيانيه‌هاي مختلف اعلام كرده بود كه در همكاري نظامي با روسيه براي حمله اوكراين مشاركت ندارد.

چند روز پيش و با اعمال تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران ‌اير، از اين پس هيچ هواپيماي ايراني به اروپا پرواز نخواهد داشت. اتحاديه اروپا در حالي شركت‌هاي هواپيمايي و چندين مقام نظامي ايران را هدف تحريم‌هاي جديد قرار داد كه ايران بارها در بيانيه‌هاي مختلف اعلام كرده بود كه در همكاري نظامي با روسيه براي حمله اوكراين مشاركت ندارد. با اين وجود، در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است كه تحريم‌هاي جديد شامل افراد و نهادهايي مي‌شوند كه مسوول ساخت و انتقال پهپاد، موشك و فناوري‌هاي مرتبط به روسيه در حمايت از جنگ تجاوزكارانه با اوكراين و گروه‌ها و نهادهاي مسلحي هستند كه صلح و امنيت در خاورميانه و درياي سرخ را تضعيف مي‌كنند. حالا و با گذشت چند روز از تصميم جديد اتحاديه اروپا براي تحريم شركت هواپيمايي هما؛ مديرعامل ايران اير از عودت وجه بليت پروازهاي اروپا باطل شده اين ايرلاين به مردم خبر مي‌دهد. شمس‌الدين فرزادي‌پور در گفت‌وگو با تسنيم اظهار مي‌كند: طبق مقررات موجود معمولاوجه بليت پرداخت شده به مسافران عودت داده مي‌شود. او با تاكيد بر اينكه در تلاشيم تا حد ممكن حقوق مسافران را رعايت كنيم، مي‌افزايد: در اين راستا براي كمك به مسافران، به‌دنبال آن هستيم تا از طريق پروازهاي كانكشن از طريق تركيه به مسافران عزيز خدمات رساني كنيم. او يادآور مي‌شود: برخي مسافران بليت سه ماه آينده را خريداري كرده‌اند كه به دليل اين تحريم ظالمانه نسبت به عودت وجه به آنها در اسرع وقت اقدام خواهد شد. پيش از اين شركت ايران‌اير به شهرهاي فرانكفورت و هامبورگ در آلمان، پاريس در فرانسه و لندن در بريتانيا پروازهاي مستقيم داشت. در سال‌هاي قبل هم پروازهاي شركت هواپيمايي ايراني «ماهان» به اروپا به دليل تحريم‌هاي اروپايي، متوقف شد، ماهان به شهرهاي آلمان، اسپانيا و ايتاليا پرواز داشت.

 

لزوم بازگرداندن مبالغ

مسافران پروازهاي اروپايي

پس از تصميم جديد اتحاديه اروپا و لغو تمام پروازهاي ايران‌اير به كشورهاي اروپايي، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: پرواز‌هاي اروپايي در حال حاضر به صورت كانكشن و از كشور‌هاي تركيه يا امارات انجام مي‌شود. مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) موظف است كه تمامي مبالغ پروازهاي اروپايي كه به دليل تحريم لغو شده است به مسافران بازگرداند و مسافران به هيچ عنوان نگران نباشند چرا كه طبق دستورالعمل و طبق قانون حقوق مسافري بايد تمامي مبالغ به مسافران بازگردانده شود‌. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه ممكن است برخي ايرلاين‌هاي اروپايي پرواز مستقيم به مقاصد اروپايي برقرار كنند، گفت: در صورت اضطرار مشتريان پروازهاي ايران اير مي‌توانند از اين پروازها استفاده كنند اما فعلا در شرايطي قرار داريم كه مسافران ايراني براي سفر به اروپا عمدتا بايد مسافر پروازهاي كانكشن باشند كه پرواز كانكشن از تركيه به اروپا به صرفه‌تر خواهد بود. او ادامه داد: پروازهاي ايراني براي مقاصد اروپايي متقاضي زيادي در كشور داشت كه قاعدتا اين تقاضا به سمت ايرلاين‌هاي خارجي خواهد رفت. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي كشور افزود: در حال حاضر مسافران بايد براي سفر به كشورهاي اروپايي، كانكشن تركيه يا امارات را انتخاب كنند كه طبيعتا هزينه آنها را بالاتر خواهد برد. اسعدي ساماني اظهار كرد: شركت هواپيمايي ماهان پيش از اين توسط اتحاديه اروپا تحريم شده بود و اجازه پرواز نداشت. او عنوان كرد: با وجود اينكه گفته‌اند تحريم‌ها به گونه‌اي خواهد بود كه تاثيري بر زندگي مردم نداشته باشد اما دقيقا اين تحريم‌ها اثر مستقيمي بر زندگي مردم دارد، زيرا مسافران بايد براي سفر به كشورهاي اروپايي كانكشن تركيه يا امارات را انتخاب كنند كه طبيعتا هزينه آنها را بالاتر خواهد برد. اسعدي ساماني درباره اينكه چرا ايرلاين ديگري جز ايران‌اير نمي‌تواند پرواز اروپايي برقرار كند، اظهار كرد: به دليل تحريم‌ها، فرودگاه‌هاي اروپا به هواپيماهاي ايراني سوخت نمي‌دهند و هواپيماهاي ايران اير هم بايد به صورت تانكرينگ، سوخت مورد نياز خود را براي پروازهاي اروپايي تامين مي‌كردند.

او تصريح كرد: بنابراين بايد هواپيماهايي كه در اين مسير به كار گرفته مي‌شد كه امكان اين سوختگيري را داشته باشند و از اين تايپ هواپيماها در ناوگان ساير ايرلاين‌هاي ايراني موجود نيست. علاوه بر دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي كه معتقد است كه اين تحريم‌ها به مسافران فشار اقتصادي وارد مي‌كند، سيده فاطمه مقيمي، بازرگان حوزه حمل و نقل هم درباره تحريم پروازهاي ايران اير گفت: زماني يكسري پرواز از سوي اين شركت‌هاي هواپيمايي انجام مي‌شد، اما حالا با وجود اين تحريم‌ها اگر كشور‌هاي مقصد هواپيماهاي ايراني را نپذيرند، مسافران ايراني مجبور به استفاده از پرواز‌هاي غيرمستقيم مي‌شوند. او ادامه داد: در نتيجه قيمت بليط براي مسافر ايراني افزايش مي‌‎يابد. البته اين موضوع هم اهميت دارد كه كدام كشور‌ها به اين تحريم‌ها عليه ايران تن مي‌دهند، همچنين در صورتي كه تحريم متقابل از سوي ايران اعمال شود، قطعاً شرايط مسافران سخت‌تر مي‌شود.

مقيمي در پاسخ به اين پرسش كه تحريم‌ها چه چالش‌هايي براي مسافران ايجاد مي‌كند توضيح داد: مهم‌ترين چالشي كه براي مسافران ايجاد مي‌شود بالا رفتن نرخ پرواز‌هاست، چرا كه بسياري از مسافران براي انجام مراودات اقتصادي، تحصيل يا ديد و بازديد اقوام خود به خارج از كشور سفر مي‌كنند، در نتيجه افزايش نرخ پرواز‌ها مردم را در تنگنا قرار مي‌دهد. اين بازرگان حوزه حمل و نقل در گفت‌وگو با تين نيوز ادامه داد: تحريم‌ها فضاي فعاليت‌هاي اقتصادي ايران را تنگ كرده‌اند. كشورهاي تحريم‌كننده تا رسيدن به اهداف خود، همچنان به اعمال محدوديت‌ها ادامه مي‌دهند. اين در حالي است كه كشورهايي كه با ايران مراودات اقتصادي دارند نبايد به اين تحريم‌ها توجه كنند.اين كشورها بايد بپذيرند كه حضور يا غيبت ايران مي‌تواند بر اقتصاد همه طرف‌هاي قرارداد تاثير بگذارد. حالا سوال اين است كه آيا سازمان هواپيمايي كشوري يا وزارت امور خارجه برنامه‌اي براي رسيدگي به وضعيت ايجاد شده براي ايران اير را دارند؟ جعفر يازرلو، سخنگوي سازمان در اين باره گفت: در حال حاضر، اقدامات و پيگيري‌هاي لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپايي تحت شرايط تحريمي ايجاد شده از طريق دستگاه ديپلماسي كشور، سازمان هواپيمايي كشوري، شركت‌هاي هواپيمايي و ساير نهادهاي ذي‌ربط در دست اقدام است و نتايج حاصله به منظور بهره‌برداري ذي‌نفعان اطلاع‌رساني خواهد شد.